چاپ کردن این صفحه

پس از 40 سال باردیگرآرم «هما»بربدنه بوئینگ نقش می بندد/ایران ایر و بوئينگ قرارداد امضا کردند

سرویس اقتصادی راستین آنلاین:ایران ایر در اطلاعیه ای رسما اعلام کرد در پی صدور مجوزهای لازم از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا تفاهم‌نامه خرید هواپیما بین هما و کمپانی بویینگ در خردادماه سال جاری امضا شد.

 
براساس این اطلاعیه، ایران ایر اعلام کرده پس از اجرایی شدن برجام مذاکره خود با شرکت بویینگ را آغاز کرده که با توجه به اراده مدیریت ارشد وزارت راه و شهرسازی این موضوع پس از چند دور مذاکره نهایی شده است.
 
پس از سفر نمایندگان بویینگ به ایران و چند دور مذاکره دو طرف بر سر فروش هواپیما به شکل اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) به تفاهمی ابتدایی دست یافتند که نهایی‌شدن این قرارداد منوط به اخذ مجوزهای لازم از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا خواهد بود.
 
براساس اعلام ایران ایر، در قالب این تفاهم‌نامه بویینگ تعدادی هواپیما از خانواده نسل جدید 737 و همچنین مدل‌های 300ER و 900 از خانواده بویینگ 777 به ایران خواهد فروخت.
 
به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی چند روز قبل رسما اعلام کرده بود مذاکرات ایران با بویینگ به مراحل انتهایی خود نزدیک شده و خبرهای قطعی درباره آن منتشر می‌شود.
 
گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ایران حدود 100 فروند هواپیمای مسافرتی از شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا خریداری خواهد کرد.
 

بازگشت پرنده خوشبختی به روزهای اوج 

کارشناسان معتقدند با توافقی که ایران ایر با ایرباس و بویینگ برای خرید هواپیما انجام دادهضمن پایین آمدن  سن ناوگان هوایی ایران این ایرلاین می تواند به سطح ایرلاین های بین المللی برگردد.

بیزنس اینسایدر در گزارشی می نویسد:خرید 220 فروند هواپیما از ایرباس و بویینگ ایران را از مشکلات بزرگ حمل و نقل هوایی نجات می دهد و ایران ایر می تواند دوباره در منطقه در رقابت با امارات ایرلاین،الاتحاد و قطر ایرویز به رقابت بپردازد.

در این گزارش آمده است: محدویت های بین المللی ایران ایرلاین های ایران سرانجام با توافق ایرباس و اخیرا بویینگ رو به پایان است.

در ژانویه ایران ایر و ایرباس توافق تاریخی بزرگی برای 118 فروند هواپیما با ارزش 25 میلیارد دلار داشتند.به دنبال این توافق بود که کمیسیون اروپایی اعلام کرد که به ایرلاین ایران اجازه خواهد داد یکبار دیگر در آسمان اروپا پرواز کند.

صنعت هوانوردی ایران بعد از پیروزی انقلاب 1979 از تحریم های اقتصادی که تاثیر ویرانگری بر صنعت هوانوردی این داشته رنج می برد. ایران ایر که زمانی در منطقه ایرلاین معتبری بود،به دلیل تحریم های اقتصادی در شرایط سختی به سرمی برد.

بیش از 30 سال است که ایرلاین های ایرانی اجازه خرید هواپیمایی از سازنده های هواپیما نداشته اند.به همین دلیل ایران ایر همواره برای نوسازی و ترمیم ناوگان خود که فرسوده شده در فشار بوده است.

 براساس گزارش سایت ایرفلیت، ناوگان ایران ایر 46 هواپیمای ملکی با میانگین 27 سال سن دارد که دراین میان بویینگ 747 حدود 40 سال سن هنوز سرویس می شود.مهمتر از آن این ایرلاین ایرانی اغلب برای نوسازی هواپیماهای قدیمی با مشکلات بسیار  درگیر پیدا کردن قطعات یدکی برای نگهداری این هواپیما بوده است.

همواره، مشکلات فنی به طور فزاینده ای ریسک پذیری ایرلاین های ایرانی را افزایش داده است. به طوری که کمیسیون اروپایی بیشترین ممنوعیت پرواز را به خطوط هوایی ایران ایر در سال 2010 داده بود. بر این اساس، با وجود توافق ایران ایر برای خرید هواپیماهای جدید همچنان بویینگ 747 و فوکر 100 برای پرواز برفراز اروپا نا امن اعلام می شوند.

متاسفانه بیش از نیمی از ناوگان هوایی ایران ایر را این دو نوع هواپیما تشکیل می دهند.اما چشم انداز توافق ایران بعد از توافق هسته ای در ماه ژانویه،  انتظار می رود که ناوگان هوایی ایران در چند سال آینده تجدید حیات یافته و  ضریب امنیت آن بالا برود.

انتهای پیام /  101
5827 کلیک ها  سه شنبه, 01 تیر 1395 00:01
این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

بیشتر بخوانید 101

موارد مرتبط