بهره برداری صنعت گردشگری از ظرفیت های میراث جهانی تخت جمشید 

بهره برداری صنعت گردشگری از ظرفیت های میراث جهانی تخت جمشید 
   
بهره برداری صنعت گردشگری از ظرفیت های میراث جهانی تخت جمشید  |||| ||||

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت، ۳ بهمن ماه ۹۹ در گزارش عملکرد این مجموعه در سخنرانی پیش از خطبه در «تریبون نماز جمعه شهر مرودشت» نسبت به توسعه، ترویج و احیا بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی، اشتغالزایی، تاسیسات گردشگری، هنرمندان صنایع دستی، حوزه سرمایه‌گذاری و حقوقی به ایراد سخنرانی پرداخت.

 
به گزارش راستین آنلاین بهمن مردانی او در ابتدا مرودشت را یکی از قطب های گردشگری ایران دانست که با داشتن دو اثر ثبت جهانی تخت جمشید به عنوان بزرگترین موزه روباز جهان و نقش رستم به عنوان بزرگترین آلبوم سنگی جهان و ۳۰ اثر ثبت ملی دیگر و همچنین ۱۳۰۰ اثر واجد ارزش جهت ثبت در فهرست آثار ملی با داشتن قابلیت های فراوان، نیازمند توجه بیشتر و برنامه ریزی های بهتر جهت بهره‌برداری هدفمند از این ظرفیت تاریخی است. 
 
وی ادامه داد: این مجموعه جهت حفاظت بهتر و شناسایی ارزش ها در حوزه ثبت ملی علاوه بر تعیین عرصه و حریم آثار اقداماتی نیز در زمینه تهیه پرونده ثبتی آثار ملموس تاریخی و همچنین میراث ناملموس نظیر گویش های سیوندی، کندازی و دشتکی و یا سایر هنرهای سنتی مربوط به صنایع دستی را به انجام رسانده است.
 
مردانی با اشاره به اقداماتی که در زمینه مرمت ها، مطالعات و کاوش های در حال انجام این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی، اظهار داشت: کارگاه های مرمتی متعددی توسط کارشناسان و استادکاران در مجموعه جهانی تخت جمشید و نقش رستم و آثار پیرامونی در حرائم زیر نظر پایگاه میراث جهانی در جهت حفاظت بهتر صورت می پذیرد که به عنوان مثال در چند سال اخیر با استفاده از ظرفیت‌های جهانی که وجود داشت در مرمت این آثار از مرمتگران بدون مرز ایتالیایی با همکاری مرمتگران ایرانی و همچنین دیگر آثار میراث فرهنگی با استفاده از ظرفیت های انسانی این مجموعه بهره گرفته شد و در عرصه جهانی و آثار پیرامونی خدمات شایسته ای را اقدام نمودند.
 
وی در ادامه گفت: مطالعات تاریخی، کاوش های باستان شناسی نظیر کاوش آبراهه های تخت جمشید، بررسی و تهیه نقشه های محوطه های تاریخی، پژوهش ها و ارائه مقالات علمی که با همکاری دانشگاه ها و مجموعه های مرتبط از جمله این اقدامات است.
 
مردانی در رابطه با آثار و محوطه‌های واجد ارزش این شهرستان به ویژه در روستاها، اذعان کرد: حفظ بافت روستایی و احیای آن از برنامه های قابل توجه این اداره بوده که با تامین اعتبار لازم جهت مطالعات، اقدامات عمرانی، ایجاد مجموعه های گردشگری و معرفی این ارزش های منحصر به فرد به ویژه در روستاهای دشتک، سیوند، کامفیروز و کندازی تلاش در جهت بهره برداری از این ظرفیت ها داشته ایم که با بهره گیری از ظرفیت های فکری، اعتباری و مشارکت های مردمی و همچنین ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذار این بهره برداری با ارتقاء کمی و کیفی مواجه خواهد شد.
 
وی افزود: در ایجاد امکانات زیرساختی نظیر سرویس های بهداشتی، روشنایی عمومی، پارکینگ، نمازخانه گام‌هایی برداشته شده که در توسعه روستاها و افزایش راندمان تاسیسات گردشگری، نقش تاثیر گذاری خواهد داشت.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت با اشاره به اقدامات صورت گرفته و در حال انجام مسیر ورودی اختصاصی مجموعه جهانی تخت جمشید، بیان کرد: در فرآیند اجرای طرح محور ورودی در سالیان اخیر فاز نخست سنگ فرش این مسیر در حدود یک کیلومتر اجرا شده که در حال حاضر با تامین کامل مصالح و ایجاد و تکمیل زیرساخت هایی نظیر دوربین های حفاظتی جهت ثبت تخلفات رانندگی، پیشگیری از وقوع جرم و ارتقاء کیفیت رفاهی گردشگران و همچنین روشنایی عمومی و سایر مبلمان لازم در حال انجام است.
 
وی ایجاد ظرفیت های اقامتی را در راستای ماندگاری بیشتر گردشگران در این منطقه دانست و گفت: هتل‌داریوش تخت جمشید که در مسیر اختصاصی ورودی از دهه های قبل ایجاد شده با ساماندهی، بازطراحی و مرمت های لازم صورت گرفته در حدود ۷۰۰ نفر، ظرفیت‌ اقامتی شهرستان مرودشت را افزایش خواهند داد که این پیگیری ها که با مدیریت و بهره‌برداری ارتش بوده، گام هایی مثبت در جهت ماندگاری بیشتر گردشگران ورودی به این عرصه جهانی برداشته خواهد شد.
 
مردانی از به جریان افتادن موضوع گردشگری شبانه در این عرصه جهانی خبر داد و تشریح کرد: به جهت بهره برداری بیشتر و بهتر از این آثار جهانی موضوع گردشگری شبانه در دستور کار قرار گرفته که نورپردازی صفه تخت جمشید و زیباسازی محیطی این مجموعه به صورت برنامه ریزی شده در حال پیگیری است.
 
این مقام مسئول اقدامات واحد حقوقی این مجموعه در سالیان اخیر را قابل تقدیر دانست و گفت: با پیگیری های صورت گرفته این اداره که با حمایت مدیر کل محترم اداره استان و مدیریت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید همراه بوده، در بخش حقوقی در رابطه حفظ و حراست از میراث فرهنگی و مسائل مربوط به تملک ها در حریم درجه یک تخت جمشید و پیگیری هایی حقوقی اقدامات شایسته ای صورت پذیرفته که صادر شدن ۷۴ سند تک برگی از جمله این موارد است.
 
بهمن مردانی در موضوع بهره برداری بیشتر از ظرفیت های میراث فرهنگی شهرستان مرودشت ازجمله شهر مرودشت با ابراز گلایه مندی، عنوان کرد: متاسفانه آن طور که انتظار می رود از این ظرفیت جهانی و همچنین ظرفیت میراث فرهنگی و میراث طبیعی شهرستان، بهره گرفته نشده که در این راستا اقدامات مختلفی از جمله ساخت موزه در شهر مرودشت نظیر موزه مردم شناسی، موزه اشیاء تاریخی و موزه دفاع مقدس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی صورت پذیرفته است که نیازمند هماهنگی و توجه جدی دستگاه های استانی و شهرستانی است.
 
این مقام مسئول، سرمایه گذاری را یکی از راهکارهای مدیریتی این اداره دانست و در این باره گفت: جایگاه گردشگری شهرستان مرودشت فراتر از وضعیت فعلی در توسعه و بهره‌برداری بوده که با حمایت و پیگیری های صورت گرفته دستگاه های مختلف در چهار سال اخیر در حدود ۱۵ اقامتگاه ها بوم گردی فعال به مرحله بهره‌برداری رسیده و ۱۵ اقامتگاه در حال ساخت در مرحله بهره‌برداری قرار دارد و با راه اندازی و تکمیل آن ها چه در گذشته و چه آتی به میزان قابل توجهی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در سراسر شهرستان ایجاد شده و خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: این مهم با توجه به خشکسالی ها و مهاجرت های روستایی به شهرها در رونق اقتصاد محلی و توسعه پایدار روستایی، تاثیر بسزایی داشته است.
 
مردانی با تاکید بر اقدامات صورت گرفته حوزه صنایع دستی شهرستان مرودشت، بیان کرد: در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی و ترویج این صنایع دستع با شناسایی، آموزش، صدور کارت، ارائه تسهیلات، حمایت از تشکیل شرکت‌های تعاونی، ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی و همچنین اقداماتی که در حوزه بازاریابی و بهره برداری از این خدمات در رشته های مختلف صورت پذیرفته که در جهت رونق این صنعت برنامه ریزی هایی نسبت به تشکیل انجمن صنایع دستی، تشکیل بازارچه ها و بازاریابی الکترونیکی، ایجاد کارگاه آموزشی زنده در مجموعه جهانی تخت جمشید شده است که با رفع محدودیت های بیماری کرونا این برنامه ها اجرا خواهد شد.
 
 
 
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1517 کلیک ها  شنبه, 04 بهمن 1399 13:32
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا