رونمایی از دو آلبوم موسیقی «پریوشون» و «شهر راز» در شیراز

رونمایی از دو آلبوم موسیقی «پریوشون» و «شهر راز» در شیراز
   
رونمایی از دو آلبوم موسیقی «پریوشون» و «شهر راز» در شیراز |||| ||||

طی مراسمی با حضور اهالی فرهنگ و هنر شیراز و جمعی از مسئولان و مدیران شهری از دو آلبوم موسیقی «پریوشون» و «شهر راز» رونمایی شد.

به گزارش راستین آنلاین طی مراسمی با حضور اهالی فرهنگ و هنر شیراز و جمعی از مسئولان و مدیران شهری از دو آلبوم موسیقی «پریوشون» و «شهر راز» که توسط سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و حوزه هنری فارس تولید شده است، رونمایی شد.

معان فرهنگی شهرداری شیراز گفت: تولید این آلبوم‌های موسیقی با هدف زنده نگاه داشتن موسیقی محلی و گویش مخصوص شیراز در تلفیق با یکدیگر بود.

مرتضی جعفری افزود: به کارگیری هنر و تخصص هنرمندان پیشکسوت بومی و استفاده از اشعار گویش شیرازی از شاعرانی همچون بیژن سمندر مهم‌ترین ویژگی‌های این دو اثر تولیدی است.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، موسیقی را یکی از ابزار‌های مهم بازتولید و ارائه فرهنگ و جنبه‌های معنوی زندگی دانست و گفت: مفهوم ذاتی موسیقی چیزی جز نظم و هماهنگی نیست از همین روست که شنیدنش نظم جهان هستی را یادآوری می‌کند و این از دیگر کارکرد‌های موسیقی در کنار تداعی ویژگی‌های فرهنگی یک زیست بوم است.

رییس حوزه هنری فارس نیز در این مراسم با بیان این مطلب که موسیقی ریشه در فرهنگ، باورها، آداب و رسوم و تمام ویژگی‌های زیستی ما دارد، گفت: در زمانه‌ای که با فرهنگ‌های تهاجمی و تقابلی دست و پنجه نرم می‌کنیم باید از هنر به عنوان ابزاری برای انتقال فرهنگ استفاده و بر اساس ظرفیت‌ها و داشته هایمان در زمینه موسیقی فارس و شیراز برنامه ریزی کنیم تا از تزلزل هنر و فرهنگ بومی و اصیل خودمان در برابر هجوم خرده فرهنگ‌های بیگانه جلوگیری کنیم؛ از این رو تولید چنین آثاری از ضرورت‌هایی است که برای حفظ زیست بوم فرهنگی مان لازم است.

وحید نمازی افزود: ورود جدی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز در عرصه فرهنگ و هنر که جریان جدیدی را در حفظ میراث، تولید و بازتولید آن شکل داده است، قابل تقدیر دانست و گفت: استفاده از ابزار‌های جدید برای تقویت فرهنگ عامه مهم‌ترین اتفاقی است که با این حرکت و جریان سازی رخ می‌دهد و امیدوارم این مسیر فراتر از نگاه‌های سیاسی و تغییرات اجتماعی ادامه پیدا کند.

او، عرضه مناسب و انتشار گسترده را مهم‌ترین موضوع پس از تولید آثار هنری دانست و بر ضرورت توزیع این آلبوم‌های موسیقی در بازار گسترده تأکید کرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در آیین رونمایی از دو آلبوم موسیقی «پریوشون» و «شهر راز» گفت: وقتی بحث از توسعه یک سرزمین، معرفی آن به جهانیان و گسترش فرهنگ و هنر آن در جهان می‌کنیم یا باید از راه کشورگشایی وارد شویم یا باید فرهنگ، هنر و معماری منصحر به فرد داشته باشیم تا از طریق صدور آن به آوازه جهانی برسیم.

سعید نظری افزود: در جهان معاصر که دیگر فضای کشورگشایی وجود ندارد، لاجرم باید با معماری و هنر به دیگر کشور‌ها نفوذ کرد و شیراز بخشی از فرهنگ و هنر تمدن اسلامی و سرزمین ایران است که ظرفیت و شایستگی صادر شدن به عرصه‌های جهانی را دارد.

او با تأکید بر این موضوع که هنر باید با لایه‌های زندگی مردم پیوند بخورد، از موسیقی به ویژه موسیقی محلی و ترکیبش با اشعار بومی به عنوان یکی از راه‌های موفق ارتباط هنر با مردم یاد کرد و گفت: تنها نکته مهم برای رونق هنر مردمی توجه به اقتصاد هنر و اقتصاد هنرمندان است که ادامه این راه را میسر می‌کند.

حسن صفری پیشکسوت عرصه موسیقی نیز که خواننده آلبوم «شهر راز» نیز هست، در بخش دیگری از این آیین گفت: در تولید این آلبوم، اشعار شیرازی فاخر را انتخاب کردیم تا گویش شیرازی را با هنر موسیقی پیوند بزنیم و زنده نگاه داریم.

او با تأکید بر این مطلب که لهجه شیرازی، بخشی از فرهنگ زیست‌بوم ماست که باید تلاش کنیم برای آیندگان بماند، گفت: این دو آلبوم می‌توانند به عنوان محل رجوع پژوهشگران در زمینه موسیقی محلی و گویش شیرازی باشد.

دو آلبوم «پریوشون» و «شهر راز» با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز و حوزه هنری فارس تولید شده است که خواننده آلبوم «شهر راز» حسن صفری پیشکسوت عرصه موسیقی محلی شیراز و خواننده آلبوم «پریوشون» مهدیا علیزاده از هنرمندان جوان شیرازی است.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
494 کلیک ها  جمعه, 11 تیر 1400 15:17
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا