• مدیر جهاد کشاورزی شیراز:

شیراز پیشرو در برقی کردن چاه های کشاورزی

شیراز پیشرو در برقی کردن چاه های کشاورزی
   
شیراز پیشرو در برقی کردن چاه های کشاورزی |||| ||||

مدیر جهاد کشاورزی شیراز با بیان اینکه این شهرستان رتبه اول طرح برقی کردن چاه‌های کشاورزی را دارد، گفت: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون ۴۰ درصد چاه‌های برقی شده فارس در محدوده شهرستان شیراز بوده است.

به گزارش راستین آنلاین ذبیح‌الله سیروسی پنج‌شنبه ۱۰ تیرماه با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد کشور در سال ۱۳۹۳ برای کاهش مصرف گازوییل در چاه‌های کشاورزی، گفت که این طرح سال ۹۷ در فارس شروع شد.

او ادامه داد: با بهره گیری از این فرصت تا کنون کار برقی کردن ۹۶ حلقه چاه کشاورزی به طور کامل در شهرستان شیراز انجام شده است. 

این مقام مسئول با بیان اینکه هدف اصلی این طرح جایگزینی برق شبکه سراسری یا برق حاصل از انرژی‌های تجدید پذیر نظیر انرژی بادی، خورشیدی یا مولدهای گازسوز به ‌جای گازوییل مصرفی در پمپاژ آب چاه‌های کشاورزی است، اضافه کرد: کار برقی کردن ۵۰۰ حلقه چاه دیگر نیز در استان فارس در دست اجرا است که بالغ بر ۸۰ درصد از این تعداد به کشاورزان شهرستان شیراز تعلق دارد. 

او با اشاره به اینکه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت متولی اصلی اجرای طرح است و کار گروهی مشترک با حضور سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و شرکت سهامی آب منطقه‌ای این استان تشکیل که پس از برگزاری چندین جلسه و بررسی موانع پیش رو اقدام به تعریف روند و آغاز مراحل اجرای طرح کرده اند، افزود: برای تشویق کشاورزان به اجرای این طرح‌ یارانه‌هایی در نظر گرفته شده است.

به گفته سیروسی، یارانه‌ اختصاص یافته برای هر کشاورز متغیر بوده که این مقدار براساس شرایط چاه طبق پروانه بهره‌برداری و میزان مصرف گازوییل در چاه منطبق با سهمیه رسمی کشاورز تعیین می‌شود.

او با بیان اینکه چاه‌های دیزلی کشاورزی مشکلات عدیده ای دارند  و با برقی شدن چاه، هزینه حمل و نقل سوخت، تعمیرات، خرید و نگهداری گازوئیل، خرید روغن و غیره کاهش می‌یابد، عنوان کرد: برق‌دار کردن چاه ها مصرف سوخت فسیلی را کاهش داده و سبب می‌شود محیط زیست از آلودگی حفظ شود؛ مصرف گازوئیل و روغن برای کاربرد و نگهداری سیستم‌های دیزلی، هوا، خاک و آب را آلوده می‌کند اما با برقی شدن چاه‌ها این نقیصه رفع می‌شود. 

تاثیر تخصیص ندادن به موقع اعتبار در تسریع روند طرح 

مدیر جهاد کشاورزی شیراز اظهار کرد: تخصیص ندادن به موقع اعتبار از سوی وزارت نفت برای اجرای طرح برقی کردن چاه‌ها و وجود نواقصی در اطلاعات سامانه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور به نحوی که اسامی و مشخصات بسیاری از چاه‌های کشاورزی دیزلی از قلم افتاده است به عنوان مهم ترین موانع در روند اجرای این طرح محسوب می‌شوند. 

سیروسی با تاکید بر اینکه تلاش برای تکمیل تمام مشخصات چاه‌های از قلم افتاده در سامانه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور  ادامه دارد، یادآور شد: با پیگیری سازمان جهاد کشاورزی فارس و همکاری شرکت سهامی آب منطقه‌ای، فارس به عنوان اولین استان، موفق به افزودن اطلاعات بیش از ۱۳ هزار حلقه چاه کشاورزی در سامانه مذکور شده است. 

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
564 کلیک ها  پنج شنبه, 10 تیر 1400 11:42
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا