توسعه و به روز رسانی منابع مطالعاتی کتابخانه تخصصی تخت جمشید صورت پذیرفت

توسعه و به روز رسانی منابع مطالعاتی کتابخانه تخصصی تخت جمشید صورت پذیرفت
   
توسعه و به روز رسانی منابع مطالعاتی کتابخانه تخصصی تخت جمشید صورت پذیرفت |||| ||||

ویژگی های تمدن های پیشرفته قدیم، ثبت و نگهداری اسناد اداری، اقتصادی و تاریخی بوده که از مجموع آن ها در بایگانی های دولتی "خزانه اسناد" یا به اصطلاح امروز "آرشیو" به وجود می آمده است. 

 
به گزارش راستین آنلاین حمید فدایی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در رابطه اسناد کشف شده تخت جمشید، اظهار داشت: با کشف ۷۵۰ لوح گلین به خط و زبان عیلامی در خزانه تخت جمشید و بیش از ۳۰ هزار لوح گلین دیگر به همان خط و زبان از دیوانسرای تخت جمشید در شمال شرقی بارو، اطلاعات ذیقیمتی از خزانه اسناد تخت جمشید به دست آمده و وضعیت اقتصادی، اداری، کارگری و هنری هخامنشی تا حدود زیادی روشن شده است.
 
وی افزود: در دوره بعد، اسناد ایرانی خبر از سوختن خزانه اسناد پایتخت هخامنشیان در فارس، یعنی شهر پارسه که حالا به تخت جمشید معروف است می دهند و متفق القول می نویسند که اسکندر مقدونی آن را تباه کرد. 
 
فدایی با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه تخصصی تخت جمشید، بیان داشت: در حال حاضر و پس از گذشت بیش از ۲۵۰۰ سال، کتابخانه ای در تخت جمشید در حال فعالیت است که بی شک یکی از بهترین کتابخانه های تخصصی در زمینه تاریخ ایران باستان به ویژه دوره هخامنشی و ساسانی است.
 
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید خاطرنشان کرد: کتابخانه ای که قریب ۷ دهه از عمر آن می گذرد و بزرگانی چون زنده یاد علی سامی و دکتر علیرضا شاپور شهبازی از پایه گذاران و گردآورندگان اصلی منابع تخصصی این کتابخانه بوده اند. 
 
مهرناز بردبار، مسئول کتابخانه تخصصی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این راستا با اشاره به اهداف تشکیل این کتابخانه ها در سطح کشور، تشریح کرد: کتابخانه‌های تخصصی پایگاه های میراث جهانی کشور از جمله کتابخانه‌هایی هستند که در راستای حمایت و پشتیبانی از فعالیت های علمی، پژوهش ها، فعالیت های تحقیقاتی و مدیریتی و کمک به افزایش سطح دانش کارشناسان و محققان و افزایش کارآیی مدیران این پایگاه ها و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می کنند. 
 
وی در رابطه با بهره‌برداران این ظرفیت مطالعاتی، افزود: عمده استفاده کنندگان این کتابخانه ها، کارمندان، کارشناسان، پژوهشگران و محققان این پایگاه ها و اساتید، دانشجویان و پژوهشگران داخلی و خارجی خارج از پایگاه ها هستند که به نحوی در حوزه های مرتبط با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشغول به فعالیت هستند.
 
مهرناز بردبار در رابطه با تنوع و تعدد منابع مطالعاتی در این کتابخانه، گفت: کتابخانه تخصصی پروفسور شاپور شهبازی در تخت جمشید نیز یکی از کتابخانه‌های تخصصی در حوزه میراث فرهنگی است. حدود ۴۰۰۰ جلد کتاب و مجله در حوزه های باستان شناسی و تاریخ، حفاظت و مرمت و هنر و معماری با تمرکز بر دوره های هخامنشیان، ساسانی و اسلامی در این کتابخانه قرار دارد. 
 
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این نکته که کتابخانه‌های تخصصی- پژوهشی از پردازشگاه‌های عمده و اصلی اطلاعات در سازمان‌ها به شمار می‌روند و به واسطه رسالتی که بر دوش دارند تلاش می‌کنند تا نقشی ارزنده در پویایی نهادها و سازمان‌های مربوطه ایفا کنند و با توجه به اهمیت و جایگاه میراث فرهنگی در ایران، کتابخانه‌های تخصصی این وزارتخانه بیش از هر زمان دیگری نیازمند فراهم آوری، پردازش، ارائه و اشاعه اطلاعات لازم به پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان خود می‌باشند.
 
این کارشناس مسئول نسبت ارائه خدمات این کتابخانه، توضیح داد: در همین راستا کتابخانه تخصصی تخت جمشید نیز با جمع آوری و گردآوری منابع و موضوعات مورد نیاز محققان و پژوهشگران تلاش می کند تا اطلاعات لازم را در خصوص موضوعات مرتبط با کتابخانه در حوزه های میراث فرهنگی، باستان شناسی، مرمت، هنر و معماری، و..... در اختیار علاقه مندان قرار دهد. 
 
وی در رابطه با تدابیر مدیریتی این پایگاه نسبت با توسعه ظرفیت های این کتابخانه، اظهار داشت: بی شک مجموعه سازی و تهیه منابع در کتابخانه ها فرایندی است که بخش مهم فعالیت یک کتابخانه را در بر می گیرد. انتخاب و خرید کتاب ها و مجلات مورد نیاز کتابخانه، بخصوص در کتابخانه های تخصصی و به سبب موضوعات خاص کتابخانه و نیازهای خاص مراجعه کنندگان باید با حساسیت و دقت بالا همراه باشد. 
خوشبختانه با تدابیر و برنامه ریزی های مدیریت محترم پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در تهیه بودجه سالیانه به منظور خرید و تهیه منابع مورد نیاز، تلاش می شود روند تامین منابع تخصصی مورد نیاز کتابخانه تخت جمشید به نحوی شایسته دنبال گردد.
 
مسئول کتابخانه تخصصی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از خرید کتاب و به روزرسانی این مجموعه در این حوزه خبر داد و بیان داشت: سال ۱۳۹۹ نیز هم چون سال های قبل روند تامین منابع تخصصی مورد نیاز پژوهشگران در دستور کار این پایگاه قرار گرفت که از ابتدای سال جاری و با وجود پاندمی کرونا بیش از ۱۸۰ جلد کتاب تخصصی از طریق صفحات خرید آنلاین ناشران مربوطه و از طریق نمایشگاه مجازی بین المللی کتاب تهران خریداری و در آرشیو کتابخانه قرار داده شد.
 
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز روند ثبت، فهرست نویسی، طبقه بندی و ورود اطلاعات کتاب شناسی این کتاب ها در جریان است. 
 
مهرناز بردبار در پایان از برنامه ریزی های این پایگاه در فعالیت های آتی توضیح داد و در این زمینه مطرح کرد: علاوه بر آن مسئولان این کتابخانه تلاش می کنند از طریق ارتباط و نامه نگاری با موسسات و سازمان های داخلی و خارجی مربوطه، بخشی از منابع را نیز از طریق دریافت کتاب ها و مجلات اهدایی دنبال کنند؛ منابعی که امید است در آینده ای نه چندان دور و با مساعدت مدیران و مسئولان مربوطه به جهت تامین و تهیه نرم افزار تحت وب کتابخانه به شکلی استاندارد در دسترس همه علاقه مندان قرار گیرد.
 
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1629 کلیک ها  شنبه, 02 اسفند 1399 11:47
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا