برق خورشیدی شاهچراغ الگویی برای کشور است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با اشاره به اجرای طرح نصب سامانه خورشیدی تولید برق بر بام صحن مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، این اقدام را الگویی برای فرهنگسازی توسعه این سامانه‌ها در کشور دانست.

 

به گزارش راستین آنلاین یدالله حقیقی در دیدار مدیران صنعت برق استان فارس با تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با اشاره به پیشینه تولید انرژی خورشیدی در استان فارس و جنوب کشور افزود: فارس تاکنون ۷۰ مگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی منصوبه دارد که این ظرفیت تا ۲ هزار مگاوات قابل افزایش و توسعه است به عبارتی تا دو برابر ظرفیت تولید انرژی اتمی بوشهر ما می توانیم در فارس انرژی خورشیدی داشته باشیم و این موضوع با جدیت دنبال می‌شود.

 

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس و بوشهر، با بیان اینکه ضرورت تولید انرژی پاک بر کسی پوشیده نیست و برای حفظ محیط زیست و برای تداوم تولید باید تولید انرژی خورشیدی با جدیت دنبال شود، افزود: در حوزه انرژی پاک منابع متعددی دراستان فارس و جنوب کشور وجود دارد که باید از آن بهره گیری کرد.

 

او با یادآوری اینکه استان فارس شاهراه تبادل انرژی بین جنوب و شمال کشور است، گفت: ۸۰ درصد انرژی کشور از استان‌های فارس و بوشهر تبادل می شود، ظرفیت تولید انرژی در این حوزه ۹ هزار مگاوات و مصرف فارس در اوج مصرف تابستانی ۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات است و اما به دلیل سراسری بودن شبکه و تامین نیازهای سایر استان‌ها از آن، در زمان اوج مصرف مشمول خاموشی می‌شویم.

 

حقیقی با بیان اینکه علیرغم ظرفیتهای موجود کشور برای تولید انرژی برق، کمبود انرژی وجود دارد و طی سال‌های گذشته این کمبود افزایش یافته است، گفت: متاسفانه اقدام قابل توجهی برای افزایش تولید انجام نشده اما با برنامه‌ریزی دولت سیزدهم تا سال ۱۴۰۴ باید ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

 

او خاطرنشان کرد: این عدد بزرگی است و دولت به تنهایی نمی تواند آن را محقق کند، بنا بر این مشارکت و همراهی همه دستگاه‌های مسئول و سرمایه گذاران بخش خصوصی دراین بخش ضرورت دارد.

 

حقیقی با اشاره به اینکه دولت مصمم است که ۵ هزارمگاوات از این میزان را با احداث نیروگاه جدید تامین کند، گفت: تامین ۱۰ هزار مگاوات برق هم با همکاری صنایع و سرمایه گذاری در حوزه انرژی پاک برنامه ریزی شده تا با مدیریت بار و تولید، تامین شود. بیشتر این بخش معطوف به تامین انرژی خورشیدی است که با استقبال خوب صنعتگران و سرمایه گذاران همراه بوده و اکنون آمادگی برای ایجاد ظرفیتی بسیار بیشتر وجود دارد.

 

او با یادآوری ظرفیت نقاط مختلف کشور برای ایجاد نیروگاه‌های پاک تولید برق، گفت: سامانه های تولید حدود ۷۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی در فارس نصب شده و مورد استفاده است، اکنون آستان مقدس شاهچراغ هم با نصب سلول‌های خورشیدی در زمینه فرهنگسازی تاثیرگذار خواهد بود، تاکنون حدود ۸ تا ۱۰ درصد کار نصب سامانه خورشیدی در این حرم مطهر انجام شده و مابقی هم در حال انجام است.

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نیز ضمن اعلام آمادگی برای اجرای طرح تامین و تولید انرژی برق و نصب آیینه های خورشیدی در پشت بام این حرم مطهر، گفت: این روزها وابستگی به برق و مصرف انرژی در همه ابعاد قابل مشاهده است، از کوچکترین کارخانه تا بزرگترین کارهای صنعتی و ارتباطات و مخابرات و کشاورزی و تجاری وابسته به مصرف برق و انرژی‌اند.

 

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری با بیان اینکه طی ۴ دهه گذشته ایران در صنعت برق و ایجاد زیرساخت تولید، انتقال و توزیع متحول شده است، این موضوع را از برکات نظام اسلامی دانست و گفت: امروز شاهد برخورداری از مزیت برق در دورترین روستاها هم هستیم و می توان گفت در این زمینه انقلابی رخ داده است.

 

او در عین حال با اشاره به دهها برابر شدن استفاده از وسایل برقی در کشور، تامین برق را یک مطالبه مردمی دانست و گفت: علیرغم این باید زیر ساخت ها توسعه یابد، نمی‌توان این بخش را نادیده گرفت، اگر غفلتی در حوزه زیر ساخت ها حادث شده باید جبران شود.

 

کلانتری با تاکید بر لزوم تلاش بیشتر برای صادرات برق، این اقدام را از نظر سیاسی هم بسیار مهم توصیف و تاکید کرد که کشورمان این قابلیت و استعداد را دارد تا از نظر سیاسی و فرهنگی با صادرات برق زمینه افزایش مبادلات را فراهم کند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با بیان اینکه امروز موضوع برق موضوعی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، افزود: فارس شایستگی آن را دارد که مازاد تولید را به سایر استان ها و شبکه سراسری می فرستد، یک سوم از تولید برق در فارس و جنوب کشور به سایر استان ها ارسال می شود، احداث نیروگاه خورشیدی در آستان حضرت شاهچراغ (ع) جنبه الگو سازی و فرهنگ سازی دارد تا سایر بخش ها هم وارد شوند و این کار تکرار شود.

کلانتری با اشاره به سفر خود به کشور چین اضافه کرد: بسیاری از ساختمان ها در چین تولید کننده برق است، دشت ها و کوهها دراین کشور تولید کننده انرژی پاک است، این الگویی‌ست که باید از آن بهره بگیریم، جنوب کشور و فارس بستر مناسب برای تولید انرژی خورشیدی دارند و باید بیش از آن مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
299 کلیک ها  دوشنبه, 18 بهمن 1400 20:06
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا