• مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس و بوشهر:

استراتژی خاموش نشدن برق مشترک خانگی است

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس و بوشهر گفت: ناترازی تولید به مصرف نسبت بسیار مستقیمی با خاموشی‌های گسترده دارد و تمام سیاست صنعت برق جلوگیری از قطع برق و خاموشی‌ها در مصرف خانگی بوده و در این راستا یکصد برنامه مشخص و به عنوان تکلیف ابلاغ شده است.

 

یدالله حقیقی پنج‌شنبه ١٩ خرداد در یک کنفرانس خبری که در راستای سلسه نشست‌های مدیران پاسخگو به میزبانی استانداری فارس برگزار شد، با اشاره به سابقه و پیشینه صنعت برق در فارس و گذشت یک قرن از احداث اولین نیروگاه توسط بخش خصوصی با ظرفیت ٣٠ کیلووات در شهر شیراز، گفت: در حال حاضر ظرفیت منصوبه برق در استان‌های فارس و بوشهر ٩٣٠٠ مگاوات است.

 

او با بیان اینکه شرکت‌های برق منطقه‌ای تولید و تامین انرژی الکتریکی و رساندن آن به پست‌های توزیع و ارائه به شرکت‌های توزیع برق است، گفت: در میان ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای که هر کدام ۲ استان را تحت مدیریت دارند، برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با توجه به قرارداشتن تنها نیروگاه اتمی کشور و عبور خط لوله انتقال ۸۰ درصد کل گاز کشور و لزوم تامین انرژی مورد نیاز این خط انتقال، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

او تلاش صنعت برق را رسیدن به یک ولتاژ مطمئن، پایدار و با مدیریت بالا اعلام و خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های مهم در صنعت برق، فرکانس یعنی تعداد نوسان در بازه زمانی خاص است، گفت: تولید و مصرف به مثابه ۲ کفه ترازوی فرکانس برق محسوب می‌شود، بنابراین هرگونه ناترازی تولید و مصرف منجر به بروز مشکل در تامین برق مشترکان در بخش‌های مختلف خواهد شد.

 

حقیقی ضمن یادآوری اینکه عوامل مختلفی منجر به بروز ناترازی در تولید و مصرف برق طی سال‌های اخیر شده است، خشکسالی، توسعه نیافتن بسترهای تولید برق متناسب با رشد مصرف، مصارف غیرمجاز و تحریم‌ها را از عوامل دخیل در این موضوع دانست.

 

او با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از کل برق کشور توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شود که خشکسالی و کاهش ۵۰ درصدی بارندگی‌ها بر میزان تولید در این بخش اثرگذار بوده است، گفت: در کوتاه مدت مهمترین و بهترین راهکار برای رفع ناترازی، بهینه سازی و مدیریت مصرف برق در سطوح مختلف صنعت، کشاورزی، خانگی و دیگر بخش‌هاست.

 

مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس یادآور شد: ناترازی تولید به مصرف نسبت مستقیمی با خاموشی‌های گسترده دارد و تمام سیاست صنعت برق جلوگیری از قطع برق و خاموشی‌ها در مصرف خانگی است و در این راستا یکصد برنامه مشخص و به عنوان تکلیف ابلاغ شده و محور برنامه ریزی‌ها؛ فشار کمتر بر مردم، مدیریت بار و عدم اعمال خاموشی در حوزه صنعت برق است.

او ادامه داد: در حوزه کشاورزی، صنعت، تجارت و اداری نیز برنامه‌های مختلفی پیش بینی شده و به کشاورزانی که در پیک بار همکاری لازم را داشته باشند، ١٩ ساعت برق رایگان داده می‌شود.

 
مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس با تاکید بر اینکه در قالب برنامه تعریف شده تکلیف همه بخش‌ها مشخص است، گفت: مهمترین رویکرد ما همراهی مردم است و این امر کمک خواهد کرد تا خاموشی در بحث مصرف خانگی نداشته باشیم.
 
حقیقی در خصوص ماینرها هم گفت: سیاست دولت در ابن خصوص کاملا مشخص است و شرکت‌های متقاضی تولید رمز ارز می‌توانند با مراجعه به وزارت صمت، مجوزهای لازم را دریاقت کنند.
 
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با بیان اینکه شرکت‌های تولید رمز ارز قانونی باید خودتامین باشند یعنی برق مورد نیاز خود را تولید کنند، گفت: هر فرد حقیقی و حقوقی که بدون اخذ مجوز اقدام به تولید و استخراج رمز ارز کند، با برخورد جدی رو به رو شده و پلمپ می‌شود.
 
حقیقی با بیان اینکه در حوزه صنایع انرژی بر، شرکت آلومینوم جنوب بزرگترین مشترک برق در کشور و فارس است، گفت: در حال حاضر میزان مصرف برق این شرکت ٥٠٠ مگاوات است و طبق قرارداد منعقد شده با این مجموعه، یک واحد نیروگاهی با ظرفیت ٩١٣ مگاوات باید توسط این شرکت احداث شود که سال آینده فاز اول آن با ظرفیت ٣٠٠ مگاوات به بهره برداری می‌رسد.
 
او ضمن تاکید براینکه صنایع بزرگ در زمان راه‌اندازی متعهد هستند بخشی یا کل انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند، ادامه داد: در خصوص سایر صنایع انرژی بر فارس مانند فولاد نی‌ریز و پاسادگاد نیز تا آنجا که شبکه اجازه دهد، تامین برق را بر عهده خواهیم گرفت.
 
مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس همچنین در خصوص علت لغو مجوز نیروگاه خورشیدی در استان به دستور استاندار گفت: متقاضی پیگیر راه‌اندازی این نیروگاه نبوده و به مکاتبات نیز پاسخ نداده لذا مجوز این نیروگاه پس از بررسی در شورای اداری لغو شده اما چند متقاضی در همین محور برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی مراجعه کرده‌اند که پس از بررسی‌های لازم، مجوز صادر خواهد شد.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
403 کلیک ها  پنج شنبه, 19 خرداد 1401 18:19
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا