بنیاد امین ولایت در فارس راه‌اندازی می‌شود

بنیاد امین ولایت در فارس راه‌اندازی می‌شود
   
بنیاد امین ولایت در فارس راه‌اندازی می‌شود |||| ||||

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امین ولایت و سرعت بخشیدن به روند اجرایی آن خبر داد.

صابر سهرابی در دیدار با تولیت آستان شاهچراغ(ع) بیان کرد: همگام و هم راستا با برنامه‌های فرهنگی هنری گام دوم انقلاب، برش نقشه مهندسی فرهنگی فارس و همچنین فعالیت‌های قرآن و عترت و دهه امامت و ولایت ویژه سومین حرم اهل بیت(ع) در تدارک راه‌اندازی بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امین ولایت هستیم.

به گزارش راستین آنلاین  به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، او افزود: مفاد اساسنامه و شیوه راه‌اندازی این بنیاد مجددا در حال تحلیل سریعتر قرار گرفته و پس از تدوین برای ارائه نظر نهایی و اجرایی شدن به محضر تولیت آستان حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) ارائه خواهد شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با ابراز خرسندی حضور حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری به عنوان تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی، از پیگیری جدی برای راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امین ولایت (شاهچراغ) خبر داد.

سهرابی گفت: با بررسی‌ها و مطرح شدن مباحث گوناگون و ارائه راهکارها در این نشست بنا بر این شد تا مفاد اساسنامه و شیوه راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی امین ولایت توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مجددا مورد تحلیل بیشتر قرار گرفته و پس از تدوین برای ارائه نظر به محضر تولیت آستان حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) تقدیم شود تا از این طریق با برگزاری جلسات تخصصی به تنظیم و تصویب نهایی اساسنامه این بنیاد برای تاسیس و راه‌اندازی آن دست یابیم.

او خاطرنشان کرد: بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امین ولایت در سومین حرم اهل بیت(ع) می‌تواند با تصویب هیات امنا و بر اساس قوانین و مقرارت مربوط نسبت به تشکیل موسسات آموزش عالی، موسسات ارائه خدمات تخصصی مطالعاتی آموزشی و مشاوره‌ای در زمینه‌های مختلف قرآن و عترت، علمی، فرهنگی، هنری، مطبوعاتی تبلیغاتی، انتشاراتی و رسانه‌های دیجیتال مرتبط با فرهنگ امین ولایت در چارچوب وظایف بنیاد و همچنین تشکیل گروه‌های پژوهشی فرهنگی و علمی اقدام کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اهداف و وظایف این بنیاد اظهار کرد: ظرفیت‌های بیشماری که به یمن حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت ( ع) قرار دارد، این گام بلند را فراهم می‌آورد تا با همراهی و حمایت متولیان و متخصصین شاهد جریانسازی و حرکت‌هایی موثر برای تهیه، تدوین، ترجمه و انتشار کتابهای مرتبط و مرجع بویژه دانشنامه‌های امین ولایت، تهیه، تولید و توزیع آثار هنری، سینمایی، مطبوعاتی، تبلیغاتی، دیجیتالی و رادیو تلویزیونی و توزیع آثار فرهنگی و ادبی در حوزه معارف مربوطه، و همچنین آثار علمی پژوهشی، تاسیس رشته‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این زمینه باشیم.

سهرابی عنوان کرد: در راستای بهره برداری عمومی نیز فعالیت‌هایی از جمله تاسیس کتابخانه تخصصی، برگزاری جشنواره بین‌المللی امین ولایت با موضوعات قرآنی، فرهنگی و ادبی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی، فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال نیز پس از راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امین ولایت در دستور کار قرار دارد.

اهمیت جایگاه فرهنگ در تمدن بشری

تولیت آستان شاهچراغ(ع) نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه فرهنگ در تمدن بشری، اظهار کرد: فرهنگ در زندگی بشر، مقوله‌ای فراگیر و مانند هوا، با اهمیت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین کلانتری با اشاره به زیرساخت‌های فرهنگ اظهار کرد: یکی از فرازها و قله‌های فرهنگ، دین است. شجره طیّبه و شجره خبیثه که در قرآن آمده به معنای دین خوب و بد و صحنه‌ای از تجسّم حقّ و باطل، کفر و ایمان، و طیّب و خبیث است.

او ادامه داد: شهید مطهری در کتاب جهان بینی توحیدی، بحث دقیقی می‌کند که دین حق چه نوع دینی است و دین باطل به چه شکل است، این ابتکار شهید مطهری است که دین حق را که از واقعیت‌های هستی است، تعریف‌می کند.

کلانتری با بیان اینکه مسیر دین در زندگی بشری، هدف و خطی مشخص دارد، عنوان کرد: رفتار ما هم بر اساس جهان بینی، کلی است. امکان ندارد در بعضی جهات، تعاریف غربی مثل نگاه مادی و تعاریف انسان محوری، با بحث اسلام جمع شوند، چرا که در دین اسلام، خدا محوری، سر لوحه قرار دارد و سر لوحه و مشی زندگی انسان مومن، الله محوری است.

او خاطرنشان کرد: انسانی که اشرف مخلوقات است با انسان محوری در فرهنگ و نگاه مادی غرب فرق می‌کند، انسان وقتی به عبودیت می‌رسد، اشرف مخلوقات می‌شود و زمانی که بی بندوباری در پیش بگیرد، انسان محور و مادی گرا می‌شود.

تولیت آستان شاهچراغ(ع) ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حرم مطهر، گفت: یک رابطه نزدیک بین ارشاد و حرم مطهر باید باشد، چرا که ماهیت و طیف کاری هر دو، در راستای گسترش فرهنگ ناب اسلام محمدی(ع) و تشیّع است.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
382 کلیک ها  جمعه, 02 مهر 1400 16:25
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا