فعالیت ۸۳۸ واحد فرآوری با ۵۸۷۴ تن جذب ماده خام در فارس

فعالیت ۸۳۸ واحد فرآوری با ۵۸۷۴ تن جذب ماده خام در فارس
   
فعالیت ۸۳۸ واحد فرآوری با ۵۸۷۴ تن جذب ماده خام در فارس |||| ||||

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در حال حاضر ۸۳۸ واحد فرآوری با ۵۸۷۴ تن جذب ماده خام و ظرفیت ۴۵۸۱ تن با بیش از ۱۱ هزار نفر فرصت شغلی، در استان مشغول فعالیت هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: نیاز روز افزون جامعه به غذا و رشد جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهمترین مسائلی است که توجه دولتمردان، اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته و بیان گر لزوم گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

سید عبداله جزایری افزود: در این زمینه صنایع تبدیلی با به کارگیری محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه می‌تواند عاملی مهم برای توسعه روستا‌ها و استفاده بهتر از این محصولات تلقی شود.

او با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی دارای زمان تولید و مصرف متفاوتی هستند، بیان کرد: تولید یا برداشت آن‌ها معمولاً در یک زمان مشخص و کوتاه، ولی مصرف در زمان طولانی تری صورت می‌گیرد که صنایع تبدیلی می‌تواند با حفظ و نگهداری محصولات، در آن‌ها به گونه‌ای تغییر و تبدیل ایجاد نماید که امکان مصرفشان در طی سال میسر باشد.

این مقام مسئول اظهار کرد: اصولاً در تعریف صنایع تبدیلی می‌توان به مجموعه فعالیت‌های صنعتی که با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی و شیمیایی، ذخیره سازی، بسته‌بندی و توزیع، به تبدیل و نگهداری آن‌ها کمک می‌کند، اشاره کرد.

او تصریح کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد جامعه کشاورزی، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزئی از فرآیند توسعه روستایی ایفاء نقش می‌کند و این صنایع در فرآیند توسعه کشور نقش کلیدی داشته و توجه بیشتر به آن، تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت.

جزایری اظهار کرد: اهمیت توسعه بخش کشاورزی در استان فارس به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی به ویژه درحوزه ایجاد صنایع تبدیلی بوده و اگر میزان تولید و قیمت در بخش کشاورزی افزایش پیدا کند این بخش به سودآورترین بخش اقتصادی در کشورمان تبدیل خواهد شد.

او با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۳۸ واحد فرآوری با ۵۸۷۴ تن جذب ماده خام و ظرفیت ۴۵۸۱ تن با بیش از ۱۱۷۰۰ نفر فرصت شغلی، در استان مشغول فعالیت هستند، تاکید کرد: در سال ۹۹ در حوزه صنایع غذایی جهت ۶۵ واحد صنعتی پروانه بهره برداری صادر شده است و فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه از تنوع خوبی برخوردار بوده و شامل سردخانه و بسته بندی میوه و سبزی و صیفی، صنایع لبنی، رب گوجه، گیاهان دارویی، انواع عرقیات گیاهی، انواع نوشابه بر پایه عرقیات گیاهی و اسانس طبیعی (مورد مصرف در صنایع غذایی) بوده است.

جزایری یادآور شد: از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه صنایع غذایی می‌توان بسته بندی خرما، پسته پاک کنی و بسته بندی، خوراک دام، انواع شوریجات و کنسروها، بسته بندی انواع آرد غلات، انواع بسته بندی‌های حبوبات و غلات، چاشنی، ادویه، چای، پنبه پاک کنی، عمل آوری و بسته بندی انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی و میگو، فرآوری تخمه‌های آفتابگردان، ژاپنی و هندوانه، برنج کوبی، بسته بندی تخم مرغ، انواع کود‌های گیاهی، بسته بندی انواع آرد غلات گندم و جو، ذخیره سازی و نگهداری غلات در سیلو، تولید ارده، بسته بندی عسل و انواع شربت و مربا را نام برد.

او افزود: پارسال مجموعا در زمینه ایجاد بسته بندی میوه و سردخانه ۱۸ واحد با ظرفیت ۲۷۷۰۰ تن و جذب ماده خام ۲۷۷۰۰ تن به بهره برداری رسیده و در زمینه واحد‌های بسته بندی نیز ۲۳ واحد با جذب ماده خام ۳۵۲۹۱ و ظرفیت ۲۸۶۱۰ تن به بهره برداری رسیده است.

این مقام مسئول یادآور شد: در زمینه فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی ۳ واحد با ظرفیت ۹۱۰ تن و جذب ماده خام ۲۲۱۳ تن و سایر واحد‌ها به تعداد ۲۱ واحد، جذب ماده خام ۲۰۳۶۴۴ تن و ظرفیت ۱۶۵۹۵۷ تن به بهره برداری رسیده است.

او تاکید کرد: با راه اندازی این واحد‌های تولیدی بیش از ۶۴۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار و میزان سرمایه گذاری در این واحد‌ها به بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
423 کلیک ها  چهارشنبه, 25 فروردين 1400 08:47
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا