فراخوان نخستین جشنواره‌ی داستانی حافظ

فراخوان نخستین جشنواره‌ی داستانی حافظ
   
فراخوان نخستین جشنواره‌ی داستانی حافظ |||| ||||

مدیر مرکز حافظ ‌شناسی- کرسی پژوهشی حافظ، گفت: جشنواره‌ی داستانی‌نویسی با موضوع حافظ به عنوان گامی جدید برای هم‌سخنی نسل امروز با بزرگان گذشته، برنامه‌ریزی شده و به مناسبت بیست و پنجمین سال فعالیت علمی و فرهنگی این مرکز، برگزار خواهد شد.

به گزارش راستین آنلاین  کاووس حسن‌لی، شنبه ۲ اسفند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این جشنواره‌ی داستانی، با همکاری «کرسی پژوهشی حافظ»، برگزار خواهد شد، هدف از این برنامه فرهنگی ادبی را آشنایی و پیوند بیش‌تر نسل امروز با شعر و اندیشه‌ی حافظ و فرهنگ اصیل و پرمایه‌ی کهن ایران معرفی کرد و توضیح داد: کرسی پژوهشی حافظ در مرکز حافظ‌شناسی، برای هم‌سخنی نسل امروز با شعر حافظ، برنامه‌های متنوعی دارد و جشنواره‌ی داستان‌نویسی با موضوع حافظ یکی از همین برنامه‌هاست.

مدیر کرسی پژوهشی حافظ در ادامه به پیوند جهان امروز و تاریخ کهن این مرزو بوم پرداخت و گفت: مردم ما بخشی از سرفرازی امروز خود را از بزرگانِ سربلند گذشته و نیاکان افتخارانگیز خود وام گرفته‌اند؛ تاریخ گذشته‌ی ما کتابی‌ست پربرگ‌وبار که البته صفحات تاریک هم دارد و ما هرگز نباید دچار خودفریبی بشویم و گمان کنیم همه‌ی برگ‌های این کتاب یکسره روشن و متعالی است؛ اما این کتاب پربرگ‌وبار آن‌قدر صفحه‌های زرین و روشن دارد، که رشک بسیاری از ملت‌های دیگر را برمی‌انگیزد.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی ادامه داد: مسلما جهان گذشتگان جهانی دیگرگونه بوده است و ما امروز در جهانی دیگر و با شرایطی دیگر زندگی می‌کنیم؛ اما این واقعیت روشن نمی‌تواند و نباید موجب گسستن ما از ریشه‌های استوارمان باشد. متأسفانه در دویست‌سال گذشته بسیاری بوده‌اند که گمان کرده‌اند، برای زیستن شایسته در جهان امروز باید از همه‌ی گذشته‌ی خود برید، گسست و از آن دست کشید. البته کسانی هم بوده‌اند و هستند که هنوز در گذشته زندگی می‌کنند و فهم درستی از جهان معاصر ندارند.

حسن‌لی با بیان اینکه: امروز ما ناگزیریم با درک درست جهان معاصر، بدون آن‌که گرفتار واپس‌گرایی بشویم، از سرمایه‌های ارزشمند  فرهنگی و ادبی خود بهره‌مند باشیم؛ تأکید کرد: شاعر بزرگ «حافظ شیرازی» یکی از همین گنجینه‌های ارزشمند است که بسیاری از اندیشمندان جهان معاصر را به ستایش واداشته است. 

دبیر جشنواره‌ی داستانی حافظ تأکید کرد: ادبیات داستانی می‌تواند یکی از راه‌های پیوند نسل امروز با شعر و اندیشه‌ی حافظ باشد، از همین‌رو در آستانه‌ی بیست‌وپنجمین سال فعالیت مرکز حافظ‌شناسی؛ تصمیم گرفتیم نخستین‌ جشنواره‌ی داستان‌نویسی را با موضوع حافظ برگزار کنیم.

وی ضمن اعلام فراخوان جشنواره‌ی داستانی حافظ از امروز، گفت: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره، می‌توانند آثار خود را حداکثر تا  ۱۵مرداد ۱۴۰۰به‌نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال نمایند.

حسن‌لی درخصوص مقررات و شرایط شرکت در این جشنواره گفت: داستان‌ها باید در پیوند با شعر، اندیشه، زندگی یا زمانه حافظ باشد و نویسنده در انتخاب موضوع، سبک داستان و زمان رویدادها (معاصر یا گذشته) محدودیتی ندارد. البته داستان‌های ارسالی به‌زبان فارسی و حداکثر ۴۰۰۰ کلمه باشد و هر داوطلب امکان ارسال یک یا دو اثر را خواهد داشت و داستان‌های ارسالی نباید پیش از این در جایی منتشر شده باشد.

او با یادآوری اینکه آثار برگزیده از سوی مرکز حافظ‌شناسی در مجموعه‌ای چاپ و منتشر می‌شود، گفت: نویسنده با ارسال اثر داستانی خود و نیز تکمیل فرم ثبت‌نام، حق انتشار اثر را (در صورت انتخاب از سوی داوران) به  مرکز حافظ‌شناسی واگذار می‌کند.

حسن‌لی از خانم دکتر منیژه عبدالهی‌ و آقایان احمد اکبرپور، ابوتراب خسروی، محمد کشاورز و حسن میرعابدینی به‌عنوان هیئت داوران این جشنواره‌ی داستانی یاد و اضافه کرد: اسامی برگزیدگان جشنواره‌ی داستانی حافظ، در مراسم یادروز حافظ سال آینده (۲۰مهر ۱۴۰۰) اعلام و اهدای جوایز نیز در شیراز انجام خواهد شد.

او گفت: مرکز حافظ‌شناسی-کرسی پژوهشی حافظ، ۴جایزه‌ برای برگزیدگان در نظر گرفته که شامل نفر اول مبلغ ۸۰میلیون ریال به‌همراه تندیس «همای حافظ» و سپاس‌نامه‌ی ویژه؛ نفر دوم مبلغ ۵۰ میلیون ریال به‌همراه سپاس‌نامه‌ی ویژه؛ نفر سوم مبلغ ۳۰ میلیون ریال به‌همراه سپاس‌نامه‌ی ویژه؛ و پنج جایزه‌ی نقدی ۵ میلیون ریالی برای آثار داستانی شایسته‌ی قدردانی، خواهد بود.

مدیر مرکز حافظ‌شناسی با قدردانی از پژوهانه‌ی دکتر زهرا رنجبری، به عنوان حامی مالی این جشنواره‌ی ادبی، از علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد درخواست کرد که برای دریافت فایل شیوه‌نامه و فرم ثبت‌نام جشنواره‌ی داستانی حافظ، به وبگاه رسمی مرکز حافظ‌شناسی، به‌نشانی www.hafezstudies.com مراجعه کنند

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
460 کلیک ها  شنبه, 02 اسفند 1399 17:19
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا