آغاز بررسی باستان شناختی در تل قلعه مرودشت

آغاز بررسی باستان شناختی در تل قلعه مرودشت
   
آغاز بررسی باستان شناختی در تل قلعه مرودشت |||| ||||

 مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید صبح روز دوشنبه، ۱۳ بهمن ماه ۹۹ در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک مناسبت دهه فجر انقلاب شکوهمند اسلامی از آغاز بررسی باستان شناسی در تل قلعه شهرستان مرودشت خبر داد و در این رابطه مطرح کرد: تل قلعه از مهمترین محوطه های باستانی دشت مرودشت است که با وسعت حدود ۶ هکتار در ۵ کیلومتری شرق شهر باستانی استخر در کنار رودخانه سیوند در حریم درجه ۲ محوطه جهانی تخت جمشید و نقش رستم قرار دارد.

 
به گزارش راستین آنلاین حمید فدایی با اشاره به اهمیت فرآیند مطالعاتی آثار پیرامونی مجموعه جهانی تخت جمشید، اذعان کرد: مجموعه تخت جمشید رو به دشتی گشوده می شود که به واسطه جاری بودن دو رود پر آب کر و سیوند بر بستر آن، این دشت حاصلخیز را با تاریخ و تمدنی چند هزارساله در خود جای داده است؛ به گونه ای که محوطه های ارزشمندی همچون تل باکون، تل موشکی، تل جری در حوزه رودخانه کر و تل قلعه در مجاورت رود سیوند با شواهدی از هزاره پنجم و چهارم ق. م از مهمترین محوطه ها این دشت به شمار می روند. 
 
او افزود: به ویژه محوطه تل قلعه به جهت دارا بودن توالی دوره های مختلف تاریخی از هزاره پنجم تا دوران اسلامی از محوطه های ارزشمندی است که مطالعه روشمند آن به تنهایی الگوی کاملی از گاه‌نگاری دشت را ارائه خواهد کرد و ضمن شناخت نسبت به دوره های استقراری این محوطه، رابطه لایه های هخامنشی آن با پارسه تا حدودی مشخص خواهد شد.
 
فضل اله حبیبی، سرپرست بررسی روشمند تل قلعه و کارشناس باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه نسبت به اهمیت مستندنگاری و شناسایی دوره های تاریخی مختلف این اثر پرداخت و در این باره گفت: اهداف این برنامه پژوهشی، مستندنگاری و شناسایی دقیق ویژگی های فیزیکی و ساختاری محوطه، بازنگری دوره های استقراری محوطه، چگونگی پراکندگی و تراکم مواد فرهنگی دوره های مختلف در سطح محوطه است.
 
حبیبی با بیان شرح مختصری از دوره های تاریخی این محوطه، گفت: تل یا تپه قلعه اولین بار توسط لوئی واندنبرگ بلژیکی طی دهه ۵۰ خورشیدی مورد گمانه زنی کوچک باستان شناسی قرارگرفت و طی بررسی های سنتی دیگر باستان شناسان، پیاپی تاریخی از دوره های مس- سنگی مربوط به هزاره پنجم و چهارم قبل از میلاد در آغاز عیلامی، عیلامی، هخامنشی و اسلامی در این محوطه شناخته شده است.
 
این باستان شناس ادامه داد: در این کار میدانی از داده های سنجش از راه دور یا همان تصاویر ماهواره ای و هوایی، استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، مستندنگاری محوطه، بررسی گستره، ارزیابی روند شکل گیری و بررسی فرسایش و تخریب ها در محوطه، انجام خواهد شد. 
 
حبیبی تصریح کرد: با استفاده از دستگاه جی پی اس چند فرکانسه یا همان سیستم موقعیت جهانی، ایجاد شبکه های مربع جهت بررسی سیستماتیک و نمونه برداری یافته ها انجام خواهد گرفت. 
 
وی در پایان اضافه کرد: همچنین با ایجاد اطلاعات پایه از نمونه ها، تجزیه و تحلیل های آماری در مورد محوطه نیز انجام خواهد گرفت.
 
محوطه باستانی تل قلعه در سال ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۶۴ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است. مجوز بررسی روشمند آن با شماره ۹۹۱۰۲۲۷۳ از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور صادر شده و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
362 کلیک ها  دوشنبه, 13 بهمن 1399 13:18
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا