اولویت مهم ما ايجاد فضايي امن و سالم در باشگاه‌ها و سالن‌هاي ورزشي است

راستین آنلاین:سرپرست هيئت پزشكي ورزشي استان فارس گفت: با برنامه‌‌ريزي‌هاي انجام شده، ايجاد فضايي امن و سالم در باشگاه‌ها و سالن‌هاي ورزشي سراسر استان را به‌عنوان يك اولويت مهم، دنبال مي‌كنيم.



دكتر حيدر صفرپور دوشنبه 23 مرداد در جمع خبرنگاران به ساماندهي ارائه خدمات ورزشي به ويژه به ورزشكاران آسيب ديده و ساماندهي سازمان‌ها و اماكن در اين خصوص را از اقدامات سال ٩٥ اين هيئت در استان معرفي و خاطرنشان كرد: در این مدت  ٧٤٠ ورزشكار آسيب ديده با هزينه اي بالغ بر٥٠٠ ميليون تومان تحت پوشش قرار گرفتند.

وی  برگزاري دوره هاي آموزشي به مدت ١٥٠ ساعت با حضور بيش از دو هزار متولي ورزش، پوشش يكهزار و ٥٠٦ مسابقه ورزشي با حضور پزشك ياران، راه اندازي كلينيك فيزيوتراپي، بازرسي از ٧٠ باشگاه ورزشي و فعال شدن ستاد نظارت بر سلامت اماكن ووزشي در شيراز و شهرستان‌ها را از ديگر اقدمات اخير هيئت پزشكي ورزشي در استان فارس عنوان كرد.

او به توزيع داروهاي مكمل در باشگاه هاي ورزشي اشاره و در اين باره بيان كرد: بیشترین آسیب در برابر سودجویی برخی از افراد که در باشگاه های ورزشی به صورت خودسرانه و غیر مجاز مبادرت به توزیع این نوع مکمل های می کنند به وزشکاران وارد می شود از این رو ورزشکاران باید نخستین کسانی باشند که در برابر تقاضای کاذب برای استفاده از مکمل های ورزشی مقاومت کنند.

صفرپور خاطرنشان كرد: مکمل‌ها به 2 دسته مکمل‌های تغذیه‌ای و دارویی تقسیم می شوند که مانند هرترکیب دیگری اگر بی‌رویه و نابجا مصرف شوند می‌توانند عوارض کوتاه مدت و یا بلند مدت خفیف و یا کشنده داشته باشند.

سرپرست هيئت پزشکی ورزشی استان فارس گفت: میزان آهن موجود دربرخی ازمولتی ویتامین ها بالاست و مصرف آهن اضافی و تجمع آن در بدن می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی وعروقی و برخی از بیماری های بدخیم را افزایش دهد.

صفرپور با بیان اینکه هيئت پزشکی ورزشی استان فارس با تشکیل گروههای نظارتی همه باشگاه های ورزشی را از نظر توزیع مکمل های ورزشی پایش می‌کند، گفت: در عین حال ممکن است به صورت زیرزمینی و مخفیانه برخی از این مکمل‌ها توزیع شود، نقطه مهم آگاهی ورزشکاران و سرپرستان ورزشی و مدیران باشگاه‌ها نسبت به عوارض استفاده از مکمل‌ها است که باید آنها به آگاه سازی ورزشکاران اقدام و از عرضه این مکمل‌ها در باشگاه‌ها جلوگیری کنند.

وي با بیان اینکه عمده این مکمل ها به صورت قاچاق وارد می شوند، عنوان كرد: فاجعه بار تر این که بسیاری از این مکمل ها دست ساز است و افراد سودجود با ترکیب برخی از مواد روانگردان و عناصر دیگر اقدام به ساخت مکمل ها می کنند، عوارض و آسیب های مکمل های دست ساز به مراتب بیشتر از محصولات قاچاق وارداتی است.

صفرپور همچنين به عوارض روانی ناشی از مصرف مکمل ها هشدار داد و گفت: بسیاری از کسانی که این مکمل ها را مصرف می کنند باید منتظر عوارض روانگردان ها و آسیب های روانی ناشی از مصرف آن باشند.

وي با بیان اینکه 70 باشگاه ورزشی در استان فارس در 2 ماه گذشته پايش شده است، گفت: استان فارس به عنوان استان پیشتاز در کشور، ستاد مرکزی نظارت بر سلامت باشگاه‌های ورزشی را فعال کرده و برای نظارت و پایش باشگاه‌ها عزم جدی دارد.

صفرپور با برگزاری دوره‌ای آموزشی نیز سعی شده عوارض و آسیب‌های مصرف مکمل‌ها برای باشگاه‌ها تشریح شود، روش‌های تهیه مکمل‌های مجاز و معرفی مراکز معتبر عرضه این محصولات نیز برای باشگاههای ورزشی تبیین شده است.

سرپرست هيئت پزشكي ورزشي فارس همچنين از برگزاري سمينار سالانه هيئت پزشكي وزرشي استان به ميزباني شيراز و با حضور مسئولين ارشد خبر داد.

صفرپور تجليل از باشگاه‌ها، هيئت ورزشي، شهرستان‌هاي فعال ومتوليان فعال را از برنامه‌هاي جانبي اين سمينار برشمرد.

صفرپور رونمايي از سفيران سلامت ورزشي را از ديگر برنامه‌هاي قابل اجرا در اين سمينار نام برد و افزود: پيشنهاد اجرايي شدن طرح سفيران سلامت به صورت ملي به فدراسيون پزشكي ورزشي ارائه شده است.
انتهای پیام /  101
1546 کلیک ها  سه شنبه, 21 خرداد 1398 19:24
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا