باید به دنبال مولفه‌های هویت ساز باشیم

باید به دنبال مولفه‌های هویت ساز باشیم
   
باید به دنبال مولفه‌های هویت ساز باشیم |||| ||||

  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه هویت شهری یکی از جنبه‌های هویتی است که جوانان را با خود همراه می‌کند، تاکید کرد: باید به دنبال مولفه‌های هویت ساز در شهر باشیم و در این راستا مجامع خیریه‌ای این فرصت را دارند تا با تامل بیشتری این مولفه ها را بشناسانند.

حمیدرضا قانعی در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز گفت: در سراسر دنیا همه مدیران فرهنگی در حال بستر سازی مناسب برای حضور مردم در برنامه‌های فرهنگی هستند تا مردم در نقش آفرینی‌های فرهنگی پررنگ شوند و مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز در همین مسیر قرار گرفته و از جمله اتفاقات رو به جلو در جامعه است.

راستین آنلاین به نقل از ارشاد فارس، قانعی افزود: در کشور ما با توجه به نگاه رهبری و سیاست‌ حلقه‌های میانی کاری کرده‌اند که مردم در تمام مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش‌آفرین باشند و راهی جز این نیست که برای حل مسئله سراغ مردم برویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سیاست‌گذاری دولت سیزدهم را تاکید بر اندیشه‌ورزی و تشکیل اتاق فکر برای حضور مردم در تمام عرصه‌ها عنوان کرد و گفت: اگرچه این سیاست هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده اما تاکید رئیس جمهور و سیاست دولت بر حضور هر چه بیشتر مردم است که با ایجاد تشکل‌ها بتوانیم حضور مردم را در تمام عرصه‌ها داشته باشیم؛ چرا که بدون آن رسیدن به هدف میسر نیست.

قانعی مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز را نهادی با برنامه و هدف مشخص برشمرد که ویژگی منحصر به فرد آن، تمرکز بر مسائل فرهنگی است.

او با بیان اینکه این مجمع نقاط ضعف و قوت در شیراز را به خوبی دیده و با برنامه ریزی برای رفع و ارتقای آن قدم برداشته است؛ بر وجود معضلات جدی در حوزه شهری و فرهنگی و لزوم رفع آن‌ها تاکید کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علیرغم اینکه پایتخت فرهنگ و تمدن هستیم اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که در بسیاری حوزه‌ها از شهرهای هم‌رده خود عقب هستیم.

قانعی با اشاره به نبود موزه در شیراز گفت: دردناک است که شیراز، شهر بدون موزه است. موزه مردم شناسی، جامعه شناسی و مشاهیر نداریم درحالی که بزرگترین علما، ادبا و مشاهیر کشور در شیراز می‌زیسته‌اند.

او همچنین اضافه کرد: شیراز، به عنوان شهر قرآن با دروازه قرآن و کاتبان قرآن شناخته می‌شود اما موزه قرآن ندارد و قرآن‌هایی که جمع‌آوری شده در بخش‌های مختلف پراکنده است و متمرکز نیست‌.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز تاسف کرد که شیراز، علیرغم هویت‌های والایی که در عرصه‌های فرهنگی دارد و شهره ادب و هنر است اما نتوانسته مشاهیر، ادبا و علمای شهر را معرفی کند و به نسل بعد بشناساند و جای تاسف است که نسل جدید با این مشاهیر بیگانه است.

قانعی خاطرنشان کرد: شیراز در تمام عرصه‌ها در قله است و نیاز به هیچ لقب و القابی ندارد.

او از مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز خواست تا بر ظرفیت شیراز در برگزاری رویدادهای متنوع فرهنگی، اجتماعی و هنری تمرکز کنند، چرا که در سطح ملی علاقه‌مندی جدی برای برگزاری رویدادهای مختلف در این شهر وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین به میزبانی شیراز در بیش از ۱۰ رویداد ملی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال نیز میزبان جشنواره آواها و نواهای رضوی خواهیم بود.

قانعی با بیان اینکه این جشنواره جذابیت فراوانی دارد و با حضور خوانندگان پنج کشور و ۵۰۰ مهمان داخلی و خارجی تشکیل می‌شود، از آن به عنوان رویدادی نام برد که برای شهر هویت ساز است و آورده‌ مهمانان را افزایش می‌دهد و ظرفیت شیراز برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی را بیشتر نمایان می‌کند.

او گفت: مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز می‌تواند به دنبال مطالبه‌گری خود، در ساخت موزه نقش‌آفرینی کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: سال گذشته به دلیل التهابات حوزه فرهنگی، چالش‌های فراوانی در این حوزه وجود داشت که با درایت مسئولین، اتفاقات خوبی رقم خورد و شیراز کمترین آسیب را دید.

قانعی گفت: آسیب اصلی، هویت است. نسل جوان ما گرچه در شهر تاریخی چون شیراز زندگی می‌کند اما به دلیل وجود فضای مجازی ذهن و روحش با ادبیات بین الملل شکل می‌گیرد.

او اضافه کرد: هویت شهری یکی از جنبه‌های هویتی است که جوانان را با خود همراه می‌کند و باید به دنبال مولفه‌های هویت ساز در شهر باشیم و در این راستا مجامع خیریه‌ای این فرصت را دارند تا، با تامل بیشتری مولفه‌های هویت ساز شهر را بشناسانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گفتگوی مجامع مردم نهاد با شهرداری و ارشاد را فرصتی دانست که می‌توان سازه‌های هویتی را در شهر ایجاد کرد؛ چرا که مولفه‌های فرهنگی تا به شکل معماری در نیایند هویت‌ساز نمی‌شوند.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز نیز در این دیدار بیان کرد: حضور مردم در حوزه‌های فرهنگی بسیار کمرنگ است درحالی که ضروریست برای برون رفت از مشکلات فرهنگی از مردم کمک بگیریم.

سید عبدالرضا دستغیب همچنین ضمن گلایه از برخی مدیران و فرهنگ حاکم گفت: تا فرهنگ حاکم در بین مدیران تغییر نکند؛ نمی‌توان مردم را پای کار آورد. زمانی که مجبوریم با خواهش و تمنا از مدیران بخواهیم که از کاری بازدید کنند که مسئولیت انجام آن بر عهده خودشان بوده است، امیدی به بهبود شرایط نیست.

او افزود: مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز جمعی بی‌مانند در کشور است که برای اولین بار در شیراز شکل گرفت و کار خود را از سال ۹۳ آغاز کرد و در دو بخش فرهنگی و شهرسازی ارائه خدمت کرد.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز ادامه داد: مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز در بخش شهرسازی با کمک خیرین شیرازی پروژه‌های بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس به بهره برداری رسانده و یا در حال بهره برداری خواهد بود.

دستغیب با بیان اینکه رواج کار فرهنگی و اجتماعی تنها با حضور مردم امکان پذیر است، تاکید کرد: اگر از شعار بیرون بیاییم و در عمل حضور مردم را در جامعه ببینیم خواهیم دید که فقط مردم می‌توانند جامعه را از چالش‌های موجود در مسائل فرهنگی نجات دهند.

انتهای پیام /  108
522 کلیک ها  یکشنبه, 27 فروردين 1402 12:23
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا