راه اندازی دبیرخانه پایتختی کتاب بر بلندی بام صدرا

دبیرخانه دائمی جشنواره پایتختی کتاب ایران به منظور برداشتن گام‌هایی جدی برای ترویج کتاب و کتابخوانی، حفظ و کسب عنوان شهر دوستدار کتاب و پایتختی کتاب، در شهر صدرا و تپه ای بلند به نام باغ کتاب، راه‌اندازی شد.

 
به گزارش راستین آنلاین آیین گشایش دبیرخانه دائمی جشنواره پایتختی کتاب صدار و تفاهم نامه فعالیت های فرهنگی هنری مابین شهرداری صدرا و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با حضور صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و بهزاد پرنیان شهردار صدرا در باغ کتاب و بالاترین نقطه شهر صدرا به آدرس بلوار نشاط، میدان نشاط و سربالایی آموزگار پنج، برپا شد. 
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این مراسم، عزم جزم حوزه فرهنگی و همه‌ دست اندکاران حوزه‌ فرهنگ و هنر مجموعه‌ شهرداری را به عنوان گام موثری اعلام داشت و از راه اندازی برنامه «گرده های کتاب و کتابخوانی»، فعالیت های دبیرخانه پایتختی کتاب و اهداء 500 جلد کتاب به مسجد امام رضا(ع) صدرا، خبر داد و افزود: آغاز به کار دبیرخانه‌ جشنواره‌ پایتخت کتاب صدرا را با شعار زیبای «صدرا صدای کتاب» در این شهر گسترده‌ و در کالبد بی‌جانش و نگاه انسان محورش و با رویکرد ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، اتفاقات فرهنگی را شکل می‌دهد و انشاءالله سال آینده با تلاشی که این شهر انجام خواهد داد و با پشتیبانی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد، بتواند پایتخت کتاب ایران شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس بیان کرد: با توجه به این‌که صدرا قبلاً گام‌هایی را برداشته و در سراسر کشور هم شناخته شده است و نگاهی که شهرداری و شرکت توسعه عمران شهر صدرا در حال دنبال کردن چند مجموعه‌ فرهنگی هستند، قطعاً این امید را می‌دهد که آینده‌ شهر صدرا در حوزه‌ فرهنگی، حرف برای گفتن دارد.
سهرابی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌ که از سوی دبیرخانه شروع خواهد شد و معاونت فرهنگی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد هم به جد این قضیه را دنبال می‌کند؛ بتوانیم برنامه‌های ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را در شهر صدرا گسترش دهیم و روز به روز این اتفاقات حوزه‌ کتاب و کتاب‌خوانی را در شهر صدرا رقم بزنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: راه‌اندازی دبیرخانه‌ دائمی این جشنواره نه تنها امسال، بلکه برای همیشه فعالیت کتاب و کتاب‌خوانی را ادامه خواهد داد، به خصوص شهر صدرا که رشد جمعیتی بسیار خوبی دارد، قطعاً می‌تواند برای آینده‌ فرهنگی شهر شیراز پایتخت کتاب ایران، و همچنین کسب پایتخت فرهنگی ایران، کمک موثری باشد.
سهرابی با بیان اهداف بلند‌مدتی که شهرداری و فرهنگ و ارشاد برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی دنبال می‌کند، بتوانیم به کمک همه‌ همراهان و با تمام امکانات روز به روز تأثیرات فرهنگی خودش را بر جامعه بگذارد و بدانیم که به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
«کتابخانه های کوچک و کتاب یار» میهمان خانه های مردم صدرا
شهردار صدرا نیز در این آیین گشایش از آغاز به کار دبیرخانه جشنواره شهر پایتخت کتاب ایران در شهر صدرا با راه اندازی کتاب خانه فاز 2 صدرا، همچنین دفتر نقد و هم اندیشی کتاب و عملیات تشکیلاتی پایتختی کتاب با پنج کمیته اجرایی و پانزده کارگروه عملیاتی، خبر داد و گفت: در هر مجتمع مسکونی فعالیت های فرهنگی وکتاب نیز با حضور نماینده فرهنگی هر بخش به عنوان برنامه های مردمی و کاربردی برنامه ریزی شده و سراسر شهر صدرا در نقاط مختلف شهری و داخل منازل کتابخانه های کوچک و کتاب یار دایر خواهد شد تا از این طریق برای تمام اقشار مختلف مردم فرهنگ کتاب و کتابخوانی رونق و شکوه لازم را بازیابی نماید.
پرنیان با اشاره به راه اندازی و کلنگ زنی کتابخانه مجهز و مدرن با مشارکت شرکت عمران صدرا، شهرداری و اداره کل کتابخانه های استان گفت: این اقدامات نوید بخش آینده ای روشن در بلند مدت است، اما تلاش می کنیم در بین تمام شهروندان، علاقه به کتاب و فرهنگ مطالعه را ترویج و بومی سازی نماییم.
پرنیان با اشاره به بسیج امکانات سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری صدرا در این حوزه گفت: با تشکیل شورای سیاستگذاری کتاب از بین فعالین حوزه کتاب در شهر و تشکیل کارگروههای موضوعی و تخصصی و آماده آغاز به کار جشنواره شهر دوست دار و پایتخت کتاب ایران هستیم و با همکاری مجتمع های مسکونی، اصناف، ادارات، مجموعه های دولتی و غیر دولتی، مساجد و همه اقشار و مجموعه ها، کتابخانه های محلی را راه اندازی می کنیم تا فاصله مردم را با کتاب کاهش دهیم.
شهردار صدرا با اشاره به نبودن دستگاههای فرهنگی در شهر صدرا و تشکر از حمایت های مدیرکل و معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: امیدواریم سایر دستگاههای متولی فرهنگ نیز به کمک شهرداری و مجموعه های مردمی فعال در شهر صدرا بیایند و بتوانیم جهادی همه جانبه برای احیاء فرهنگ مطالعه و توسعه و تقویت کتابخانه های محله ای داشته باشیم.
 
پرنیان با ابراز امیدواری از اینکه در کنار رشد جمعیتی و امکانات فرهنگی و دیگر شاخص ها بتوانیم شهر صدرا را برای تبدیل شدن به کلان شهر مهیا نماییم، افزود: در تعامل فرهنگی شیراز و صدرا بایستی از هیچگونه تلاشی رویگردان نباشیم و در کنار نهادهای فرهنگی همچون فرهنگ و ارشاد، همت کرده و با آمادگی کامل برای مباحث فرهنگی هرکاری لازم باشد را در قالب این تفاهم نامه پیش بینی و اجرا کنیم تا از این طریق خروجی مناسبی برای فعالیت های مردمی و عملکرد شهرداری صدرا باشد.
شهردار شهر صدرا به زیر ساختارهای فرهنگی از جمله گرفتن مجوز سازمان فرهنگی هنری و ورزشی و کلنگ زنی کتابخانه بزرگ صدرا که از جمله مدرنترین امکان در اکوپارک می باشد و یک کتابخانه به بهره برداری رسیده در فاز دو اشاره داشت و اظهار داشت: برای هدف گزاری و توسعه فرهنگی شهر صدرا، نیاز به کمک و مساعدت حوزه فرهنگ داریم تا درکنار هم و با هم برای شهر دوستدار کتاب و پایتختی کتاب نیز تمام امکانات را به میدان بیاوریم و از ظرفیت مجتمع های مسکونی که با شهرداری صدرا در ارتباط هستند و فعالیت فرهنگی و خانواده های بیشماری را در خود دارند، استفاده شود.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
254 کلیک ها  جمعه, 12 دی 1399 10:36
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا