ایجاد مرکز پذیرش گردشگری در میراث جهانی تخت جمشید

ایجاد مرکز پذیرش گردشگری در میراث جهانی تخت جمشید
   
ایجاد مرکز پذیرش گردشگری در میراث جهانی تخت جمشید |||| ||||

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت در نشست تخصصی مسئولان و مدیران دولتی و تاسیسات صنعت گردشگری که در صبح روز سه شنبه در تالار تشریفات مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد، مطرح کرد: فقدان برنامه‌ای جامع و مدون کوتاه و بلند مدت با پشتوانه مطالعاتی دقیق منطقه در راستای توسعه صنعت گردشگری شهرستان یکی از عوامل اساسی عدم رشد این صنعت در شهرستان است. 

 
به گزارش راستین آنلاین بهمن مردانی گفت: لذا جایگاه فعلی این صنعت شایسته مردم شریف و توانمند این مرز و بوم نیست که با داشتن جاذبه‌های تاریخی جهانی بی نظیر و همچنین پتانسیل‌های طبیعی و مذهبی فراوان بی‌نصیب از هرگونه درآمد گردشگری باشند و فقط مشمول محدودیت های حرایم سه گانه باشند.
 
او برنامه هایی که در راستای فرهنگ سازی و آموزش موضوعات مرتبط با صنعت گردشگری را روندی مطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: داشتن برنامه های ویژه آموزشی مختص این شهرستان، باعث شکوفایی این صنعت شده و از برخوردهای سلیقه ای نامشخص و پراکنده جلوگیری می کند، باشد که امید است با برندسازی و فرهنگ سازی در حوزه گردشگری مختص این شهرستان، بتوانیم این دشت سرسبز و متمدن را هر چه بیشتر به دنیا بشناسانیم.
 
محسن عامری در ادامه با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری، بیان کرد:
انتخاب شعار «گردشگری و توسعه روستایی» برای تأکید بیشتر بر اثر بخشی این شاخه از گردشگری در اجرای واقعی مباحث توسعه پایدار و در نتیجه ترویج گردشری مسئولانه است و تلاش های جدی برای توزیع عادلانه درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری در میان تمام دهک های اجتماعی جوامع گردشگرپذیر را هدفگذاری کرده است. 
 
وی با تاکید بر اینکه مردم شهرستان مرودشت و جوامع محلی و روستایی پیرامون مجموعه جهانی تخت جمشید و مجموعه ارزشمند نقش رستم باید به صورت ملموس و کاربردی از منافع این همجواری بهره مند گردند، اظهار داشت: استفاده از تجربیات موفق در سایر کشورها و مجموعه های میراث جهانی می تواند به عنوان یکی از روش های کاربردی برای نیل به این مقصود مورد توجه و بررسی کارشناسی دقیق قرار گیرد.
 
او در ادامه گفت: با توجه به اینکه مسائل مشابه می توانند راه حل های مشابه را نیر در پی داشته باشند؛ راهکارها و دستیافته های جوامع توسعه یافته در حوزه گردشگری می تواند پس از بومی سازی و تطبیق با شرایط داخلی ایران زمین مورد بهره برداری و اجرا قرار گیرد. 
 
تشریح اقدامات صورت پذیرفته در مجموعه میراث جهانی بوروبودور منطقه جاوه مرکزی در کشور اندونزی را به عنوان یکی از تجربیات موفق در راستای ایجاد ارتباط بین توسعه گردشگری روستایی و مجموعه های میراث جهانی بخش دیگری از اظهارات این فعال گردشگری بود. 
 
این مدرس دانشگاه در رشته مدیریت گردشگری و هتلداری، با اشاره به ضرورت تبادل اطلاعات، دانش و تجربه در میان کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری گفت: شرایط پیش آمده در ایام کرونا فرصت مناسبی برای بازنگری در ساختار ها و سامانه های مدیریتی جاذبه های گردشگری ایران و استان فارس بوده و می توان از شرایط کاهش تعداد بازدیدکنندگان برای تثبیت سیستم مدیریتی و دریافت بازخورد و رفع مشکلات احتمالی استفاده نمود. 
 
عامری با تاکید بر اینکه فعال سازی مرکز پذیرش گردشگران در تخت جمشید می تواند تعریف کارکردی چندگانه داشته باشد و بازدید گردشگران از این مجموعه جهانی را ساختارمند نماید، آثار منفی حضور گردشگران را به حداقل رسانده و کیفیت بازدید هایشان را بیشتر و بهینه نماید.
 
وی افزود: همچنین اجرای شیوه نامه های حفاظتی مجموعه را تسهیل نماید و به صورت همزمان به مرکزی برای معرفی ظرفیت ها و زیرساخت های گردشگری شهرستان مرودشت و روستاهای آن تبدیل شود؛ در حقیقت این مرکز می تواند نقش خود را معرفی فعالیت ها و خدمات ارائه شده در کلیه تأسیسات و مؤسسات گردشگری پراکنده در سطح شهرستان را ایفا نموده و گردشگران را برای استفاده و بهره مندی از این خدمات ترغیب نمایند.
 
این متخصص دانشگاهی با تاکید بر اینکه در حال حاضر انواع خدمات اقامتی در هتل ها و اقامتگاه های بوم گردی شهرستان، خدمات پذیرایی در واحد های پذیرایی بین راهی، مجتمع های گردشگری و سفره خانه های سنتی، خدمات تورگردانی توسط دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگری و راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی فعال در این سطح این شهرستان، فعالیت های تفریحی و سرگرمی در تفرجگاه ها و اردوگاه های گردشگری و خدمات حمل و نقل گردشگری و فروش سوغات و صنایع دستی ارائه می گردد، بیان کرد: این رویه نه در بخش عرضه و نه در بخش تقاضا از انسجام و هماهنگی مشخصی برخوردار نیست؛ این مرکز بازدید کننده در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید می تواند نقشی اساسی در ایجاد هماهنگی بین واحدها و افراد ارائه کننده خدمات، مدیریت تقاضای گردشگری موجود در سطح شهرستان، بازاریابی و بازراسازی برای این خدمات و در نهایت توزیع عادلانه فرصت ها بین تمام ذینفعان گردشگری شهرستان را به عهده بگیرد. 
 
وی در پایان گفت: این امید وجود دارد تا با تعامل و همکاری سازنده ای که میان مدیران و کارکنان پایگاه پژوهشی میراث جهانی تخت جمشید و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت شکل گرفته راه اندازی این مرکز بازدید کننده به صورت علمی و کارشناسی و با حضور افراد آموزش دیده در آینده ای نزدیک عملیاتی شود و در نتیجه آن منافع گردشگران و فعالان گردشگری این شهرستان با ایفای نقش حاکمیتی این نهاد های ذی نفوذ در توسعه گردشگری شهرستان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و به اهداف عالیه خود دست یابد.
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
2203 کلیک ها  دوشنبه, 06 بهمن 1399 14:53
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا