لزوم افزایش صادرات غیرنفتی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها

لزوم افزایش صادرات غیرنفتی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها
   
لزوم افزایش صادرات غیرنفتی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها |||| ||||

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس گفت: امروز با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی، افزایش صادرات غیرنفتی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها، ضرورت دارد.

نادر طیبی یکشنبه سوم مرداد در جلسه بررسی راهکارهای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی کشور، گفت: آیین نامه اجرایی حمایت‌های دولت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، اقدام موثری در جلوگیری از رقابت‌های مخرب خواهد بود.

او افزود: همچنین بررسی و ارائه نظرات کارشناسی فعالان بخش خصوصی در خصوص این آیین نامه می‌تواند به حفظ و توسعه بازارهای صادراتی موجود و زمینه سازی برای نفوذ در بازارهای جدید صادراتی کمک کند.

طیبی اظهار کرد: امروز با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی، افزایش صادرات غیرنفتی با هدف خنثی‌سازی تحریم‌ها، ضرورت دارد.

او اضافه کرد: صادرات به کشورهای منطقه بهترین گزینه برای گسترش صادرات غیرنفتی کشور است که تحقق این هدف، مستلزم توسعه بازار این کشورها با برنامه‌ریزی و اقدامات حمایتی و موثر از سمت دولت است.

ساختار صادرات ایران مناسب نیست

دیگر عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس نیز در این جلسه گفت: بخش صادرات کشور ما به لحاظ ساختاری مناسب نیست و تاکنون هیچ زمان نتوانسته ایم بیش از ۱۰ درصد توان صادراتی کشور استفاده کنیم و عدم پیشرفت ما در این زمینه نیز به دلیل ارزیابی‌های نادرست از وضعیت خودمان است.

خسرو فروغان با بیان اینکه استان فارس پتانسیل‌های فراوانی در حوزه‌های صادراتی دارد که می‌تواند بسیار ارزآور و ثروت آفرین باشد، ادامه داد: به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب صادراتی و اقتصادی و نبود حمایت دولتی، رقابت‌های ناسالمی در بخش اقتصاد کشور وجود دارد که آیین نامه پیشنهادی تا حدودی می‌تواند ساختارهای این بخش را سامان دهد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان فارس اضافه کرد: همچنین به نظر می‌رسد با این آیین نامه بتوان از طریق سازمان توسعه تجارت، مطالعه و نیازسنجی بازارهای کشورهای هدف و حمایت‌های لازم در این زمینه نیز محقق شود.

فروغان با تاکید بر اقدام مثبت ارزیابی از نخبگان و فعالان اقتصادی برای جمع آوری نظرات کارشناسی برای تدوین نهایی آیین نامه اجرایی حمایت‌های دولت از صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی، افزود: کارشناسی دقیق و تدوین این آیین نامه در جهت رونق و توسعه صادرات کشور کمک کننده خواهد بود و امکان رقابت مناسب در عرصه داخلی و خارجی را برای فعالان اقتصادی ما فراهم کند.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
393 کلیک ها  یکشنبه, 03 مرداد 1400 14:05
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا