کاهش خاموشی در بخش کشاورزی

کاهش خاموشی در بخش کشاورزی
   
کاهش خاموشی در بخش کشاورزی |||| ||||

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به همکاری مشترکان کشاورزی برای مدیریت مصرف برق در فارس، اعلام کرد که هم اینک مشترکان کشاورزی ۲ روز درمیان، ۲ ساعت خاموشی برق دارند که نسبت به سال قبل کمتر است.


به گزارش راستین آنلاین مجتبی دهقان‌پور یکشنبه ۲۲ خرداد در یک کنفرانس خبری که به مناسبت هفته جهادکشاورزی برگزار شد، از افتتاح ۴۱ پروژه عمرانی و اشتغال‌زا با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال خبر داد و با بیان اینکه ۳۶ طرح اشتغال‌زا و مابقی عمرانی است، گفت: طرح‌های اشتغال‌زا در زمینه‌ تولیدات گیاهی، دامی و صنایع تبدیلی و غذایی با اعتبار بیش از ۱۶۴۳ میلیارد ریال است و اشتغال‌ ۱۴۰ نفر را به دنبال دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه طرح‌های عمرانی شامل اجرای سامانه نوین آبیاری در قالب ۸۱ پروژه در سطح ۸۳۱ هکتار و احداث ۴ کانال و شبکه آبیاری و زهکشی است، اضافه کرد: اعتبار اجرای این طرح‌ها ۳۹۲ میلیارد ریال است و با اجرای آنها ۲۹۳ خانوار بهره‌مند می‌شوند.
دهقان‌پور در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص برنامه قطعی برق چاه‌های کشاورزی فارس با هدف کمک به مدیریت مصرف و تامین برق مورد نیاز استان در فصل گرما، گفت: تعهد خاموشی برق چاه‌های کشاورزی ۵۰۰ مگاوات بوده که به گفته مدیرعامل توزیع برق فارس در استان ۲۴۰ مگاوات اعمال شده است.
او افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها از ۱۵ خردادماه باید قطعی برق چاه‌های کشاورزی شمال فارس اعمال می‌شد که با رایزنی‌ها و همکاری شرکت توزیع برق تاریخ شروع آن را به یکم تیرماه رساندیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین با اشاره به فرونشست زمین در استان، عنوان کرد: در ارسنجان، مرودشت، داراب، بخش‌هایی از شهرستان فسا و جنوب فارس با فرونشست زمین روبه‌رو هستیم که برای جلوگیری از پیشرفت آن باید اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شود. 
دهقان‌پور ادامه داد: کمک به تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی از طریق آبخوان‌داری و آبخیزداری، تغییر الگوی کشت، اعمال سیاست‌های جبرانی برای جایگزینی کشت محصولات آب‌بر و غیره از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از پیشرفت فرونشست‌ها باید دنبال شود.
او با بیان اینکه از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون ۲۷۰ هزار تن گندم در فارس به صورت تضمینی و با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومن خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: هر چه برداشت گندم از مناطق جنوبی به مناطق میان‌بند و شمالی می‌رسد فعالیت دلالان برای خرید گندم بیشتر می‌شود. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اینکه هرگونه احتکار، خرید و فروش گندم خارج از شبکه ممنوع است به دلالان اخطار داد که هر چقدر گندم از کشاورزان خریده باشند با کمک دستگاه قضا از آنها پس گرفته می‌شود. 
دهقان‌پور با اشاره به کاهش ۳۴ درصدی بارندگی در فارس، رهاسازی نشدن حق‌آبه سد درودزن و بروز سرمازدگی در مناطق میان‌بند و شمالی فارس، گفت: با وجود این مسائل امسال در جنوب فارس میزان عملکرد گندم در واحد سطح ۳۴ درصد افزایش داشته است.
او با اشاره به خسارت ۹ هزار میلیارد تومانی سرمازدگی به بخش کشاورزی فارس، عنوان کرد: به گفته مسئولان کشوری بیشترین خسارت سرمازدگی به کرمان، فارس و یزد وارد شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به بخش دام و طیور کشور، گفت: سهم استان‌ها از این اعتبار شناور است و ه استانی به نسبت ظرفیتی که در این بخش دارد می‌تواند اعتبار دریافت کند.
دهقان‌پور از پرداخت ۳۸۱ میلبارد تومان تسهیلات به ۱۰۵ طرح کشاورزی فارس خبر داد و خاطرنشان کرد: ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیز برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نظر گرفته شده است.
رئیس جهادکشاورزی استان فارس همچنین با اشاره به اینکه فروش کیلویی نان می‌تواند یکی از راهکارهای کنترل کم‌فروشی در نانوایی‌های باشد، عنوان کرد: هنوز برای فروش کیلویی نان در فارس به یک تصمیم مشخص نرسیده‌ایم. 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
322 کلیک ها  یکشنبه, 22 خرداد 1401 17:21
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا