• معاون فرهنگی ارشاد فارس خبر داد:

منزل نوادگان فرصت الدوله شیرازی میزبان رونمایی چهار کتاب

منزل نوادگان فرصت الدوله شیرازی میزبان رونمایی چهار کتاب
   
منزل نوادگان فرصت الدوله شیرازی میزبان رونمایی چهار کتاب |||| ||||

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به پاسداشت روز و هفته معلم و تقدیر از دکتر ندیم و دکتر خالصی دو معلم حوزه فرهنگ، اعلام کرد: چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه جاری به مناسبت روز شیراز، ساعت ۵ عصر در منزل نوادگان فرصت الدوله شیرازی مستقر در عمارت «ایران مهر» از دوکتاب «پرنده و دیوار» و «اکبر دایی محمد (داش آکل)» اثر دکتر مصطفی ندیم، «گذر گاه تنگ تنهایی» و «مستوران قباب غیرت» از دکتر محمد رضا خالصی، رونمایی می شود.

 مهدی امید بخش گفت: کتاب «اکبر دایی محمد (داش آکل)» با تالیف دکتر مصطفی ندیم، استاد تاریخ دانشگاه شیراز که به بررسی جدید تاریخی بر اساس روایات مستند تاریخی و اسناد تاریخی است. داستان داش اکل هدایت اثری ماندگار و برجسته در داستان کوتاه است، اما این اثر داستانی درام بر اساس ذهنیات هدایت است که البته طرح داستان اقتباسی از یک نمایشنامه فرانسوی قرن نوزدهم می باشد که بر اساس روایات و اسناد به جای مانده تاریخی است و با رویکردی داستان گونه به سبک رمان تاریخی نوشته شده است.

وی افزود: در این اثر با توجه به تاریخ اجتماعی در مقطعی مهم در دوره قاجار و دوره ناصری مهمترین وقایع تاثیر گذار اجتماعی در قالب زندگی اکبر دایی که به نظر دکتر ندیم، همان داش آکل است به رشته تحریر در آمده و در این اثر جایگاه لوطیان در وقایع اجتماعی شهری از جمله شهر شیراز و بیان دو جایگاه متفاوت و متضاد لوطیان در شهرها، لوطیان مردم آزار و لوطیان حامیان مردم مورد تحلیل قرار می گیرد.

معاون فرهنگی مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد فارس در باره کتاب «اکبر دایی محمد (داش آکل)» ادامه داد: همچنین، بررسی اختلاف بین خاندان های شیرازی و نقش و نفوذ آنها در امور سیاسی، اجتماعی شیراز، نقش مثبت و غالبا منفی والیان فارس، تنگناها و سختی هایی که بر مردم حاکم بوده است و بیش از همه برخاسته و متاثر از اختلافات و نزاع های بین خاندان ها و والی و این خاندان هاست، در این اثر ارائه شده و کتاب دیگر دکتر ندیم که رونمایی خواهد شد، با نام «پرنده و دیوار»، رمانی کوتاه اما تاثیر گذار به سبک درام و رئال است که امید آفرینی در آن اوج می زند.

مهدی امید بخش اظهار داشت: «گذر گاه تنگ تنهایی» و «مستوران قباب غیرت» نیز از دکتر محمد رضا خالصی در این آیین رونمایی می شود که اولین کتاب پیرامون «ابوحیان توحیدی شیرازی» است و خالصی در این گذرگاه تنگ تنهایی از نابغه مسلمان ایرانی می‌گوید که مشتمل بر دو مقاله پژوهشی پیرامون «ابوحیان توحیدی شیرازی» است و کتاب "مستوران قباب غیرت" بیست و دومین اثر مکتوب دکتر محمدرضا خالصی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر معاصر است که "مدخلی بر تاریخچه ملامتیه در شیراز طی قرون دوم تا چهارم هجری" است. خالصی در مقدمه این کتاب نوشته است: "بی شک، یکی از جذاب‌ترین و دلکش‌ترین و مهم‌ترین فصولِ تصوف، مربوط به ملامتیان است و یقیناً بی‌توجه به این فصل نمی‌توان به تجربه و تحلیل کاملی از تاریخِ تصوف رسید".

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان فارس ساخت: به مناسبت روز شیراز در بافت تاریخی شیراز عمارت «ایران مهر» که در واقع منزل نوادگان فرصت الدوله شیرازی در آنجا مستقر است و پشت بازار وکیل قرار دارد، بگونه محدود و فقط با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و معاون فرهنگی و صاحبان کتاب های یاد شده، این آیین بر پا خواهد شد که زمان آن چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۵ عصر می باشد و از دوکتاب «پرنده و دیوار» و «اکبر دایی محمد (داش آکل)» اثر دکتر مصطفی ندیم، «گذر گاه تنگ تنهایی» و «مستوران قباب غیرت» از دکتر محمد رضا خالصی رونمایی می شود.

همانگونه که دکتر محمدرضا خالصی می گوید: کتاب در گذرگاه تنهایی اثر این استاد دانشگاه، پژوهشگر، و منتقد و شاعر معاصر درباره نابغه بزرگ جهان اسلام ابوحیان توحیدی شیرازی است که در این کتاب اندیشه ها و افکار این نابغه درخشان قرن چهارم که شیرازی است مورد واکاوی و نقد و بررسی قرار گرفته است . ابوحیان توحیدی شیرازی با این که یکی از پرتاثیرترین، پربارترین و بزرگ ترین اندیشمندان جهان اسلام محسوب می شود، اما متاسفانه ناشناخته است و در این کتاب سعی شده تا نقاب ناشناختگی از چهره تابان او برداشته شود.
هم چنین دیگر کتاب دکترمحمدرضا خالصی که بیست و دومین اثر منتشر شده ی او محسوب می شود کتاب مستوران قباب غیرت است در این کتاب مولف به مقوله تاریخ ملامتیان شیراز برای نخستین بار در تاریخ پرداخته و خاستگاه ایشان را که تا کنون نیشابور و خراسان دانسته می شد را مدلل و مبرهن مورد تردید قرار داده و به تاریخچه ملامتیان شیراز، چگونگی زیست، قدمت، و تاثیر آنان بر عرفان اسلامی پرداخته است.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1236 کلیک ها  یکشنبه, 12 ارديبهشت 1400 18:21
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا