نحوه ی محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی اعلام شد

نحوه ی محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی اعلام شد
   
نحوه ی محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی اعلام شد |||| ||||

مدیرکل امور مالیاتی فارس نحوه محاسبه مالیات بر واحدهای مسکونی خالی موضوع ماده 54  مکرر قانون مالیات مستقیم اصلاحی  را اعلام کرد.

به گزارش راستین آنلاین ناصر هاشمی گفت: ملاک احراز شرایط یک واحد مسکونی بعنوان واحد خانه ی خالی در شهرهای بالاتر از یکصد هزار نفر جمعیت ، برای مطالبه مالیات موضوع این ماده، اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان کشور می باشد و طبق مقررات ماده 54 قانون مذکور مبنای محاسبه و شمول مالیات موضوع این ماده بر مبنای سال مالیاتی (یکسال شمسی) می باشد .

او بیان کرد: در یک سال مالیاتی، واحد مسکونی در صورتی به عنوان یک واحد مسکونی خالی قابل شناسایی است که در آن سال مجموعا بیش از 120 روز به ازای یک مالک خالی از سکنه باشد و واحدهای مسکونی خالی شراکتی (دارای چند مالک) مالیات هر شریک به نسبت سهم مالکیت جداگانه محاسبه، اعلام و مطالبه می شود.

مدیرکل امور مالیاتی فارس افزود: محاسبه مالیات موضوع این ماده به ازای هر ماه بیش از 120 روز در یک سال شمسی برای هر مالک بوده و حداکثر به مدت 8 ماه در یک سال قابل محاسبه می باشد. هاشمی اظهار داشت: اداره کل امور مالیاتی برای تشکیل پرونده، صدور اوراق مطالبه اشخاص حقبقی بر اساس نشانی اصلی مالک یا مالکان در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اقدام می کند.

وی تشریح کرد: نرخ موضوع ماده 131 قانون مالیات های مستقیم در محاسبه مالیات این ماده برای اشخاص حقیقی ، به ازای هر ماه قابل اعمال بوده و ماخذ محاسبه شده بر اساس جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای ماده 54 قانون فوق با اعمال مقررات ماده 53 قانون مذکور (پس از کسر 25 درصد بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات) در هر ماه با سایر ماهها جمع نمی شود و صرفا مالیات محاسبه شده به ازای هر ماه برای محاسبه مالیات نهایی با هم جمع می شود.

هاشمی با بیان اینکه مالیات اشخاص حقوقی بر اساس نرخ ماده 105 قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود، اظهار داشت:  ضرایب مالیاتی مندرج در ماده 54 مکرر قانون مذکور برای مالک یا مالکان دارای بیش از 5 خانه خالی در هر سال مالیاتی ، نسبت به کل واحدها، دو برابر ضرایب مذکور در صدر ماده 54 مکرر فوق اعمال می شود و میزان مالکیت از واحد مسکونی در محاسبات موثر می باشد.

وی اعلام کرد: سازمان امور مالیاتی کشور مالیات متعلق به واحدهای مسکونی خالی شناسایی شده  هر سال و همچنین امکان پرداخت الکترونیک آن تا پایان تیرماه سال بعد، را از طریق ارسال پیامک برای مالک یا مالکان و یا بارگذاری آن در کارپوشه مؤدیان در درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آنان اعلام خواهد نمود. در صورت عدم  پرداخت مبلغ تعیین شده تا یکماه پس از اعلام سازمان، اوراق مطالبه در مهلت قانونی و بصورت سیستمی صادر و نسبت به ابلاغ آن به مالک یا مالکان حسب مقررات اقدام می شود.

مدیرکل امور مالیاتی فارس تصریح کرد: واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور نیز که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور در حکم واحد مسکونی خالی تلقی شده اند، مشمول جریمه ای معادل 20 درصد مالیات سال اول موضوع ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم خواهند بود.

هاشمی تاکید کرد: در صورت عدم انجام بموقع تکالیف (اعم از اعلام تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود)، به ازای هر ماه تاخیر، واحد مسکونی جدید به صورت ماهیانه مشمول جریمه ای معادل مالیات سال اول ماده 54 مکرر قانون مذکور(شش برابر مالیات اجاره آن ماه) می شود.

 وی افزود: در یک سال شمسی برای تمام املاک مشمول مالیات خانه های مسکونی خالی هر شخص حقیقی یا حقوقی، یک برگ مطالبه صادر و تمام املاک، سهم مالکیت، ماخذ محاسبه مالیات ، مالیات هر واحد و جمع مالیات مورد مطالبه در آن درج می شود.

در صورت عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر مالیات متعلق به موجب برگ مطالبه از مالک مطالبه خواهد شد و  مالیات متعلق به همراه جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات های قابل وصول خواهد بود.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
684 کلیک ها  شنبه, 10 مهر 1400 22:59
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا