با این چند روش ساده سيستم ايمني بدنتان را به اين روش ها تقويت کنيد

با این چند روش ساده سيستم ايمني بدنتان را به اين روش ها تقويت کنيد
سیستم دفاعی بدن
ا ضعيف شدن سيستم ايمني بدن،‌ امکان ابتلاي فرد به بيماري‌هاي جسمي و روحي افزايش مي‌يابد. در اين مقاله با تعدادي عوامل تضعيف کننده سيستم ايمني آشنا مي‌شويد.

امروزه صنعتي شدن جهان، گازهاي گلخانه اي، غذاهاي فرآوري شده، آلودگي آب و همچنين هوايي که در آن تنفس مي کنيم، دست به دست هم داده و رشد و نمو ويروس هاي کشنده، باکتري هاي مضر و انگل هاي مختلف را سرعت بخشيده و سلامتي افراد را به خطر انداخته است.
در اين ميان هرقدر سيستم ايمني بدن ضعيف تر شود، به همان ميزان توانايي انسان نيز در مقابله با بيماري هاي گوناگون کمتر شده و صدمات روحي و جسمي در فرد افزايش مي يابد.
در اين مقاله مواردي که موجب کاهش قدرت سيستم ايمني بدن مي شود، ارائه شده است.
تنهايي
تحقيقات نشان داده است، افرادي که مدت زمان زيادي را در خانه و يا محل کار خود، به دور از اجتماع و ديگران مي گذرانند، معمولا بيشتر به بيماري هاي روحي و رواني مانند اضطراب و يا افسردگي مبتلا شده و در برابر بيماري ها توان کمتري از خود نشان مي دهند.
بنابراين، ساعاتي را در شبانه روز براي تلفن کردن، ايميل زدن و معاشرات با دوستان و آشنايان خود اختصاص داده و سيستم ايمني بدن خود را تقويت کنيد.
شب زنده داري
شب زنده داري سلول هاي مدافع بدن را از بين برده و از قدرت سيستم ايمني بدن به شدت کم مي کند.
در ضمن، کمبود خواب و يا خواب بي کيفيت ميزان توليد آنتي بيوتيک هاي طبيعي بدن را کاهش داده و انسان را در برابر انواع ويروس ها ضعيف مي کند.
بنابراين، هر شب بين 7 تا 9 ساعت بي وقفه بخوابيد تا صبح ها سرحال بوده و بدن مقاومي داشته باشيد.
منفي بافي
کساني که منفي باف هستند و هميشه نيمه خالي ليوان را مي بينند، معمولا بيشتر دچار اضطراب و افسردگي شده و سلول هاي دفاعي بيشتري از دست مي دهند و به طور کلي سيستم ايمني بدن شان ضعيف مي شود.
بنابراين سعي کنيد هر روز دليلي براي شاد زيستن پيدا کرده و اوقات خود را با نشاط بگذرانيد. مثلا مي توانيد با دوستان و يا خانواده خود وقتي را براي گپ زدن، گردش و يا انجام بازي هاي مفرح اختصاص بدهيد.
عدم تحرک
بنابر مطالعات مشخص شده، افرادي که فاقد تحرک کافي هستند 2 برابر بيشتر ازکساني که ورزش مي کنند، دچار بيماري مي شوند. بنابراين، روزانه 30 دقيقه تمرينات هوازي انجام داده و ميزان گلبول هاي سفيد خون خود را افزايش دهيد.
سيگار کشيدن
مصرف دخانيات ابتلا به آلرژي هاي مختلف مثل آسم را در افراد افزايش مي دهد. همچنين سيگار باعث بروز التهابات داخلي شده و گلبول هاي سفيد خون را از بين مي برد.
بنابراين، از بودن کنار افراد سيگاري دوري کرده و دوستان و آشنايان سيگاري خود را تشويق کنيد تا به طور کامل آن را ترک کنند.
مصرف انواع آنتي بيوتيک ها
مصرف مدام آنتي بيوتيک باعث افزايش مقاومت بدن در مقابل آن ها شده و احتمال ابتلا به عفونت هاي ويروسي و يا باکتريايي را افزايش مي دهد.
در واقع، مصرف آنتي بيوتيک باعث کاهش سطح هورمون سيتوکين شده و در نتيجه، قدرت سيستم ايمني بدن را کاهش مي دهد.
براي جلوگيري از اين وضعيت، فقط در صورت نياز و تنها براي مقابله با باکتري هاي مضر، از آنتي بيوتيک ها، طبق دستور پزشک استفاده نماييد. در ضمن، دوره درمان را کامل کنيد.
در ادامه مقاله ‌راه هاي تقويت سيستم ايمني بدن، به بررسي مواد غذايي که در تقويت سيستم ايمني بدن نقش دارند، مي‌پردازيم. آنها را در برنامه روزانه خود بگنجانيد تا بيمار نشويد!
سيستم ايمني قوي تر بدن، ابتلا به بيماري هاي مختلف و عفونت هاي ويروسي و باکتريايي را کمتر کرده و از نيازتان در مصرف داروهاي مختلف مي کاهد.
بهترين راه براي تقويت سيستم ايمني بدن مصرف غذاهاي سالم، سبزيجات تازه و ميوه هاي مختلف است که برخي از موثرترين آن ها در ادامه معرفي شده اند.
ماست
مصرف روزانه يک کاسه ماست پروبيوتيک کم چرب، باعث قرار گرفتن باکتري هاي مفيد در معده و روده شده و ميزان باکتري هاي مضر را کاهش مي دهد. در نتيجه، قدرت سيستم ايمني بدن افزايش مي يابد.
جو و جوي دوسر
اين دانه ها داراي فيبري موسوم به بتا گلوکان هستند که يک آنتي اکسيدان و ضد ميکروب مفيد مي باشد.
بنابر مطالعات، مصرف جو يا جوي دوسر، 2 بار در هفته، سيستم ايمني بدن انسان را تقويت کرده و روند بهبود زخم را سرعت مي بخشد.
همچنين مي تواند به عنوان يک آنتي بيوتيک خوب عمل کند.
سير
سير داراي ماده فعالي بنام آليسين مي باشد که قادر است به خوبي در مقابل عفونت هاي مربوط به انواع ويروس ها و يا باکتري ها بجنگد.
بنابراين، مصرف سير در پخت غذاهاي روزانه، مي تواند منجر به تقويت سيستم ايمني بدن شود.
چاي
مصرف روزانه 5 فنجان چاي کمک زيادي به تقويت سيستم ايمني بدن مي کند. زيرا، چاي سبز و سياه داراي اسيدهاي آمينه به نام ال-تينين مي باشد که قادر است با عفونت هاي ويروسي و يا باکتريايي مقابله کند.
در ضمن، چاي ميزان قابل ملاحظه اي آنتي اکسيدان داشته و مصرف آن، بدن را از سلول هاي راديکال آزاد پاک مي کند.
گوشت گاو
ماده معدني " روي" يکي از عوامل پراهميت تقويت سيستم ايمني بدن مي باشد. کساني که به دلايل مختلف مثل گياه خواري، گوشت گاو مصرف نمي کنند معمولا با کمبود اين ماده معدني حياتي مواجه مي شوند.
اين فلز يکي از عوامل اصلي افزايش تعداد گلبول هاي سفيد خون مي باشد که با مصرف روزانه 100 گرم از گوشت گاو به خوبي در بدن تامين مي شود.
سيب زميني
سيب زميني داراي ميزان قابل ملاحظه اي از ويتامينA مي باشد.
از طرفي پوست انسان، نقش پررنگي در مقابله با ورود ميکروب به درون بدن ايفا مي کند و کمبود ويتامين A عامل اصلي آسيب پذيري پوست بوده و آن را در برابر ويروس ها و باکتري هاي مختلف شکننده مي کند.
بنابراين روزانه با مصرف حدود نصف فنجان سيب زميني پخته مي توانيد بدن تان را از اين ويتامين حياتي تامين کرده و به دنبال آن سيستم ايمني تان نيز تقويت شود.
قارچ
تحقيقات نشان مي دهد که مصرف قارچ تعداد گلبول هاي سفيد خون را افزايش داده و ميزان فعاليت هاي آن را بيشتر مي کند.
در ضمن، قارچ باعث تهاجمي تر شدن گلبول هاي سفيد خون شده و آنها را در مقابل ميکروب ها جنگنده تر مي کند.
سوپ مرغ
طبق تحقيقات معلوم شده، رشته سوپ مرغ داراي ترکيباتي است که جلوي جابه جايي گلبول هاي سفيد آسيب ديده را در بدن مي گيرد.
در ضمن، گوشت مرغ داراي اسيدهاي آمينه به نام سيستئين بوده که حين پخت آزاد شده و مي تواند با عفونت ناشي از ميکروب ها مقابله کند.

237 کلیک ها  چهارشنبه, 17 شهریور 1395 ساعت 08:59
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

بالا