راه آهن اقلید به یزد افتتاح شد/ ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه احداث راه آهن اقلید به یزد شده است

راه آهن اقلید به یزد افتتاح شد/ ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه احداث راه آهن اقلید به یزد شده است
   
راه آهن اقلید به یزد افتتاح شد/ ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه احداث راه آهن اقلید به یزد شده است |||| ||||

استاندارفارس گفت: راه آهن اقلید به یزد با هزینه بیش از چهار هزار میلیارد تومانی احداث شده و یکی از پروژه های اساسی است که استان فارس را به راه آهن شمال شرق کشور متصل می کند.

به گزارش راستین آنلاین عنایت الله رحیمی در مراسم افتتاح راه آهن اقلید به یزد که با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور برگزار شد با بیان این که این راه آهن دارای ۲۷۰ کیلومتر طول مسیر اصلی، ۴۲ کیلومتر خطوط فرعی ایستگاهی و ۱۳ ایستگاه است، اظهارداشت: این پروژه در فاز اول انتقال مسافر از جنوب غرب کشور به شمال شرق کشور به تعداد یک میلیون نفر و حمل بار صنعتی، معدنی و کشاورزی به میزان چهار میلیون تن را بر عهده دارد.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس ادامه داد: راه آهن اقلید به یزد در فاز دوم، حمل مسافر به تعداد پنج میلیون نفر و حمل بار به میزان چهار میلیون تن را بر عهده خواهد گرفت.


او با اشاره به این که راه آهن اقلید به یزد موجب کوتاهی ۱۲۰ کیلومتر فاصله مکانی و چهار ساعت فاصله زمانی میان استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به استان های یزد، کرمان و خراسان و در واقع کاهش فاصله راه آهن شمال شرق به جنوب کشور خواهد شد، گفت: با بهره برداری از این پروژه فاصله راه آهن شمال شرق به جنوب کشور کاهش یابد که در پی آن شاهد کاهش هزینه حمل و نقل در زمینه بار و مسافر در آینده خواهیم بود.


استاندارفارس ادامه داد: فاز دوم راه آهن اقلید به یزد تکمیل مسیرها و ایستگاه های فرعی و اتصال به استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
گفتنی است پروژه راه آهن اقلید به یزد دارای ۲۵ دستگاه پل بزرگ با ۵۵۶ متر طول،  ۵۶۵ دستگاه پل کوچک با ۴۶۴۰ متر طول و ۱۵ تقاطع با ۳۱۰ متر طول است.
برای احداث این پروژه  ۱.۶ میلیون متر مکعب خاک برداری،  ۷.۱ میلیون متر مکعب خاک ریزی،  ۱۴۷ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته و ۳۴ هزار تن ریل و ۲۱دستگاه سوزن به کار رفته است.

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور گفت: با توجه به مثلث گردشگری بین سه استان یزد، اصفهان و فارس عملا مسیر راه آهن یزد به اقلید موجب تکمیل ضلع سوم این مثلث گردشگری ریلی خواهد شد.

خطیبی پنج‌شنبه ۷ مرداد در آیین بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن یزد-اقلید که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، بیان کرد: توسعه زیر بناهای حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی یکی از شاخصه‌های مهم و تاثیر گذار در توسعه و آبادانی کشور است.

او افزود: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور در راستای همین رهنمود و تحت مدیریت و راهبری وزارت راه و شهرسازی، توسعه شبکه ریلی کشور را با سه رویکرد اتصال کریدورهای ترانزیتی ریلی به بنادر و مبادی کشور، اتصال مراکز استان‌ها و مراکز بار و جمعیتی کشور به شبکه ریلی و بهبود تسهیل بار و جایجایی مسافر و بار در شبکه ریلی کشور برنامه ریزی و اجرایی کرده است. 

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور ادامه داد: پروژه راه آهن اقلید-یزد با ٢٧٠ کیلومتر در راستای تامین رویکرد سوم برنامه ریزی و اجرایی شده و با احداث آن مسیر میان بر به جنوب غربی و شمال و جنوب شرق کشور را با کاهش ٣١٠ کیلومتری مسیر، به وجود می‌آورد.

به گفته خطیبی، راه‌آهن یزد به اقلید در محور بافت به یزد منشعب می‌شود و پس از عبور از شهرهای مهریز، ابرکو و سورمق به ایستگاه اقلید در راه آهن اصفهان به شیراز متصل می‌شود.

او ادامه داد: این طرح ریلی در اواخر سال ٩٠ به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شد و در دو سال گذشته با توجه به اینکه در ردیف پروژه‌های جهش تولید قرار گرفت، از سرعت بسیار خوبی در عملیات اجرایی برخوردار شد.

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور  خاطرنشان کرد: این پروژه شامل ١٢ هکتار است که در بخش اولیه با افتتاح فاز اول، اول ٥ ایستگاه به بهره برداری می‌رسد.

خطیبی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که در سال اول بهره داری از این طرح، حدود یک میلیون مسافر و در سال‌های حدود ٣ میلیون نفر مسافر جابجا شوند.

او همچنین اعلام کرد که اعتبار هزینه شده در این طرح به ارزش روز حدود ٦ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
837 کلیک ها  پنج شنبه, 07 مرداد 1400 13:52
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا