گیاه کاملینیا مقاوم در برابر کم آبی و سرما جهت ترویج و توسعه در شرایط دیم 

گیاه کاملینیا مقاوم در برابر کم آبی و سرما جهت ترویج و توسعه در شرایط دیم 
   
گیاه کاملینیا مقاوم در برابر کم آبی و سرما جهت ترویج و توسعه در شرایط دیم  |||| ||||

 گیاه کاملینیا به لحاظ مقاومت بسیار بالا به شرایط کم آبی، شوری، سرما، انواع آفات و بیماریها و رقابت پذیری بالا نسبت به علف های هرز، می تواند جایگزین مناسبی جهت ترويج وتوسعه گیاه در شرایط دیم باشد. 


به گزارش راستین آنلاین ریئس اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: روز مزرعه کشت دانه روغنی کاملینیا رقم سهیل دراراضی دیم شهرستان ارسنجان برگزار ‌شد. 
 
  مجتبی محمودی افزود: در این برنامه مزایای کشت کاملینیا در مقایسه با دیگر دانه های روغنی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و کشاورزان به بیان نقطه نظرات و تجربیات خود از کشت این محصول پرداختند.
 
وی با اشاره به برگزاری روز مزرعه ودعوت از کارشناسان استانی وشهرستانی در جهت ترویج کشت گیاه دانه روغنی کاملینیا رقم سهیل تصریح کرد: در این برنامه آموزش ترویجی بهره برداران مربوطه ضمن گزارش روند کار، تجربیات خود را مطرح و با سایرین به اشتراک گذاشتند.
 
او خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه 70درصد از اراضی کشوردیم هستند واز طرفی مزارع دیم احتیاج به تناوب کشت دارند گیاه کاملینا به لحاظ مقاومت بسیار بالا به شرایط کم آبی، شوری، سرما، انواع آفات و بیماریها و رقابت پذیری بالا نسبت به علف های هرز، می تواند جایگزین مناسبی جهت ترويج وتوسعه گیاه در شرایط دیم باشد.
 
محمودی با اشاره به اینکه کشت تحقیقی ترویجی این گیاه در آذر ماه سال زراعی گذشته در سطح ۳ هکتار انجام گردید عنوان نمود: در سال جاری 80هکتار از اراضی دیم شهرستان ارسنجان به کشت گیاه روغنی کاملینیا اختصاص یافته است وکشت دیم این گیاه در شهرستان ارسنجان از اواسط آذرماه همزمان با بارندگی ها شروع وتا اواسط اسفند ماه در شرایط آبی ادامه دارد.
 رئیس اداره ترویج جهادکشاورزی ارسنجان تاکید کرد:به دلیل عملکرد 1250 کیلوگرم دانه در هکتار در شرایط دیم وخشکسالی، حمایت های خوب سازمان جهاد کشاورزی استان و برنامه ریزی مناسب صورت گرفته جهت بازاریابی وخرید این محصول به قیمت 9500تومان، کشت کاملینیا می تواندالگویی مناسب جهت کشت و توسعه این گیاه در سایر شهرستان های استان فارس که با خشکسالی روبرو هستند مورد توجه قرار گیرد.
 
شایان ذکر است که در این برنامه فیروزی کارشناس ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، زارعی کارشناس کشت گياهان جدید، محمودی کارشناس بخش زراعت سازمان، حسینی مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان وکارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان به اتفاق چند نفر از بهره برداران کاملینیا حضور داشتند.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1478 کلیک ها  شنبه, 04 بهمن 1399 20:24
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا