بزودی یک مدرسه دولتی ویژه دانش آموزان اوتیسم در شیراز احداث خواهد شد
راستین آنلاین :معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور در شیراز گفت:بزودی یک مدرسه دولتی ویژه دانش آموزان اوتیسم در شیراز احداث خواهد شد.
سیدجواد حسینی با اشاره به اینکه 14 استان کشور مدرسه دولتی ویژه اوتیسم ندارد افزود :ازجمله استانهای فاقد مدرسه دولتی اوتیسم فارس است که تلاش میکنیم ظرف یک و نیم سال آینده با تأمین زمینی که انجام خواهد شد این نوع مدرسه نیز در شیراز ساخته شود.
وی که درآیین افتتاح گلخانه دبیرستان مهارتهای حرفهای دانش آموزان کمتوان ذهنی مجید راهبی شیراز سخن می گفت افزود:با اشاره به سه رویکرد نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان ما در جهت استمرار و تقویت این رویکردها اقدام خواهیم کرد .
حسینی افزود : امروز در سطح جهان و در آموزشوپرورش کشور رویکرد تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه از سمت رویکرد تفکیک به سمت تلفیق و از تلفیق به فراگیر سازی جهت پیداکرده است و ما باید این مسیر را باکیفیت بیشتر ادامه دهیم .
وی با اشاره به اینکه بیش از80 هزار دانشآموز در یک هزار و 600 مدرسه استثنایی بهصورت ویژه و با رویکرد تفکیک مشغول به تحصیل هستند اضافه کرد : بیش از 800 مدرسه ما به شکل تلفیقی، دانش آموزان را تحت پوشش قرار دادهاند .
حسینی اظهار کرد : بهجز ناتوانان ذهنی ،بقیه دانشآموزانی که از محدودیتهای هفتگانه برخوردارند و قابلیت اینکه در مدارس عادی که تحت عنوان مدارس پذیرا به شکل تلفیقی تعلیم و تربیت شوند دارند و خدمات معلم رابط ، مرجع و مناسبسازی خاص صورت میپذیرد .
معاون وزیر آموزشوپرورش بستر حرکت را به سمت فراگیر سازی دانست و گفت : همانگونه که شهر ناشنوایان و نابینایان نداریم ،آموزشوپرورش ناشنوایان و نابینایان هم نباید داشته باشیم چراکه این انسانها به شکل عادی دوشادوش دیگران زندگی و در مناسبات اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی حضور دارند .
وی افزود : هر چه قدر دانش آموزان با نیازهای ویژه بتوانند در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند این خود عاملی است که به نفع هر دو گروه دانش آموزان عادی و دانش آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد .
رئیس سازمان استثنایی کشور با تأکید بر لزوم مناسبسازی مدارس عادی برای حضور دانش آموزان استثنایی گفت : تمام تلاشمان بر مناسبسازی ، همسوسازی ، همتراز سازی ، همسانسازی مدارس عادی برای پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه است و برای تحقق این امر نیازمند مناسبسازی در شهر ، خانوادهها و بیش از همه در آموزشوپرورش هستیم .
وی با اشاره شعار جامعه در نظام بینالمللی مبنی برساختن جامعه دوستدار انسان، گفت : جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کودک ، کتاب و معلولان با نیاز ویژه است و جامعهای که نتواند برای بخشی از انسانهای با نیاز ویژه مناسبسازی شود ، نمیتواند ادعای جامعه انسانی داشته باشد .
حسینی تصریح کرد : باید مناسبسازی را در مدارس شروع و تا پایان سال 98 برای 15 استان و در پایان سال 99 برای تمام استانها یک مدرسه عادی به شکل کاملاً مدرن مناسبسازی شود و بدین ترتیب سایر مدارس هم میتوانند به این شکل آمادهسازی شوند و زمینه حضور فیزیکی و کالبدی پذیرش دانش آموزان را داشته باشد .
وی با تأکید بر لزوم مناسبسازی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در جامعه و مدارس در گفت : مناسبسازی باید در عناصر فضا ، معلم و کتابهای درسی و دانش آموزان عادی ، تجهیزات و وسایل آموزشی و خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه صورت پذیرد .
معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور افزود : در این راستا دانش آموزان عادی و معلمان باید بدانند دانش آموزان با آسیب شنوایی ، بینایی یا معلولین جسمی ، حرکتی یا حتی اوتیسم از چه شرایط ، ظرفیت و استلزاماتی برخوردار است تا متناسب یا آنها رفتار کنند .
وی در خصوص مناسبسازی خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت : درزمانی که طرح سنجش انجام میپذیرد هفت بسته و سی دی درزمینه برخورد مناسب بادانش آموز ویژه به خانواده آنها تحویل داده میشود .
همچنین حسینی گفت : در همین راستا نیز در هفته معلولین 3 کتاب برای خانوادهها ، 3 کتاب برای معلمین و 3 کتاب برای دانش آموزان عادی درزمینهٔ رویکرد مناسبسازی تولید و توزیع شد .
وی یادآور شد : افزایش مهارتهای زندگی ، فنی و حرفهای در آموزشهای دانش آموزان با نیاز ویژه رویکرد جدیتری است که فقط برای مدارس پیش حرفهای و حرفهای بیش از 36 شاخه فنی و حرفهایی در نظر گرفتهشده که بیش از 100 رشته را دربرمی گیرد .
معاون وزیر آموزشوپرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور گفت : ما در مدارسی که فضا دارند ایجاد مراکزی مانند گل خانه ، مراکز فنی و حرفهای و ساختن سالنهای ورزشی با ابعاد 200 متر و سالنهای ورزشی درون مدرسهای را بهعنوان سیاست پی گیری میکنیم .
او با اشاره به اینکه 14 استان کشور مدرسه ویژه اوتیسم ندارد گفت :ازجمله استانهای فاقد مدرسه اوتیسم فارس است که تلاش میکنیم ظرف یک و نیم سال آینده با تأمین زمینی که انجام خواهد شد این نوع مدرسه نیز در شیراز ساخته شود.
حسینی همچنین با اشاره به وجود 31 سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور ، گفت: در 15 استان ازجمله فارس سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیاز ویژه نداریم که در ساخت و بهرهبرداری سالنی به متراژ 200 متر که در این استان در دستساخت است حتماً کمک خواهیم کرد .
گفتنی است ،گلخانه دبیرستان مهارتهای حرفهای دانش آموزان استثنایی کمتوان ذهنی مجید راهبی شیراز در فضایی به مساحت 45 مترمربع، با سازه فلزی و سقف پلی کربنات و هزینهای بالغبر 500 میلیون ریال احداثشده است که به سیستم گرمایشی و سرمایشی نیز مجهز است .
این رشته امسال در مدارس مهارتهای حرفهای دانش آموزان کمتوان ذهنی ایجادشده است و هدف از ایجاد آن آموزش رشته باغبانی گرایش گلهای آپارتمانی به دانش آموزان استثنایی است.
منتشرشده در
فرهنگ
نظر دادن
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.