اجرای 72 برنامه فرهنگی و هنری برای ایام محرم و صفر/ سوگ قدسیان در شیراز

اجرای 72 برنامه فرهنگی و هنری برای ایام محرم و صفر/ سوگ قدسیان در شیراز
   
اجرای 72 برنامه فرهنگی و هنری برای ایام محرم و صفر/ سوگ قدسیان در شیراز |||| ||||

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از برگزاری ویژه برنامه های فرهنگی و هنری با عنوان «سوگ قدسیان» به مناسبت فرا رسیدن محرم و صفر و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان خبر داد.

به گزارش راستین آنلاین  مرتضی جعفری با اعلام این خبر که پرچم بزرگ «یا حسین» در اولین روز محرم الحرام، از دروازه قرآن بر فراز آسمان شیراز به اهتزاز در می آید، گفت: امسال بیش از 400 سازه در سطح شهر به اکران طرح های محرم و سوگواری سید الشهدا اختصاص یافته است که در کنار پل ها و بیلبوردهای موجود، 200 سازه بزرگ مقیاس نیز در بلوارهای اصلی شهر نصب شده است. همچنین با آذین بندی شهر با بیش از یکصد متر پرچم، ریسه و کتیبه های محرمی، سیاه پوش کردن اتوبوس های شهری با کتیبه و پارچه نوشته های مذهبی، چاپ 30 هزار نسخه پوستر با شعار «ما ملت امام حسینیم» با رویکرد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگاه داشتن یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و توزیع در میان ناوگان تاکسیرانی شهر، کمک به برپایی موکب ها و اجرای برنامه های عزاداری توسط گروه های خودجوش مردمی، تلاش کردیم رنگ و بوی عزاداری حسینی را در شهر پررنگ کنیم.

 

معاون فرهنگی شهردار اعلام کرد، علاوه بر فضاسازی های شهری 72 برنامه فرهنگی، هنری در این ایام برگزار می شود که با توجه به استقبال چشمگیر شهروندان از برگزاری عزاداری خودرویی در محرم سال گذشته، امسال هم این برنامه به مدت 5 شب در بوستان کوهستانی دراک، برگزار می شود که البته از فضای مجازی و رادیوی فارس نیز به صورت زنده پخش خواهد شد. جعفری افزود: امسال با رویکردی تازه تلاش می‌کنیم به منظور آشنایی سوگواران حسینی با آیین‌های اصیل عزاداری، همچنین هنرهای آیینی شیراز، بیشتر برنامه های این سوگواره در تکایا، مساجد و هیآت مذهبی برگزار می شود. وی افزود: با توجه به اینکه شیراز، به گواه تاریخ، خاستگاه تعزیه در ایران است، امسال، از ابتدای محرم تا شام سیزدهم، هرشب حداقل در سه نقطه از شهر به ویژه مناطق کمتر برخوردار، آیین تعزیه اجرا می شود که علاوه بر سوگواری سید و سالار شهیدان، وقایع تاریخی حادثه کربلا نیز برای شهروندان به نمایش گذاشته شود.

 

وی اضافه کرد: پرده‌خوانی و نقّالی یکی دیگر از رویدادهای سوگواره «سوگ قدسیان» است که هر شب در دو هیأت عزاداری اجرا می شود که البته امسال با توجه به شیوع کرونا و وضعیت خاص شهرهای کشور، این مراسم با تعداد نفرات حد اقلی، در فضای باز و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی اجرا می شود. وی همچنین از حرکت کاروان سیار «سوگ قدسیان» در خیابان ها و محلات شهر خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و محدودیت تجمعات مردمی، خودروهای عزاداری و سرودخوانی محرمی همراه با آیین «علم کشی» در محلات مختلف شهر تردد خواهند داشت.

 

رییس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با اشاره به نقش مهم اشعار آئینی در تبیین فرهنگ عاشورا و آگاهی از سیره امام‌ حسین علیه السلام و یارانشان خاطرنشان کرد: هر شب در یکی از محافل عزاداری از جانب دبیرخانه سوگواره با هماهنگی مسئولان هیأت ها، شاعران شیرازی به قرائت اشعار خود با موضوع مدح و رثای سیدالشهدا (ع) و واقعه عاشورا می پردازند. همچنین عصر شعری با محوریت بزرگداشت اهلی شیرازی به عنوان یکی از شاعران بزرگ و مرثیه سرایان عاشورایی در قالب سوگواره برگزار خواهد شد.

 

جعفری با یادآوری تنوع آیین‌ها و مراسم سوگواری محرم در شیراز گفت: نمایشگاه عکسی از آثار شیواالسادات عطاران عکاس شیرازی با موضوع این آیین‌ها تدوین شده که در ۱۳ تکیه عزاداری در معرض دید سوگواران به منظور آشنایی مردم با مراسم عزاداری شیراز همچون سینه‌زنی قطاری، انواع نذر در این ایام، طبق‌گردانی، تعزیه و ... قرار می گیرد. همچنین نمایشگاه عکس «چله نشین خورشید» شامل 72 عکس از عکاسان شیرازی را از سوگواری تاسوعا و عاشورا و پیاده روی اربعین در متروگالری ها و فضاهای عمومی شهر برپا می شود.
وی برگزاری مسابقه کتابخوانی میان عزاداران هیئت های مذهبی، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با موضوع امام حسین (ع) و عاشورا، رونمایی از کتاب پرده خوانی و نقالی در جهان، ایران و شیراز نوشته «مهدی رسولی»، را از دیگر برنامه های سوگواره فرهنگی و هنری سوگ قدسیان عنوان کرد.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
429 کلیک ها  یکشنبه, 17 مرداد 1400 16:37
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا