کاهش ۲۵ درصدی حجم تولید گندم در فارس

کاهش ۲۵ درصدی حجم تولید گندم در فارس
   
کاهش ۲۵ درصدی حجم تولید گندم در فارس |||| ||||

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس گفت: با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی، امسال با کاهش ۲۵ درصدی در حجم تولید گندم در فارس رو به رو هستیم.

به گزارش راستین آنلاین  هدایت الله رحیمی گفت: زمان برداشت گندم در استان فارس به طور معمول از اواسط فروردین ماه آغاز می‌شود و تا اواخر مرداد ادامه دارد، اما امسال با توجه به کاهش بارندگی و خشکی هوا، کار برداشت عملا از هفتم فروردین و از بخش اشکنان شهرستان لامرد شروع شد.

او افزود: امسال قیمت خرید گندم توسط شورای قیمت گذاری ۴ هزار تومان با احتساب اعمال هزار تومان اضافه در راستای تشویق کشاورزان به فروش گندم به صورت خرید تضمینی و در مجموع ۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مشخص شده و ۱۳۶ مرکز خرید در این استان عملیات خرید را انجام می‌دهند.

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس گفت: امسال بالغ بر ۳۸۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی فارس زیر کشت محصول گندم در ۲ نوع آبی و دیم رفته که ۲۹۶ هزار هکتار آن مربوط به کشت آبی و ۱۲۰ هزار هکتار نیز کشت گندم دیم است که با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی سطح قابل برداشت گندم آبی به ۲۴۰ هزار هکتار و گندم دیم کمتر از ۲۰ هزار هکتار رسیده است.

رحیمی بیان کرد: همچنین براساس پیش‌بینی‌های اولیه تولید حدود یک میلیون و ۲۱۰ هزارتن گندم از مزارع آبی و ۹۶ هزار تن گندم از مزارع دیم استان فارس، مورد انتظار است بوده است که با توجه به کاهش سطح برداشت این مقدار به میزان ۲۵ درصد کاه نشان می‌دهد.

او اظهار داشت: البته با توجه کاهش بارش در این فصل زراعی، احتمالا امسال با کاهش ۲۵ درصدی در حجم تولید گندم در فارس نیز روبرو باشیم.

رحیمی بیان کرد: در عین حال پیش‌بینی می‌شود که امسال حدود ۶۵۰ هزار تن از گندم تولید شده توسط کشاورزان در این استان به شکل تضمینی خریداری شود.

او اظهار داشت: هم‌اینک فارس با دارا بودن ۳۵۰۰ دستگاه کمباین، بزرگترین ناوگان برداشت غلات کشور را دارد؛ این ناوگان علاوه بر برداشت محصول گندم استان، در عملیات برداشت غلات سراسر کشور نیز مشارکت دارند به طوری‌که کار برداشت حداقل ۲۵ درصد از مزارع نوار جنوبی و غربی کشور توسط این ناوگان انجام می‌شود.

رحیمی با اشاره به آغاز خرید گندم در استان، گفت: با آغاز فصل برداشت گندم از ابتدای فروردین ماه امسال، خرید گندم تضمینی از کشاورزان استان آغاز شده و تا کنون بیش از ۱۹۰ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی استان از کشاورزان شهرستان‌های جنوبی و مرکز فارس خریداری شده است.

او اعلام کرد که تا پایان خردادماه از میزان ۱۹۰ هزار تن گندم خریداری شده توسط ۶۵ مراکز خرید سازمان تعاون روستایی فارس مقدار ۱۱۲ هزار تن حمل و بارگیری شده است.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قوت غالب جامعه نان بوده و قیمت گندم تاثیر گذارترین موضوع در شرایط امنیت غذایی کشور و شرایط اقتصادی کشاورزان محسوب می‌شود، عنوان کرد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و شرایط خاصی که ناشی از این مهم حاکم شده، قیمت خرید تضمینی گندم از ۲۵ هزار ریال سال گذشته به ازای هر کیلوگرم، به قیمت۴۰ هزار ریال رسید و با پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی ۱۰ هزار ریال هم به‌عنوان جایزه تحویل گندم در نظر گرفته شد و در مجموع هر کیلو گندم به ۵۰ هزار ریال رسید.

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس همچنین تصریح کرد که نظارت کامل در مراکز خرید شبکه تحت پوشش سازمان تعاون روستایی استان در زمان خرید و حمل گندم تضمینی تا پایان فصل برداشت تداوم دارد.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود از خرید بالغ بر ۷ هزار و ۴۲۰ تن کلزا به صورت توافقی با قیمت ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان و خرید توافقی جو به قیمت روز پنج هزار و ۸۰۰ تا شش هزار تومان به میزان یکهزار تن خبر داد؛ بنابراین گزارش، مهم‌ترین چالش‌های کاشت و داشت گندم در سال زراعی جاری را می‌توان گران بودن نهاده‌ها و استفاده نکردن کشاورزان از کود‌های پایه فسفاته و پتاسه به شکل مطلوب دانست. کاهش و پراکنش نامناسب بارندگی‌ها، یکنواخت نبودن محصول تولیدی در نوار جنوبی استان و افزایش گرما و کاهش عملکرد از دیگر چالش‌ها بوده است.

همچنین در سال زراعی جاری اقدامات متعددی نظیر رهاسازی ۳۳۶ میلیون متر مکعب آب از سد درود زن برای آبیاری مزارع شهرستان‌های زرقان، خرامه و مرودشت، تامین و توزیع ۵۰ هزار تن بذر گندم اصلاح شده، تامین و توزیع ۲۱۰ هزار تن کود شیمیایی به ویژه کود اوره و برقراری کشاورز کارت و پرداخت حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید نهاده‌ها به منظور تسهیل تولید انجام شده است.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
230 کلیک ها  یکشنبه, 30 خرداد 1400 09:10
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا