تخت جمشید و منظر فرهنگی طبیعی آن، پایلوت طرح های فرهنگی گردشگری استان فارس شد

تخت جمشید و منظر فرهنگی طبیعی آن، پایلوت طرح های فرهنگی گردشگری استان فارس شد
   
تخت جمشید و منظر فرهنگی طبیعی آن، پایلوت طرح های فرهنگی گردشگری استان فارس شد |||| ||||

تفاهم نامه میراث جهانی تخت جمشید و آموزش و پرورش فارس امضاء می شود. 

 
به گزارش راستین آنلاین دیدار و گفت و گوی تخصصی و مشورتی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت و جمعی از کارشناسان دو مجموعه با موضوع تخت جمشید؛ پایلوت طرح ارتقاء و بهره برداری بهینه فرهنگی و اقتصادی صنعت گردشگری ایران با هدف برنامه ریزی مشترک و تعاملات بین دستگاهی صورت پذیرفت.
 
سعید زحمت کشان، دبیر این نشست در ابتدای برنامه، محورهای این گفت و گو و دیدار را تشکیل انجمن دانش آموزی دوستداران میراث فرهنگی استان فارس، تهیه بسته های آموزشی در رابطه با میراث فرهنگی، برگزاری بازدیدهای آموزشی تفریحی برنامه محور و هدفمند، برگزاری ویژه برنامه‌های فرهنگی مشترک در بستر تاریخی مجموعه جهانی تخت جمشید، تعریف کارگاه های مهارت آموزی هنرهای سنتی، صنایع دستی و مردم شناسی، همکاری دو جانبه در تألیف کتاب، مجلات، مقالات، گزارش های تخصصی و یادداشت های علمی، همکاری دو جانبه در نهادینه شدن فرهنگ گردشگری با طرح پایلوت «تخت جمشید و منظر فرهنگی طبیعی آن»، تعریف و تهیه بسته های گردشگری برنامه محور تخت جمشید و جاذبه های پیرامونی با هدف تحکیم بنیان خانواده و تشکیل کانون گردشگری دانش آموزان استان فارس بیان و مقدماتی را در زمینه این برنامه تشریح کرد.
 
حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ابتدای این دیدار با تاکید بر اقدامات صورت گرفته در سطح بین الملل و ارزش های فراوان میراث فرهنگی که در این منطقه وجود دارد، مطرح کرد: تخت جمشید و منظر فرهنگی طبیعی آن بستر و ظرفیتی مناسب است برای هویت‌سازی که در جوامع بین‌المللی بدان توجه شده و ما کمتر بدان پرداخته ایم.
وی گفت: در جوامع جهانی موضوع حفاظت، آموزش، پژوهش و معرفی بسیار جدی گرفته می‌شود و ایران نیز جزو معدود کشورهایی است که سال هاست به لحاظ غنای میراث فرهنگی و میراث طبیعی که دارد دارای ارزش فراوان شده که تاکنون آن طور که باید از این قابلیت ها، بهره برداری نشده است؛ کاوش های اخیر تخت جمشید و فعالیت های پیرامون آن در دشت مرودشت شواهدی را در اختیار می گذارد که نشان می دهد این منطقه مملو از ویژگی‌های منحصر به فرد تاریخی و فرهنگی است.
 
فدایی در ادامه با اهمیت دادن نقش اجتماعی شهروندان در حفاظت، توسعه و بهره برداری از میراث فرهنگی، بیان داشت: ما به عنوان میراث بانان یک دغدغه بسیار جدی داریم که بتوانیم متغیرهای فرسایش و تخریب که زیاد هم هستند را شناسایی و نسبت به کاهش پیامد های نامطلوب آن تلاش کنیم که از جمله آنها موضوع وندالیسم است؛ البته در کشورهای دیگر هم این دغدغه ها و نابهنجاری ها وجود دارد که با لحاظ نمودن نقش بارز مسئولیت اجتماعی، این مهم را به میزان قابل توجهی مدیریت نموده اند.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه حوزه میراث فرهنگی در دهه های گذشته زیرمجموعه دستگاه های آموزشی و فرهنگی و از جمله وزارتخانه آموزش و پرورش و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و بعدها استقلال یافته و با صنعت گردشگری و صنایع دستی ادغام شده است، اظهار داشت: 
این تغییرات اگر چه ارتباطات تشکیلاتی و سازمانی ما را با دیگر دستگاه های عهده دار آموزش و فرهنگ قطع نموده اما باعث نشده که به ظرفیت های آموزشی و فرهنگی موجود در دستگاه های مرتبط بی اعتنا باشیم و از آن در جهت حل مشکلات موجود و رشد و بالندگی میراث فرهنگی بهره مند نگردیم، به ویژه آموزش و پرورش با ارایه آموزش های به هنگام، نقش مهم و تعیین کننده ای در وفاق و دوستی کودکان و نوجوانان با تاریخ و میراث فرهنگی خود خواهد داشت که این خود زمینه ساز ایجاد موضوعات هویتی در سنین بالاتر خواهد بود و بطور قطع از بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری های فرهنگی که بعضاً نمود آن را در قالب آسیب های فیزیکی به میراث فرهنگی می بینیم خواهد کاست و فرهنگ حفاظت را تقویت خواهد نمود، بنابراین با توجه حساسیت های که نسبت به مسائل عمومی میراث فرهنگی و حفاظت از آن وجود دارد، پیگیر آن هستیم که ارتباط فرهنگی و آموزشی را با دستگاه های مرتبط ایجاد نماییم و با نشست و گفتگو و برنامه ریزی های مشترک فرهنگی، بسته های مشترکی را در قالب رویدادهای فرهنگی هدفمند و در جهت ارتقای فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی تدوین نموده و اجرا نماییم.
فدایی اذعان داشت: ظرفیت های میراث جهانی تخت جمشید فرصتی بی نظیر به منظور رقم زدن اتفاقات صحیح فرهنگی و ارایه بیان درستی از موضوعات هویتی و تمدنی و نحوه مواجه ما با آن است که خود بر پایه معرفی و آموزش صحیح می تواند بر گردشگر و فرهنگ گردشگری تاثیر گذار باشد و بستر مطمئنی برای توسعه اقتصادی جامعه محلی، فراهم سازد.
 
بهمن مردانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت در ادامه به اهمیت موضوع فرهنگ سازی پرداخت و در این باره گفت: شهرستان مرودشت به لحاظ جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی که دارد، قطب گردشگری ایران است که اتفاقات اخیر به وجود آمده همانند پارکوری در تخت جمشید و یا سایر اتفاقات نادرست در سراسر کشور، باعث شد تا این چالش‌ها باعث بازبینی و خود ارزیابی ما در حوزه های مختلف از جمله موضوع حفاظت شود.
وی بهره گیری از ظرفیت های آموزش و پرورش را فرصتی طلایی در جهت اهداف مدنظر دانست و بیان داشت: تولید، توسعه و ترویج برنامه‌های آموزشی نسبت به اهمیت دادن جامعه هدف آموزش و پرورش در حفاظت و بهره‌برداری از آثار تاریخی، نگاه ویژه خود را می‌طلبد و کارشناسان ما می‌توانند با عقد تفاهم نامه ای در زمینه های آموزشی و برنامه های فرهنگی به صورت زیربنایی و با ایجاد کارگروه مشترک زمینه های لازم را در اینباره ایجاد نمایند.
 
در ادامه نیز کارشناسان مدعو با بیان اینکه برای گردشگران، مدیریت بازدید وجود ندارد، اعلام کردند: تولید محتوای مناسب سنین ۶ تا ۱۸ سال، پدر و مادرها و همچنین دبیران و معلمان، کارگاه باستان شناسی کودکان، کلیپ های آموزشی، کتابچه های مطالعاتی، تعریف سرانه آموزشی در بناها و محوطه های تاریخی، برگزاری مسابقات، رویدادهای آموزشی تفریحی و .... از موضوعاتی مهمی است که ضرورت دارد به صورت ریشه ای بدان پرداخته شود.
 
 
فرهاد اسماعیلی، مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس در دیدار پس از صحبت های میزبانان این دیدار و ارائه نظرات کارشناسان، تخت جمشید را یکی از آثار شاخصی دانست که ارائه و اجرای برنامه فرهنگی تعریف شده در آن می تواند الگویی برای تمامی آثار با ارزش باشد.
 
وی گردشگری را در فرآیند تعریف شده آن ارزشمند دانست و اظهار داشت: بیشتر برنامه‌هایی که در گردشگری در حال اتفاق است، فرآیند تعریف شده مناسبی ندارند که ساختارمند نمودن آن لازم است با تدابیری همراه شود که قبلاً هم در شیراز نمونه ای تحت عنوان شیراز شناسی اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفته که می تواند به عنوان یکی از الگوهای مناسب مطرح باشد؛ این مدل مدیریتی می تواند آثار شاخصی چون تخت جمشید را در برگیرد و با الگوسازی مناسب و استاندارد نمودن، زمینه های لازم برای تعمیم دادن آن به کل کشور فراهم گردد.
 
اسماعیلی بر این باور است که شناسایی و هدایت استعدادهای برتر بر پایه طرح های مختلف و همچنین با تاکید بر یکی از مهمترین دغدغه های جامعه یعنی موضوع «هویت»، مطرح و با فرهنگ سازی در جامعه نهادینه گردد.
 
مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در بازدیدی که از تخت جمشید داشته اند و همچنین موضوعاتی که در رابطه با هویت ایرانی اسلامی مطرح کرده اند، خاطرنشان کرد: بنا داریم در سند تحول بنیادین به عنوان مهم ترین عامل انتقال، بسط و اعتلای فرهنگ در جامعه اسلامی ایران، این موضوعات را پیگیری کنیم که نگاه تمدنی به این روند داریم و باید این مهم به صورت هدفمند پیگیری شود تا دانش‌آموزان به خوانش پیشینه و سایر جنبه‌های موجود در این بسترهای تاریخی بیش از گذشته توجه داشته باشند.
 
فرهاد اسماعیلی در رابطه با بهره‌برداری فرهنگی بهتر از آثار فرهنگی و تاریخی، گفت: آمادگی داریم که در این زمینه با پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به عنوان یک نهاد شاخص در کشور به صورت پایلوت، تفاهم نامه‌ای را امضاء کنیم و در این مسیر این فرصت فراهم می گردد تا با تشکیل کارگروه و انجام هدف گذاری، بتوانیم به شکل درستی، موضوعات مربوط به تاریخ و ارزش هایی که اکنون ما میراث دار آن هستیم را مورد تامل قرار داده و در قالب برنامه های فرهنگی مشترک ارایه نماییم.
این مقام مسئول طرح بوم را فرصت طلایی در راستای شروع این همکاری دانست و بیان کرد: مدارس در مقطع متوسطه اول با فرصت های آموزشی که به تازگی از آن برخوردار هستند می توانند آموزش های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و یا صنایع دستی را در اولویت قرار دهند و چنانچه در اینباره‌ تولید محتوا در موضوعات تاریخی، معماری، گردشگری، مردم شناسی و فولکلور، خرده فرهنگ ها و ... به درستی صورت پذیرد، قابلیت ارائه آن در مقطع راهنمایی که دوره شکل گیری شخصیت و هویت دانش آموز است، وجود خواهد داشت.
 
عالی ترین مقام تصمیم گیر حوزه آموزش و پرورش استان فارس اعتقاد دارد که روایت داستان های اساطیری یا قهرمانان ملی نظیر آریوبرزن از ایران قبل از اسلام و مرتضی جاویدی اسطوره و دلاور مرد دوران دفاع مقدس در بستر های تاریخی و فرهنگی در شکل گیری شخصیت دانش آموزان موثر خواهد بود.
 
فرهاد اسماعیلی در رابطه با ظرفیت های اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، تشریح کرد: این استان با دارا بودن ۸۵۰ هزار دانش‌آموز محصل، ۶۵ هزار معلم و به همین تعداد معلم بازنشسته این امکان را دارد تا با تعریف بسته های گردشگری، مسابقه و رویدادها و پویش های گوناگون، فرصت بهره‌برداری بهتر از جاذبه های گردشگری را فراهم نماید.
 
وی در ادامه گفت: طرح های حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و سعدی شناسی از برنامه های اجرا شده موفق آموزش و پرورش است و امید داریم با عقد تفاهم نامه ملی بین دو وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت آموزش و پرورش، ارتباطات موثرتری را شاهد باشیم.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس در این دیدار با توجه به مصادف شدن سالروز ثبت جهانی نوروز باستانی از برگزاری ویژه برنامه نوروز باستانی به صورت مجازی و مشترک بین دو مجموعه برنامه های نوروزی سال آتی خبر دادند.
 
حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در پایان با ابراز امیدواری از همکاری های آتی، ظرفیت های کم نظیر آموزش و پرورش را بسیار مهم و کلیدی دانست و اشاره نمود این ظرفیت ها در کنار فرصت های تخت جمشید بعنوان یک میراث جهانی بی بدیل، می تواند مکمل یکدیگر باشند و الگوی موثری را در زمینه برنامه ریزی و ارایه بسته های مشترک آموزشی و فرهنگی، ارایه نماید و تحقق آن نیز تاثیر بسزایی در افزایش سطح آگاهی های عمومی جامعه و ارتقای فرهنگ حفاظت خواهد داشت و انشاالله قابل بهره برداری برای سایر محوطه های میراثی خواهد بود.
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
75 کلیک ها  آخرین ویرایش در سه شنبه, 05 اسفند 1399 09:12
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا