توافق دیپلماتیک فارس و آفریقای جنوبی وارد فاز عملیاتی می شود

توافق دیپلماتیک فارس و آفریقای جنوبی وارد فاز عملیاتی می شود
   
توافق دیپلماتیک فارس و آفریقای جنوبی وارد فاز عملیاتی می شود |||| ||||

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: در شرایط فعلی نیاز است توافق نامه ها و تعاملات استان فارس و کشور آفریقای جنوبی از حالت دیپلماتیک خارج شده و وارد فاز عملیاتی و اجرایی و حضور بخش های خصوصی دو طرف و افزایش همکاری های متقابل شویم.

به گزارش راستین آنلاین ، علی عوض پور در دیدار با سفیر آفریقای جنوبی در ایران بیان کرد: کشور آفریقای جنوبی یکی از کشورهای هدف صادراتی استان فارس است و برای حضور تجار در بازار کشورها دو طرف باید برنامه ریزی دقیق، نیازسنجی مناسب و استراتژی کارآمد تدوین شود.
وی با اشاره به حضور معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در اتاق بازرگانی فارس افزود: پیشنهادها و برنامه های مختلفی را برای افزایش تعاملات این استان با کشورهای هدف صادراتی خود که آفریقای جنوبی یکی از آنهاست، ارائه شده است.
عوض پور اظهارداشت: آماده ایم جلسات کارشناسی و بی تو بی مجازی را با حضور فعالان اقتصادی فارس و کشور آفریقای جنوبی برگزار کنیم و نظرات کارشناسی در خصوص افزایش مبادلات دو طرف را احصا و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.
وی اضافه کرد: بازرگانان فارس از دیر باز ارتباطات تجاری با کشور آفریقای جنوبی داشته اند که این تعاملات در گذر زمان در فرهنگ مردم دو طرف ماندگار شده است.
دبیر کل اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: هم اینک نیز علیرغم بعد مسافت، تعدادی از تجار و بازرگانان فارس در آفریقای جنوبی فعالیت اقتصادی و تبادل تجاری دارند که یکی از زمینه های این همکاری در بخش فرش است که فرش فارس بسیار مورد استقبال مردم کشور آفریقای جنوبی است.
عوض پور عنوان داشت: آماده همکاری با سفارت کشور آفریقای جنوبی برای برقراری ارتباط مستمر و منظم مابین اتاق های بازرگانی دو طرف هستیم و همچنین برگزاری جلسات بی تو بی و اعزام و پذیرش هیات های تجاری از دو طرف را دنبال خواهیم کرد.
وی با اشاره به سخن سفیر آفریقای جنوبی در خصوص سفر رئیس جمهوری ایران به این کشور تصریح کرد: امیدوارم شرایطی فراهم شود که نقش بخش خصوصی و تعامل و ارتباطات بیشتر اتاق های بازرگانی در توافق های بین دو کشور پر رنگ دیده شود.
در ادامه این جلسه امید ماهرانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز گفت: بر اساس برنامه ریزی های کلان استانی، کشور آفریقای جنوبی یکی از مقاصد صادرات کالاهای استان فارس در نظر گرفته شده است و ما در اتاق بازرگانی برنامه هایی را در این زمینه تدوین و پیش بینی کردیم که شیوع بیماری کووید 19 مانع از اجرای این برنامه ها شد.
وی افزود: این درحالی است که 12 سال پیش نیز استان فارس به عنوان معین قاره آفریقا انتخاب شده بود و تمام برنامه های کشور ایران برای ورود به بازار این کشور از طریق استان فارس انجام شد.
ماهرانی اظهارداشت: هم اکنون ما مطالعات و زیرساخت های کشور آفریقای جنوبی را مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانیم فضای کسب و کار خوبی را در این کشور برای تجار و بازرگانان فارس تدوین و برنامه ریزی کنیم.
وی با اشاره به گسترش فضای کسب و کار آفریقا در چند سال اخیر اضافه کرد: بر اساس مطالعات ما بیشترین زمینه همکاری اقتصادی فارس و آفریقای جنوبی می تواند در بخش های معدن، پتروشیمی، مصالح ساختمانی و دکوراتیو، توریسم و گردشگری و مواد غذایی باشد.
 
** برقراری ارتباط بین اتاق های بازرگانی، اولویت ماست
 
در ادامه این جلسه ویکا مازوی کومالو سفیر آفریقای جنوبی در ایران هم گفت: ما به دنبال برقراری مجدد ارتباط دو سویه مابین آفریقای جنوبی و کشور ایران و استان فارس است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به زودی رئیس جمهوری ایران در قالب هیاتی به کشور آفریقای جنوبی سفر خواهند کرد.
وی با بیان اینکه نیاز است برنامه هایمان را برای فردای بهتر دو کشور از سر گیریم ادامه داد: هم اکنون شرایط خوبی برای گسترش زمینه های همکاری دو طرف وجود دارد و ما باید برنامه ریزی کنیم از طریق دیپلماسی دیچیتال، تکنولوژی و خلاقانه بتوانیم برنامه هایمان را عملیاتی کنیم و گام برداریم.
کومالو عنوان داشت: اولویت ما در گسترش ارتباطاتمان، برقراری ارتباط بین اتاق های بازرگانی دو طرف است و باور داریم هر چه ارتباط اتاق های بازرگانی قوی تر باشد تعاملات ما نتایج بهتری خواهد داشت.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فارس در زمینه معدن و پتروشیمی فعالیت خوبی دارد ما می توانیم با اتاق ژوهانسبورگ به عنوان یک استان صنعتی آفریقای جنوبی ارتباط آن را برقرار کنیم تا هر چه سریعتر به نتایج ملموس نزدیک شویم.
کومالو افزود: تحریم های اعمال شده برای کشور ایران وجود دارد اما این دلیلی برای کمرنگ شدن تبادلات تجاری دو طرف نخواهد بود و در این شرایط شرکت های کوچک و متوسط می توانند از شرایط و امکانات بهره برداری بیشتر و بهتری داشته باشند.
سفیر آفریقای جنوبی در ایران بیان کرد: کار دولت ها انجام تجارت نیست بلکه آنها تسهیل کننده روند هستند و باید تلاش کنند فضای فعالیت برای بخش خصوصی فراهم کنند تا بخش خصوصی بتواند تجارت خود را انجام دهد.
وی اظهارداشت: از بعد از بیماری کووید 19، مسیر توافق های انجام شده با ایران را وارد فاز عملیاتی کرده ایم به طوری که هم اینک تبادلات گردشگر بین دو کشور و به ویژه استان فارس برقرار و فعال است. 
همچنین در ادامه این جلسه عباس مهدی بیرقدار رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فارس هم گفت: بازرگانان هر دو کشور آماده و علاقه برای توسعه ارتباطات هستند اما در واقعیت حجم مبادلات دو کشور بسیار کم است.
وی اضافه کرد: محدودیت های ایجاد شده در دنیا برای جمهوری اسلامی، برای بخش خصوصی ما نیست لذا باید تلاش شود ارتباط بین اتاق های بازرگانی دو طرف بیش از پیش نزدیک و بیشتر شود تا بتوانند برای مناقع هر دو کشور فعالیت کنند.
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
470 کلیک ها 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا