• دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو:

دبیرخانه شهر خلاق مسیر توسعه پایدار شیراز را هموار می‌کند

دبیرخانه شهر خلاق مسیر توسعه پایدار شیراز را هموار می‌کند
   
دبیرخانه شهر خلاق مسیر توسعه پایدار شیراز را هموار می‌کند |||| ||||

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: شیراز را همه دیده اند و دیگر جایی برای صحبت نیست، آنچه در این دو روز در شیراز دیدیم، از آثار رحمت الهی است که در وجود شیرازی‌ها و ایرانیان است و خلق اینگونه آثار کار هر کسی نیست.

حجت‌الله ایوبی در آیین افتتاح دبیرخانه شهر خلاق با اشاره به برخی ظرفیت‌های شهر شیراز با اشاره به بازدیدی که از محله نارنج داشتند، اظهار کرد: این محله خیلی حرف برای گفتن دارد، محله‌ای مهجور که امروز سامان یافته و درست شده و این کار در جهان قابل عرضه است.

به گزارش راستین آنلاین  به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، او افزود: کاری که در محله نارنجستان دیدیم فوق العاده زیبا بود حتی در نگارش اشعار روی دیوار از مردم و خانواده‌ها پرسیده بودند و حتی کودکان آنجا آن را از آن خود می‌دانستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ادامه داد: در ایران از اینگونه آثار زیاد است، اما چیزی که برایم مهم بود این بود که حتی بازاری‌ها هم به این آثار توجه داشتند و یک بازاری می‌گفت نگران آینده این آثار هستیم، امروز دیدم بازار هم در این کار مشارکت داشته و حس زیبایی شناسی بازاری‌ها هم قابل توجه بود.

ایوبی با بیان اینکه برای تأسیس دفتر یونسکو در شیرازهمانگونه که دفتر اکو را راه‌اندازی کردیم، آماده هستیم، افزود: پس از افتتاح نخستین باغ فرهنگ ایران در کرج، دومین باغ فرهنگ نیز به زودی در شیراز افتتاح می‌شود.

رئیس کتابخانه ملی و مرکز اسناد فارس نیز در این مراسم اظهار کرد: شیراز علاوه بر بهره‌مندی از نگاهی توام با توسعه فرهنگی، پیشینه‌ای تاریخی نیز دارد؛ جز این باید به ایجاد دبیرخانه شهر خلاق ادبی و سیاست‌های لازمه آن اشاره کرد که باید با اندیشیدن و برنامه‌ریزی و عملکرد خلاقانه همراه باشد.

کوروش کمالی سروستانی با اشاره به سابقه فعالیت یونسکو به عنوان نهادی بین‌المللی در حوزه حمایت از آموزش، آزادی، صلح و توسعه فرهنگی، خاطرنشان کرد: ایران در ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۲۵ به پیشنهاد و پیگیری علی‌اصغرخان حکمت عضویت در یونسکو را پذیرفت و بدین‌ترتیب اولین ارتباط یونسکو با فارس، بنیان‌گذاری این نهاد فرهنگی در ایران توسط یک استان فارسی است.

او با اشاره به مطالب کتاب اسناد ایران و یونسکو و نیز خاطرات علی‌اصغر خان حکمت، عنوان کرد: نخستین اثری که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد، تخت‌جمشید است و از قضا آخرین اثری نیز که دو سال پیش در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید منظر باستانی ساسانی فارس است؛ افزون بر این از ۲۴ اثر ثبت جهانی در یونسکو، پنج اثر معادل ۲۰درصد آثار از فارس است؛ همچنین در فهرست آثار مستند ۹ اثر از ایران به ثبت رسیده که ۲ اثر، یکی کلیات سعدی و دیگری مسالک‌الممالک استخری از گنجینه‌های فارس به‌شمار می‌رود.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه یونسکو همایش‌های مختلفی را درباره شخصیت‌های بزرگ ایرانی برگزار کرده است، افزود: چهار همایش بین‌المللی در شیراز و دیگر نقاط جهان درباره سعدی، حافظ، قطب‌الدین شیرازی و سیبویه برگزار شده است که نشان‌دهنده پیوند فرهنگی استان فارس و شهر شیراز با سازمان یونسکو است.

او همچنین از امکان انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بنا به درخواست شهردار شیراز و تایید دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران یاد کرد که منجر به بازگشایی نمایندگی یونسکو در شهر شیراز خواهد شد.

کمالی سروستانی همچنین اهدای جوایز ادبی چندگانه را سالانه و دو سالانه را از نقاط قوت شیراز دانست و اظهار کرد: جایزه داستان شیراز، جایزه ادبی شیراز، جایزه سیمین که شهرداری آن را بنیان‌گذاری کرده است و جایزه ادبی ریحانه که به متون مذهبی پیرامون حضرت زهرا (س) می‌پردازد و همچنین بهره‌مندی از نشریات و مطبوعات بسیار از شاخصه‌های شهر خلاق است که شیراز به خوبی از آن برخوردار است.

رئیس کتابخانه ملی و مرکز اسناد استان فارس در ادامه به ایجاد موزه مشاهیر ادب جهان در کلانشهر شیراز اشاره کرد و گفت: ساخت این موزه سال‌هاست که در جوار آرامگاه حافظ آغاز شده است و تاکنون نزدیک به ۶۰درصد پیشرفت دارد. در این موزه، از نویسندگان ۲۰ کشور جهان و ایران مجسمه وجود خواهد داشت و افرادی نظیر سروانتس، ویکتورهوگو، پوشکین و متنبی جایگاه اختصاصی خواهند داشت؛ همچنین معرفی آثار به زبان هر نویسنده، زبان فارسی و زبان انگلیسی صورت خواهد پذیرفت.

دبیرخانه شهر خلاق شیراز با حضور دکتر ایوبی؛ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، دکتر مستکین؛ مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران و جمعی از مسئولین استانی و شهری افتتاح شد.

در این آیین همچنین از پوستر جشنواره‌های ملی و بین‌المللی از جمله سومین دوره از جشنواره ملی ایده‌های برتر با نام «شهروند خلاق؛ شهروند مسئول» و جشنواره بین‌المللی تصویرسازی با موضوع «صلح در آثار حافظ، سعدی و مولانا» رونمایی شد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
231 کلیک ها  پنج شنبه, 13 خرداد 1400 12:33
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا