تفاهم نامه همکاری‌ بین تخت جمشید و تخت فولاد اصفهان منعقد شد

تفاهم نامه همکاری‌ بین تخت جمشید و تخت فولاد اصفهان منعقد شد
   
تفاهم نامه همکاری‌ بین تخت جمشید و تخت فولاد اصفهان منعقد شد |||| ||||

تفاهم نامه ای مشترک توسط مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با محوریت مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان به امضاء رسید.

 
به گزارش راستین آنلاین حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ابتدای برنامه، ضمن خوش آمدگویی و ابراز امیدواری به تحقق اهداف ترسیم شده این نشست، عقد تفاهمنامه را شروع فصل جدیدی از روابط ها در راستای افزایش همکاری های طرفین در زمینه های گوناگون دانست و با تشریح ظرفیت های این مجموعه جهانی و منظر فرهنگی طبیعی آن به ویژه در آثار صخره ای و سنگی، مطرح کرد: تخت جمشید به عنوان یک سایت موزه تاریخی و نقش رستم به عنوان یک مجموعه آیینی و آرامگاهی با آثار متعدد صخره ای خود در جهان شناخته شده است و ظرفیت های این دو مجموعه کم نظیر باعث گردیده به منظور حفظ و نگهداری مداوم آثار سنگی در طول دهه ها، موضوع کارگاه های حفاظت و مرمت آثار سنگی با همه ظرفیت های علمی و آموزشی خود در این منطقه شکل بگیرد.
 
وی افزود: البته موضوع ثبت جهانی نقش رستم از سال ها پیش مطرح بوده که در آتی به پرونده جهانی تخت‌جمشید اضافه می شود و این اتفاق منجر به افزایش ظرفیت های پژوهشی، حفاظتی و مرمت این آثار صخره ای و سنگی، خواهد شد.
 
فدایی با تاکید بر اینکه حفاظت و مرمت در اولویت و محور کاری این پایگاه جهانی قرار دارد، بیان داشت: در مداخلات حفاظتی ما در کالبد آثار تاریخی سنگی و صخره ای، اولویت هایی همچون مطالعه، مستندنگاری و به ویژه در مداخلات اضطراری، تثبیت و استحکام بخشی قطعات سنگی و وصالی قطعات سنگی را لحاظ کرده ایم.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، تعاملات بین المللی را تجربه ای موفق در پیشبرد اهداف توسعه ای میراث فرهنگی دانست و اذعان کرد: در گذشته با برقراری ارتباط با کشورهای خارجی که با ورود و همکاری ایتالیایی ها همراه بود، توانستیم در به روز رسانی پژوهش ها و به کارگیری روش های نوین حفاظت و مرمت در مداخلات پروژه های تعریف شده، ظرفیت‌های این مجموعه را افزایش دهیم.
 
وی با اشاره به برخی از نتایج این تعاملات بین المللی، افزود: تجربه موفقی را در تفاهم نامه مشترک با گروه ایزمئو ایتالیا داشتیم که بخشی از آن با آموزش عوامل انسانی و بهره گیری از دوره های بین المللی همراه بود و نتیجه این تعامل، تربیت نیروهای متخصص و شکل گیری نسل‌هایی از مرمتگران ماهر بوده است که ما تا کنون از آن تخصص و مشورت ایشان، بهره‌مند هستیم.
 
حمید فدایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور از انتقال تجربیات و ظرفیت های بالقوه این پایگاه جهانی به شهرداری اصفهان و مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد خبر داد و در این باره گفت: تجربیات چند دهه اخیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، می‌تواند ظرفیت ساز باشد و در زمینه انتقال و به کارگیری آن در سایر آثار فرهنگی و بناهای تاریخی موثر واقع شود که ما این آمادگی را در زمینه شروع پروژه های مشترک حفاظت در مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد اصفهان، انجام پژوهش های مشترک، برگزاری سمینارهای تخصصی و انتشارات نتایج فعالیت ها بصورت مشترک خواهیم داشت. 
 
فدایی در ادامه به بیان ویژگی های استان فارس و استان اصفهان به عنوان دو استان مهم در صنعت گردشگری پرداخت و نسبت به بهره برداری بهتر این صنعت درآمدزا از میراث‌فرهنگی، ابزار امیدواری کرد.
 
محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان در ادامه با اهمیت دادن به موضوعات مرتبط با صنعت گردشگری و نقش آن در اقتصاد ملی اشاره داشت و در رابطه با ظرفیت های فراوان شهر اصفهان، مطرح کرد: آثار متعدد و متنوع فرهنگی شهر اصفهان و مجموعه بی نظیر تخت فولاد از ظرفیت های قابل توجه بوده که اگر به درستی حفاظت، مرمت و ساماندهی شوند، می توانند در صنعت گردشگری، بهره برداری مطلوبی را به ویژه در اقتصاد کشور داشته باشند.
 
وی در ادامه به روابط بین الملل و شرایط مطلوبی که در جذب گردشگر به شهر اصفهان وجود دارد، بیان کرد: ظرفیت هایی زیادی در شهر اصفهان به عنوان یک میراث گسترده شهری وجود دارند و همچنین شهرداری این شهر تاریخی نیز در بهره برداری از این آثار و با توسعه صنعت گردشگری ظرفیت هایی را ایجاد نموده است که امیدواریم با جذب گردشگر بیشتر، شرایط بهتری برای درآمدزایی فراهم گردد.
 
عیدی با اشاره به پیوندهای ارتباطی اصفهان با جهان، اظهار داشت: خواهرخواندگی های شهر اصفهان مشتمل بر تعداد ۱۴خواهرخواندگی با شهرهای مختلف جهان از حیدرآباد هند، بارسولونای اسپانیا، فلورانس ایتالیا و ... است که بدین واسطه توانسته ایم ارتباط بسیار خوبی را بین اصفهان و تعدادی از شهرهای مطرح جهان ایجاد کنیم. وی گفت: این اقدامات، اهمیت ارتباطات و روابط ما را با جهان بیان می‌کند و امیدواریم این سنت دیرینه را در قالب تعاملات نوین امروزی، تداوم دهیم.
معاون فرهنگی شهرداری اصفهان، ظرفیت تاریخی تخت فولاد را فرصتی ارزشمند برای توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: آثار بسیار خوبی در این محدوده تاریخی وجود دارد که ضرورت دارد فراتر از اقدامات به معرفی کامل این ارزش ها بپردازیم؛ همچنان که علما و شخصیت های زیادی از شیرازی ها در اصفهان وجود دارند که گوشه‌ای از ظرفیت ارزشمند این شهر تاریخی محسوب می‌شود.
 
محمد عیدی به برخی از اقدامات اخیر شهرداری اصفهان در رابطه با ساخت و انتشار فیلم کوتاه از آثار فرهنگی در شبکه‌های مختلف بین‌المللی اشاره داشت و گفت: به عنوان مثال در یکی از برنامه های فرهنگی که در زمینه تولید محتوای رسانه ای داشته ایم، ساخت ۱۱ فیلم کوتاه چینی از میراث فرهنگی اصفهان انجام شده که فقط بازتاب رسانه ای یکی از این کلیپ ها در مدت زمان چند روزه، بیش از نیم میلیون نفر بازدید کننده را به همراه داشته است که این موضوع می تواند فرای از توسعه صنعت گردشگری، شرایط لازم را برای افزایش مهارت و بهره برداری خلاقانه از تکنولوژی های نوین و معرفی بهتر آثار و همچنین نگاه کارآفرینانه شهروندان ایرانی، فراهم نماید.
 
سید علی معرک نژاد، مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان در این نشست با اشاره به قدمت تاریخی این قبرستان، بیان داشت: این قبرستان تاریخی با قدمتی پیش از اسلام با ظرفیت بیش از یکصد هزار قبر که بیش از نیمی از آن قبرها، سنگ های تاریخی ارزشمند هستند، عمدتاً از دوران صفویه تا به امروز به یادگار مانده اند و به این معناست که میراث فرهنگی ایجاد شده را بایستی به درستی، مراقبت و حفاظت کنیم.
 
معرک نژاد ادامه داد: در هنرهای سنتی و صنایع دستی موضوع حجاری مطرح بوده که امروزه اهمیت دارد و می‌تواند به عنوان یک تخصص، آموزش داده شود و به نوعی این حرفه، می تواند فن و هنری را که در حال فراموسی است با انجام برنامه‌ریزی هدفمند احیا نماید و قادریم در هنر و صنعت از آن بهره برداری مطلوبی داشته باشیم.
 
این مقام مسئول و مدیر فرهنگی، اظهار داشت: با اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی که نهادهای آموزشی و دانشگاهی می توانند به صورت مشترک با ما برگزار کنند، می توان شاهد پرورش نسل جدیدی از حرفه مندان بود و ظرفیت تاریخی و مذهبی و معنوی یکی از بزرگترین گورستان های تشیع جهان با همه گوناگونی قبور، آرامگاه‌ها و دیگر آثار فرهنگی که در آن وجود دارد، می‌تواند به یک رویداد گردشگری متفاوت و هویت ساز بدل گردد.
 
معرک نژاد با اشاره به آسیب‌هایی که در این سایت موزه قرار دارد، افزود: برخی از آثار فرهنگی و سنگ‌های موجود در این پهنه تاریخی شامل آسیب‌هایی چون رویش گونه‌های گیاهی، شیره های کاج، تسطیح سازی ها، آبیاری ها و موارد متعدد دیگری است که مقدمات و یا عواملی را برای تخریب را فراهم آورده است و حفاظت و مرمت آن ها را گوشزد می کند.
 
مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان، همکاری ها و تعاملات بین دستگاهی به ویژه با پایگاه میراث جهانی تخت جمشید را اقدامی مثبت و موثر دانست و نسبت به این موضوع، مطرح کرد: در گذشته نیز ما از ظرفیت فکری و مشاوره ای پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و کادر فنی این مجموعه بهره مند شده ایم و امید داریم که با تعریف فصل جدیدی از روابط در قالب تفاهم‌نامه ای رسمی و مشخص، بتوانیم برنامه های مشترکی را شروع و منافع مبتنی بر اهداف طرفین را تامین کنیم.
 
شهرام رهبر، متخصص حفاظت و مسئول کارگاه های حفاظت و مرمت در تخت جمشید با اشاره به ارزش های تاریخی که در قبرستان مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان وجود دارد، تشریح کرد: پهنه تاریخی تخت فولاد اصفهان که مجموعه ای را از آثار فرهنگی شامل می شود می‌توان آن را به عنوان یک سایت موزه منحصربه‌فرد محسوب کرد.
 
وی در ادامه گفت: در این سال ها، بازدیدهای میدانی متعددی که از به نمایندگی از این پایگاه جهانی در سایت موزه تخت فولاد داشته‌ایم، شاهد مداخلات و آسیب هایی بوده ایم که بعضاً برای برخی از آن ها، طرح هایی را به صورت افتخاری، ارائه داده‌ایم.
 
شهرام رهبر در رابطه با بهره‌گیری از ظرفیت فنی و تخصصی این مجموعه جهانی در تخت فولاد اصفهان، گفت: کادر فنی و متخصصان مرمت سنگ گروه حفاظت و مرمت پایگاه جهانی تخت جمشید، این آمادگی را دارند که در رابطه با برنامه ریزی ها و ارائه طرح های جامع و کاربردی در ساماندهی بخش هایی از تخت فولاد اصفهان، طرح های مورد نیاز را تعریف و در مدیریت آن مشارکت داشته باشند.
 
حمید فدایی در ادامه این گفتگو ها به ضرورت بهره گیری از تجربیات مشترک در مداخلات مربوط به سایت های تاریخی پرداخت و در این باره گفت: اقدامات مثبتی که در تخت فولاد به ویژه در زمینه ساماندهی آثار صورت گرفته است با بهره گیری از برخی تجربه های نحوه مداخلات نسبت به رفع آسیب و یا کاهش اثرات مخرب ناشی از آن که ما آن را بیشتر در آلودگی ها و نزولات جوی، شاهد هستیم که البته مشابه آن نیز در تخت جمشید وجود دارد، می توانیم این تجربیات را در راستای بهبود بخشی وضعیت فیزیکی این میراث فرهنگی ارزشمند، منتقل کنیم.
 
فدایی افزود: طیف وسیعی از بازنشستگان و مرمتگران در این مجموعه جهانی وجود دارند که هر کدام از آن ها با سال ها تجربه کاری خود، می توانند ظرفیت مشاوره خوبی برای آثار فرهنگی شهر اصفهان به ویژه آثار سنگی بشمار روند.
 
در پایان این گفت و گو و نشست، تفاهم نامه همکاری بین پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و شهرداری اصفهان با نمایندگی مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، امضا شد.
 
این تفاهم نامه که با هدف ایجاد زمینه‌های مناسب همکاری و تبادل تجربیات در حوزه های مختلف فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، فنی و حفاظت و مرمت بین دو مجموعه منتقد منعقد شد.
 
در پایان نیز مقامات این دو مجموعه با همراهی کارشناسان، بازدیدهایی را از اقدامات پژوهشی و کارگاه های حفاظت و مرمت، بعمل آوردند.
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1068 کلیک ها  یکشنبه, 17 اسفند 1399 12:12
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا