• نقد و بررسی مجموعه عکس‌های "خط کشی با نور فروسرخ: بررسی پاسخ نظامی به اعتراضات شهر بوستون"

عرضه فاجعه وار یک شرایط عادی

راستین آنلاین: اعتراضات سراسری در آمریکا به تبعیض نژادی متعاقب قتل ناعادلانه جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی در تمام دنیا سر و صدا به پا کرد و حتی دامنه اعتراضات به کشورهای دیگر همچون انگلیس و فرانسه کشیده شد که در این مقوله، رسانه ها و به ویژه، عکاسان خبری، با وظیفه بازتاب پیش آمدها نقشی غیرقابل انکار داشتند از اینرو، در مطلب پیش رو، به بازخوانی یک مجموعه عکس از دیوید دِگنِر خواهیم پرداخت تا رویکرد برخی از رسانه ها در برابر تظاهرات تبیین شود و نوع نگاه آنها به حقیقت وقایع مورد کنکاش قرار بگیرد.

 

 آژانس عکس گِتی در کنار چند آژانس عکس دیگر همانند آسوشیتدپرس، از رسانه های معتبر بر پایه عکس در جهان به شمار می رود که عکسهای منتشرشده در آنجا می تواند ذهنیت بینندگان عکسها را در سراسر دنیا دستخوش تغییر کند و آنها را به برداشتی جدید از محیط پیرامون برساند، برداشتی که بر دو قسم است:

1- با حقیقت واقعه منطبق است و عکاس خبری با وجود استفاده از فنون مورد نظرش، به حقیقت خدشه وارد نمی کند.

2- استفاده از فنون مورد نظر عکاس، به عکسها، جنبه ای فرای حقیقت موجود رویداد می دهد و بدین صورت، رخداد را به شکل خنثی شده و حتی برعکس، اغراق آمیز به تصویر می کشد که خروجی آثار، به بیننده، حسی را القا می کند که در حقیقت وجود خارجی ندارد.

به تازگی، آژانس عکس گِتی، یک مجموعه عکس شامل 26 عکس از دیوید دِگنِر منتشر کرده که توضیح مجموعه عکس "خط کشی با نور فروسرخ: بررسی پاسخ نظامی به اعتراضات شهر بوستون" از زبان عکاس به شرح زیر است:

این عکسها در طول اعتراضات "جان سیاهپوستان مهم است" در بوستون با یک دوربین عکاسی به روز رسانی شده به منظور تشخیص نور فروسرخ گرفته شده است. استفاده من از این تکنیک به دو هدف انجام شد:

نخست اینکه حضور ادوات نظامی را در یک محیط غیرنظامی برجسته می کند. از تصویرهای فروسرخ در اصل به عنوان یک تکنیک نوین برای شناسایی موقعیت دشمن در زمان جنگ استفاده شد (پوشش های گیاهی به رنگ صورتی ظاهر می شود در صورتی که برای مناطق استتارشده چنین اتفاقی نمی افتد). رنگ های مدرن استفاده شده در یونیفرم های نظامیان، تقلیدی از یک پوشش گیاهی با اثر طیفی خاص است تا بدین ترتیب، از تشخیص آنها با نور فروسرخ در جنگل جلوگیری به عمل آید. من تکنیک نور فروسرخ را در یک مرکز شهر در آمریکا به کار بردم، در جایی که پوشش گیاهی اندک است، با این هدف که دوباره، حضور نظامیان را به رخ بکشم و توجهات را به سمت آنها به عنوان "بیگانگان" جلب نمایم.

دوم اینکه غلظت غیرطبیعی رنگ صورتی و نگاه های خیره مبهم نیروهای پلیس و نظامیان که من ثبت کردم، حضورشان را با شک و تردید مواجه می کند و بینندگان را در یک دوگانه قضاوت در رابطه با تقسیم بندی های سفت و سخت انجام شده فرهنگی قرار می دهد تا این آدمها را از یک زاویه دید متفاوت به تماشا بنشینند، به نسبت آنچه تا کنون مشاهده کردند.

این آثار در حقیقت یادمانی برای مجموعه عکس "فروسرخ" ریچارد موسه است که با تکنیک عکاسی نور فروسرخ، آشنایی زدایی و نگاه ها را به سوی جنگ داخلی جمهوری دموکراتیک کنگو جلب کرد. در تمرین عکاسی با نور فروسرخ از سوژه های آشنا در تقابل با یک پیش زمینه مانوس، رویکرد من، آشنایی زدایی از جامعه خودمان بود تا نیروهای امنیتی را که هر روز می بینیم، مورد بررسی دوباره قرار دهم.

علاقه من به این موضوع، از یک دهه گزارشگری در خاورمیانه و شمال آفریقا نشات می گیرد در جایی که من، به طور مکرر، از استفاده از قوای امنیتی در برابر اعتراضات مدنی مستند تهیه کردم.

آژانس عکس گِتی در توصیف ابتدایی این مجموعه عکس چنین آورده است که:

دیوید دِگنِر عکاس خبری، یک دوربین عکاسی حساس به نور فروسرخ را برای ثبت تصاویر استقرار نیروهای گارد ملی ماساچوست در خیابان های مرکز شهر بوستون در ایالت ماساچوست به کار گرفته است.

 

010203

اکنون، زمان تجزیه و تحلیل "خط کشی با نور فروسرخ: بررسی پاسخ نظامی به اعتراضات شهر بوستون" فرا رسیده است تا نقاط ضعف و قوت تکنیک یادشده برای نمایش وضعیت اعتراضات آمریکا در قریب به دو ماه اخیر پیرو قتل ناعادلانه جورج فلوید سیاهپوست تبهکار به دست ماموران پلیس و آغاز جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" مورد بررسی قرار بگیرد.

در مجموعه عکس دیوید دِگنِر، از نکات جالب توجه تضاد رنگ بین طیف های رنگ روشن از قبیل سفید، صورتی و آجری رنگ با طیف رنگ های تیره مانند خاکستری، قهوه ای تیره و سیاه است که به عکسها، جذابیت بصری می بخشد.

در ادامه، قرارگیری سوژه های انسانی در عکسها، مطابق با قانون یک سوم طلایی است که با کمک خطوط هدایتگر مثل خط های عابر پیاده، خطوط حد فاصل مرز خیابان و راسته بلوار، به خوبی چشمان مخاطب را به سمت آنها می برد و بینندگان می توانند به سرعت سوژه ها را مکان یابی سپس تمام اجزای هر عکس را از نظر بگذرانند.

باید اذعان کرد که این مجموعه عکس از منظر زیبایی شناسی در سطحی خوب قرار دارد هر چند استفاده از تکنیک عکاسی فروسرخ ضربه سختی به پیکره آثار وارد کرده زیرا حالت اغراق آمیزی به حضور نیروهای گارد ملی در خیابان های آمریکا داده و آنها را در جایگاه "بیگانگان" و "دشمن" نشانده است که با ماهیت رفتاری نیروهای پلیس در ایالات متحده آمریکا در 59 روز گذشته از زمان شروع تظاهرات منافات دارد.

اوج خشونت نیروهای پلیس، ماموران امنیتی و گارد ملی در این اعتراضات، گلوله های پلاستیکی، اسپری فلفل، باتوم و گاز دودزا است که بارها، رسانه های آمریکا گزارش آنها را داده اند و در آنجا، صحبتی از کُشتار مردم با اسلحه های مختلف همانند سرکوب اعتراضات میدان تیان آن مِن در چین با 2600 هزار کشته به نقل از سازمان صلیب سرخ چین، حضور تانک ها و استفاده از اسلحه های جنگی نشده است. اعتراضات 4 ژوئن 1989 میلادی که با گردهمایی دانشجویان چینی آغاز و به سرکوبی خشونت آمیز انجامید و صبح روز بعد، 5 ژوئن، جِف ویدنِر عکاس خبری خبرگزاری آسوشیتدپرس موفق به ثبت عکس ماندگار مرد تانکی/ مرد تانک ها/ شورشی ناشناس شد، از فرد ناشناس چینی که با کیسه های پلاستیکی در دست جلوی تانک های مدل 59 چینی در حال حرکت قرار می گیرد و برای لحظاتی، آنها را متوقف می سازد.

04

باید یادآوری کرد که چند تن از نیروهای پلیس و ماموران امنیتی در آشوب ها و آتش افروزی ها، جان خودشان را از دست دادند که طبق گزارش ها، ماموران سیاهپوست نیز جزو آنها بودند و جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" که با هدف حفظ و صیانت از زندگی سیاهپوستان آمریکایی ایجاد شده است، هرگز، وقعی به مرگ آنها ننهاد.

راجع به دستگیری خبرنگاران و عکاسان خبری هم وضعیت مشابه است و اهالی رسانه که در طول اعتراضات دستگیر می شوند، در کمتر از دوازده ساعت، آزاد می شوند بدون اینکه عکسها و دوربین آنها توقیف شود یا با جرمی مثل "اخلال در نظم عمومی" روبرو شوند و اینگونه رفتارها، فقط شامل حال اصحاب رسانه نیست و مردم عادی که در تظاهرات سر از بازداشتگاه در می آورند، در صورتی که با یک اتهام فدرال همانند آتش افروزی، غارت و قتل مواجه نباشند، به سرعت، حکم آزادی آنها توسط دادستان ایالتی صادر می شود و به خانه برمی گردند بدون اینکه نگران اتهام های امنیتی پَسین باشند و در اکثر مواقع، می توان مشاهده کرد که آنها، دوباره به صحنه تظاهرات بازگشتند و در حال شعاردهی علیه خشونت نیروهای پلیس، تبعیض نژادی و دولت دونالد ترامپ در واپسین ماه های دور نخست ریاست جمهوری وی قبل از سرگیری رقابت انتخاباتی بین دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا، جو بایدن نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی و نامزد حزب جمهوریخواه در سه ماه آینده هستند.

همانطور که دیوید دِگنِر در شرح عکس می گوید مجموعه عکس "خط کشی با نور فروسرخ: بررسی پاسخ نظامی به اعتراضات شهر بوستون"، تلاشی در جهت پاسداشت مجاهدت های عکاسانه ریچارد موسه با مجموعه عکس "نور فروسرخ" در خلال جنگ دوم جمهوری دموکراتیک کنگو است که بنا بر گزارش هادی جرثوقیان روزنامه نگار روزنامه ایران در 17 اسفند 1384، این بحران ملی چنین شرایطی داشته است:

"حدود 38 هزار نفر در ماه در جمهوری دموکراتیک کنگو از بین می روند". این جمله کوتاه، بیانگر تمام واقعه نیست. کسانی که قربانی می شوند فقط به دلیل درگیری مستقیم شان در جنگ نیست، بلکه به خاطر سوء تغذیه و نیز بیماری های قابل پیشگیری حاصل از جنگ است. همانطور که پیش از این هم اشاره شد آمار 4 میلیون کشته، جنگ جمهوری دموکراتیک کنگو را یکی از کشنده ترین درگیریهای پس از جنگ جهانی دوم ساخته است.

همانطور که مطالعه کردید، ریچارد موسه در عکس های جنگ دوم از تکنیک عکاسی فروسرخ بهره می گیرد تا تضاد خونین اسلحه، خشونت و کشتار را با محیط پُر لطافت، خوش آب و رنگ و پُر از دار و درخت جمهوری دموکراتیک کنگو به همگان نشان دهد و با جداسازی نیروهای نظامی که تمام طرف های درگیر این جنگ فرسایشی خانمان برانداز را در بر می گیرد، آنها را به مثابه تهدیدی برای محیط پیرامون و مردم مطرح می کند و از در خطر بودن زندگی و جان آنها سخن می گوید.

در صورتی که با توجه به گزارش های منتشرشده از اعتراضات آمریکا از طریق رسانه های آمریکایی که اغلب، از مخالفان سیاست های دونالد ترامپ هستند و رئیس جمهور کنونی آمریکا، بارها، از لقب "فیک نیوز" به منظور خطاب آنها به علت انتشار گزارش های خلاف واقع و دستکاری در سخنان وی استفاده کرده، هیچ وقت وضعیت این اعتراضات ضدتبعیض نژادی از سوی هیچ یک از دو طرف، چه مردم و چه دولت به خشونت تمایلی نداشته است و حتی مردم به دستور استقرار نیروهای گارد ملی برای آرام کردن آشوب ها پس از به آتش کشیده شدن کلیسای تاریخی "سنت جان" در پارک لافایِت در نزدیکی کاخ سفید و همچنین، تخریب اموال عمومی و غارت مغازه ها، روی خوشی نشان ندادند با وجود اینکه وقتی نیروهای محلی توان کنترل اوضاع را ندارند، قانون اساسی به نیروهای ایالتی و دولتی، اجازه دخالت را می دهد در نتیجه، بهره گیری از تکنیک عکاسی فروسرخ با هدف "دشمن انگاری نیروهای پلیس، ماموران امنیتی و گارد ملی" با استناد به گفته عکاس مذکور، دمیدن در آتش الو گرفته اعتراضات و نمایش تصویری خلاف واقع از این وقایع است که می کوشد موقعیت حضور نیروهای نظامی آمریکا در شهر را برای جلوگیری از بروز آشوب مثل جنگ دوم جمهوری دموکراتیک کنگو به نمایش بگذارد در جایی که مردم، به آسانی به دست گروه های موافق و مخالف دولت وقت کنگو، کشته می شدند و حتی نیروهای نظامی که باید مسئول حفظ جان و امنیت شهروندان باشند، از این قاعده مستثنی نبودند.

دیوید دِگنِر، تظاهرات صلح آمیز مدنی اکثر اقشار مردم در آمریکا را با جنگ داخلی جمهوری دموکراتیک کنگو با دیدی یکسان می نگرد و در عمل، در حال انجام قیاس مع الفارق است از آنجا که وقتی ریچارد موسه از این تکنیک استفاده کرد، میزان خشونت، دشمن انگاری نیروهای نظامی موافق و مخالف در برابر مردم را توجیه می نمود ولی اینجا، نیروهایی دشمن فرض می شوند که میزان خشونت آنها در قبال مردم در سطح معمول کنترل آشوب های خیابانی است و به هیچ وجه، قدرت قهری شان، صدمه جانی مثل مرگ را برای شخص آسیب دیده به همراه نمی آورد و همانگونه که خبرش، در جراید آمریکایی، به دفعات انتشار یافته است، نیروهای نظامی در هر سطحی از پلیس تا گارد ملی، در صورت شکایت معترضان برای برخورد قهری صدمه زننده، به مرخصی فرستاده می شوند تا تحقیقات روی پرونده انجام بگیرد و زمانی که بی گناهی آنها به اثبات رسید، امکان بازگشت به سر کار را می یابند و هنگامی که گناهکار باشند، با مجازات های متناسب روبرو می شوند.

05

06

 

در نهایت، مارک ام. هنکاک از عکاسان خبری شناخته شده راجع به وظیفه یک عکاس خبری معتققد است که  یک عکاس خبری حرفه‌ای، گزارشگر بصری حقایق است. برخلاف اتفاقی که در مجموعه عکس "خط کشی با نور فروسرخ: بررسی پاسخ نظامی به اعتراضات شهر بوستون" دیوید دِگنِر می افتد و او از وظیفه خودش تحت عنوان یک عکاس خبری عدول می کند و با استفاده نابجا از یک تکنیک عکاسی مناسب برای شرایط جنگی و مناطق بحران زده در یک منطقه شهری، خوانشی خشونت آمیز از شرایط به نسبت آرام اعتراضات آمریکا به بینندگان می دهد و درصدد عرضه فاجعه وار یک شرایط عادی است که حاکی از شکست عکاس در هدف آشنایی زدایی گفته شده است هر چند عکسهای زیبایی را ثبت می کند.

انتهای پیام /  منتقد و مترجم: فرزاد جمشیددانایی
906 کلیک ها  شنبه, 04 مرداد 1399 12:37
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا