پل خان مرودشت مرمت می‌شود

پل خان مرودشت مرمت می‌شود
   
پل خان مرودشت مرمت می‌شود |||| ||||

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس، از تثبیت بخش‌های درحال ریزش پل خان شهرستان مرودشت خبر داد.

 
هادی شه‌دوست شیرازی اظهار کرد: مرمت پل تاریخی خان واقع در شهرستان مرودشت ازیکم مرداد ماه سال جاری آغاز شده است و در این پروژه مرمتی مرمت سنگ‌های آسیب دیده، مرمت آجرهای آسیب دیده، برچیدن اندود گچ و خاک، برچیدن اندود سیمان، خارج کردن بندهای فرسوده، جازنی محل گیاهان رویده بر بنا و کندن آن‌ها همراه با سم‌پاشی مواد شیمیایی و آجرکار کاری سنتی با کمک مرمتگران توانمند فارس به انجام خواهد رسید.
 
به گزارش راستین آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس، او ادامه داد: تثبیت بخش‌های درحال ریزش این پل از دیگر بخش‌های مرمتی این اثر است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی فارس اگفت: این پل در مرودشت و بر سر راه شیراز به اصفهان، بر روی رودخانه کر بنا شده و از آثار دوره صفویه است که بین سال‌های ۱۰۲۱ تا ۱۰۴۳ ه. ق توسط امام قلی‌خان حکمران فارس و فرزند الله وردی‌خان سردار محبوب شاه عباس اول ساخته شده است.
 
شه‌دوست شیرازی خاطرنشان کرد: انتخاب محل احداث پل با دقت و دانش زیادی انجام شده، به‌طوری‌که پایه‌های پل بر روی بستر صخره‌ای رودخانه قرار گرفته و همین امر باعث استحکام و ماندگاری پل در طول چند قرن گذشته شده است.
 
او گفت: پل خان دارای ۵ دهانه است که سه دهانه شمالی بزرگتر و دو دهانه جنوبی کوچکتر است و طول پل قدیم ۱۰۱ متر و عرض آن حدود ۵ متر است، طاق دهانه بزرگ وسط پل برآمده و عرض پل در این قسمت بیش از ۷/۵ متر است، ارتفاع پل در دهانه وسطی بیش از ۱۳ متر است و پایه‌های پل از سنگ‌های تراشیده و ملات ساروج ساخته شده و از استحکام زیادی برخوردار است و بر روی این پایه‌ها، طاق‌هایی با قوس جناغی برپا شده است.
 
شه‌دوست شیرازی یادآور شد: قسمتی از رویه پل در دوره‌های جدیدتر مرمت شده که از بقیه بدنه کاملاً متمایز است و در طرفین سطح گذرگاه پل در گذشته دارای جان پناهی بوده که اینک رون آن را قرنیز سیمانی ریخته و یک جان پناه در قسمت مرتفع پل نصب کرده‌اند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: این پل به شماره ۹۲۹ به ثبت تاریخی رسیده است.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
723 کلیک ها  چهارشنبه, 13 مرداد 1400 18:31
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا