مرحله دوم اعطای تسهیلات کرونایی برای کسب و کار های فرهنگی آغاز شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به انتشار راهنمای ثبت‌نام وام ویژه برای کسب‌ و کارهای فرهنگی و هنری، از آغاز مرحله دوم اعطای تسهیلات کرونایی خبر داد.

به گزارش راستین آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، صابر سهرابی اعلام کرد: اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی فعال در حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‏‌ای که از وزارت فرهنگ مجوز فعالیت دارند، می‌توانند برای دریافت تسهیلات ویژه این بخش در سامانه «کارا» ثبت نام کنند.
این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد و اقساط ۲۴ ماهه پرداخت می‌شود و دوره تنفس بازپرداخت اقساط تا اول خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعیین شده است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس افزود: متقاضیان این تسهیلات، پس از ثبت نام در سامانه کارا و تایید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بانک عامل معرفی می‌شوند. اشخاصی که از تسهیلات مربوط به مشاغل و رسته‌های آسیب دیده از کرونا پیش از این استفاده کرده‌اند، چنانچه دوباره درخواست اخذ تسهیلات کنند، پرداخت مابه التفاوت مبلغ درخواستی در قالب تسهیلات مطابق این دستورالعمل امکان پذیر خواهد شد.
 
سهرابی درباره اینکه چه کسانی می‌توانند تسهیلات ویژه فرهنگی بگیرند، گفت: علاوه بر آژانس های ادبی، همه فعالان بخش‌غیردولتی آسیب دیده در حوزه کتاب و نشر، نهادها و موسسات قرآنی، دفاتر و بنگاه‌های زیارتی، هنرمندان و صاحبان بنگاه‌های آموزشی و تولید آثار هنری و بنگاه‌های رسانه‌ای می‌توانند برای دریافت این وام در سامانه کارا ثبت نام کنن و سقف تسهیلات تعیین شده برای هر یک از افراد و بنگاه‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بر اساس رتبه‌بندی وزارت فرهنگ از ۹ تا ۵۰۰ میلیون تومان است و هر متقاضی می‌تواند سقف مبلغ یا کمتر از آن را در فرم ثبت‌نامی تعیین کند.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس اظهار کرد: براساس این گزارش به اهل قلم رتبه یک (مشاهیر، مفاخر، برندگان جوایز معتبر و برگزیدگان و شایستگان تقدیر جشنواره‌های کتاب) ۳۰ میلیون تومان، اهل قلم رتبه ۲ (ثبت‏ نام شده در سامانه اهل قلم) ۲۰ میلیون تومان، ناشران بین رتبه های یک تا چهار نیز ۶۰۰ تا ..۵ میلیو تومان، کتاب فروشان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، چاپخانه‏‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، آژانس‌‏های ادبی و واردکنندگان کتاب ۲۰۰ میلیون تومان و استارتاپ‏‌ها و شتاب‌‏دهنده‏‌های حوزه کتاب ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات تعلق می گیرد.
 
سهرابی با بیان اینکه مؤسسات مردمی فرهنگی قرآن و عترت رتبه یک ۲۰۰ میلیون تومان، مؤسسات مردمی فرهنگی قرآن و عترت فاقد رتبه ۳۲ میلیون تومان، مدرسان، مربیان و فعالان قرآنی ۹ میلیون تومان در نظرگرفته شده است. مدرسان، مربیان و فعالان قرآنی ۱۲۰ میلیون تومان، مدیران کاروان و کارگزاران خدمات زیارتی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می کنند، خاطر نشان کرد: بنگاه ها و فعالان گروه هنری غیر از سینما که شامل تماشاخانه‏‌های تئاتر ۱۵۰ میلیون تومان، تماشاخانه‏‌های تئاتر ثبت شده ۱۰۰ میلیون تومان، آموزشگاه‏‌های آزاد هنری درجه یک تا سه ۱۳۰ میلیون تومان، استودیوهای صدابرداری و شرکت‏‌ها و موسسات تهیه تولید و تکثیر آثار صوتی ۱۷۵ میلیون تومان، گروه‌‏های موسیقی (با ۵ عضو و بیشتر از ۵ عضو)، گالری‏‌های تجسمی (با متراژ ۸۰ متر و بالاتر از ۸۰ متر) و خانه‏‌های مد درجه یک تا سه، کانون‏های سرگرمی‏‌های نمایشی ۱۰۰ میلیون تومان و موسسه‏‌های هنری شاخص و برتر ۲۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، وثایق لازم برای دریافت تسهیلات و تفکیک میزان وامهای مورد اشاره را به شرح ذیل بیان داشت: براساس این گزارش به سالن سینما و تهیه‌‏کنندگان فیلم ۳۰۰ میلیون تومان، تهیه‌‏کنندگان فیلم ۱۵۰ میلیون تومان، مؤسسات تولید ابزار و تجهیزات سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان، کسب و کارهای سینمایی (تدوین­گران، صدابرداران، فیلمبرداران، عکاسان و...) ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات تعلق می گیرد.
 
روزنامه‌ها با ضریب کیفی ۴۰ به بالا و ۵۰% نظم در انتشار ۲۸۵ میلیون تومان، هفته‌نامه و دو ‌هفته‌نامه با ضریب کیفی ۵۵ به بالا و ۶۵% نظم در انتشار ۲۲۰ میلیون تومان، ماهنامه، دو ماهنامه با ضریب کیفی ۶۰ به بالا و ۷۰% نظم در انتشار ۲۰۰ میلیون تومان، فصلنامه و سالنامه با ضریب کیفی۶۰ به بالا و حداقل ۷۵% نظم در انتشار ۱۰۰ میلیون تومان، کانون‌های آگهی و تبلیغاتی با ضریب کیفی ۷۰ به بالا ۸۰ میلیون تومان، چاپخانه‌های مطبوعاتی، شرکت‌های توزیع و خبرگزاری‌های رتبه یک و دو ۱۵۰ میلیون تومان و پایگاه‌های خبری با ضریب کیفی ۶۰ به بالا ۷۵ میلیون تومان وام تعلق می گیرد.
 
وثایق لازم برای دریافت تسهیلات، سفته و چک است. برای ۱۶ میلیون تومان یک سفته یا چک لازم است یک سفته یا چک همراه با یک ضامن برای بنگاه‌هایی است که ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومان تسهیلات دریافت می کنند. وثیقه تسهیلات ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومانی یک سفته یا چک، همراه دو ضامن است و ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی علاوه بر چک و سفته باید سه ضامن معرفی کند و برای بیش از ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات نیز باید از سوی صندوق‌های ضمانت و یا بنا به تشخیص بانک باید وثیقه ارائه شود.
 
آغاز مرحله دوم اعطای تسهیلات کرونایی
 
سهرابی در ادامه اظهار داشت: مشمولان دریافت این تسهیلات که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده‌‏اند و تا پایان دی‏‌ماه با مراجعه به سامانه کارا با آدرس https://corona-kara.mcls.gov.i می‏توانند نسبت به ثبت درخواست تسهیلات اقدام کنند و کارشناسان معاونت‏‌ها، سازمان‏‌ها، ادارات کل استان و نیز دفتر توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر آماده پاسخگویی در این زمینه خواهند بود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس بیان داشت: متقاضیان ملزم به تکمیل اطلاعات کامل مجوزشان و بارگذاری تصویر آن و تکمیل فیلدهای اجباری زیر هستند: تاریخ مجوز- شماره مجوز- تاریخ شروع- تاریخ پایان اسکن فایل مجوز و فعالان قرآنی و کارگزاران حج در صورت نداشتن مجوز خاص، از طریق صدور معرفی‌نامه معتبر با هماهنگی معاونت و‌ سازمان ذیربط برای بارگذاری در سامانه کارا به عنوان مجوز، ثبت نام کنند.
 
سهرابی در پایان خاطر نشان ساخت: اعتبار پرداخت تسهیلات کرونایی در بعضی بانک‌ها نظیر بانک ملی به پایان رسیده است. متقاضیان بایستی راهنمایی شوند تا بانک‌های دیگری را انتخاب کنند و اطلاعات مشمولان در‌چند مرحله در اختیار وزارت کار قرار می‌گیرد و هر مرحله برای افراد در لیست بارگذاری شده پیامک اطلاع‌رسانی ارسال خواهد شد و فقط افرادی که پیامک دریافت کنند باید برای ثبت‌نام به سامانه کارا مراجعه کنند.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
361 کلیک ها  یکشنبه, 14 دی 1399 12:32
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا