• محمدرضا یکانی؛ تهیه کننده و کارگردان سینما اعلام کرد:

فیلم کوتاه «منهای هم» به کارگردانی مهدی ذوالفقاری تولید شد

فیلم کوتاه «منهای هم» به کارگردانی مهدی ذوالفقاری تولید شد
   
فیلم کوتاه «منهای هم» به کارگردانی مهدی ذوالفقاری تولید شد |||| ||||

محمدرضا یکانی؛ تهیه کننده و کارگردان سینما، از اتمام ساخت فیلم کوتاه «منهای هم» به کارگردانی مهدی ذوالفقاری خبر داد و از اهمیت تولید آثار سینمایی درباره جایگاه مادر سخن گفت.

محمدرضا یکانی؛ تهیه‌کننده و کارگردان سینما که ساخت آثار متعددی در ژانرهای مختلف از قبیل کوتاه، مستند و فیلم بلند داستانی را در کارنامه خود دارد، در گفتگویی با خبرنگار پایگاه خبری راستین آنلاین ، از اتمام ساخت فیلم کوتاه «منهای هم» به کارگردانی مهدی ذوالفقاری خبر داد و گفت: مهدی ذوالفقاری، فیلمسازی جوان و آینده دار است که «منهای هم» نخستین تجربه کارگردانی او به شمار می رود. پیش تولید اثر حدود یک ماه طول کشید سپس به مرحله تولید رسید و فیلمبرداری اثر، هفته جاری در شهر تهران پایان گرفت. علیرضا مَهان همزمان با خاتمه مرحله فیلمبرداری، وظیفه تدوین و صداگذاری اثر را بر عهده گرفته است.

کارگردان فیلم کوتاه «تولد» که طرح اولیه «منهای هم» را نوشته است، پیرامون جرقه اولیه تولید اثر عنوان کرد: هدف من این بود که فیلمی در ستایش مقام مادر و محبت و مهر مادری بسازم و دنبال راهی بودم که بتوانم گوشه ای از نگاه، لطف و محبت مادری به فرزندش را نشان بدهم.

او افزود: درباره مادر، فیلم های فراوانی ساخته شده است ولی من تمایل داشتم تا اوج جانفشانی مادر در قبال اولادش و تلاش خستگی ناپذیر او برای نجات زندگی فرزندش را به نمایش بگذارم. طرح اولیه را نوشتم و با نویسنده فیلمنامه؛ عاطفه لطف الهی در میان گذاشته شد که ایشان، هنرمندانه پرداخت کردند و فیلمنامه، نهایی شد.

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم بلند داستانی «ماتیک مخملی» درباره اهمیت مقام مادر در میان ایرانی ها و همچنین، در اسلام خاطرنشان کرد: به مقام مادر و نقش مادر در همه مذاهب توجه ویژه ای نشان داده شده و همیشه، دارای جایگاه رفیع و متعالی بوده. دین اسلام، همیشه توجهی ویژه به مقام مادر در خانواده در زمینه تربیت فرزندان  داشته و تکریم والدین همواره از توصیه ها و برنامه های اصلی دین اسلام برای همه انسانها و اقشار مردم بوده. مادر، اولین کسی است که نخستین آموزشها را به فرزندان در محیط خانواده می دهد.

وی با اشاره به بی اخلاقی ها و ناهنجاری های مشاهده شده در دنیای امروز و اخبار منتشرشده هر روزه راجع به آنها، از لزوم توجه به مقام مادر سخن گفت و ادامه داد: «منهای هم» می کوشد عشق بی بدیل، ایثار و ازخودگذشتگی مادرانه به منظور ایجاد آرامش در زندگی فرزندش را نمایش بدهد.

کارگردان و تهیه کننده فیلم کوتاه «لاتاری» به آثار فراوان ساخته شده درباره مادر در ژانرهای گوناگون همچون فیلم سینمایی «مادر» علی حاتمی ارجاع داد و گفت: در دنیای امروزه، واقعا مهر، محبت و عاطفه در حال کمرنگ شدن است. یک ساختار درست در یک جامعه زمانی شکل می گیرد که همه چیز سر جای خودش باشد و جایگاه‌ها به صورت مناسب تعریف و توجه ویژه به شأن والامقام مادر شود از اینرو، هر چه اثر در اینباره ساخته شود، کم است زیرا سینما می تواند با ترسیم عشق مادرانه، عشق را در جامعه شکوفا کند.

این تهیه کننده، اصلی ترین وظیفه یک تهیه کننده در سینما را اینطور برشمرد: هیچ فرقی نمی کند که اثر کوتاه، فیلم تلویزیونی یا سینمایی باشد، باید استانداردهای تهیه و تولید فیلم رعایت شود که احتیاج به یک سازمان اجرایی کاربلد دارد و تهیه کننده باید آنها را در بخش های مختلف شامل طراحان هنری متخصص تا دستیاران کاردان کنار هم جمع کند تا اثر خوبی بتواند ساخته شود. عدم وجود یک سازمان اجرایی حرفه ای، تولید اثر را با مشکلاتی مواجه می سازد و روند حرفه ای تولید را مختل می کند.

وی در سخنان پایانی، بار دیگر بر اثرگذاری مثبت سینما بر جامعه تاکید و اظهار کرد: جا دارد مسئولان ذیربط عنایت خاصی به سینما داشته باشند تا آثار خوبی برای رشد و بالندگی جامعه، بازنمایی و احیای ارزشهای انسانی، توجه خاص به جایگاه اقشار گوناگون مردم و بازتعریف درست نقشها در جامعه با هدف تحکیم و حفظ انسانیت ساخته شود چون جای خالی اینگونه آثار در سینمای ایران احساس می شود. هر فیلمی، نکته خاص خودش را و مخالفان و موافقانی دارد هرچند مسئله مهم، اثرگذاری روی مخاطبان است حتی اگر یک مخاطب باشد و اینچنین، سینما رسالت خویش را انجام داده است.

بازیگران و عوامل فیلم کوتاه «منهای هم»، عبارتند از:

تهیه‌کننده: محمدرضا یکانی، کارگردان: مهدی ذوالفقاری، نویسنده: عاطفه لطف الهی براساس طرحی از محمدرضا یکانی، بازیگران: رایحه تیموری، روژین تیزهوش و بهرام گمار، مجری طرح: موسسه فیلمسازی یکان تصویر تهران، مدیر تولید: عباس خالقی نژاد، دستیار یک کارگردان و برنامه ریز: مرتضی علیزاده، دستیار دو کارگردان: علی اصغر ایزی، منشی صحنه: سیده مهسا جمالی، بازیگردان: علیرضا مَهان، مدیر فیلمبرداری: احسان محمدی، دستیار فیلمبردار: رامین تیموری، صدابردار: حسین ملکوتی نیا، طراح صحنه و لباس: سیده مهسا جمالی، دستیار طراح صحنه و لباس: مریم صیادی، طراح و مجری گریم: لیلا یوسفی راد، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: پریسا کامیاب، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای: فرزاد جمشیددانایی، دستیار تولید و تدارکات: مهدی حسینی.

انتهای پیام /  علیرضا لرک
693 کلیک ها  دوشنبه, 03 آبان 1400 15:51
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا