درنهمین نشست از سلسله جلسات تاریخ مطبوعات فارس ؛

آقای سوژه بالاخره سوژه شد

درنهمین نشست از سلسله جلسات تاریخ مطبوعات فارس ؛
سعیدنظری
نهمین نشست از سلسله جلسات تاریخ مطبوعات فارس با عنوان روزنامه نگار در زوم که به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود، به نقد آثار سعید نظری خبرنگار پیشین ایسنا منطقه فارس اختصاص داشت.

در ابتدای این نشست، دبیر این نشست‌ها با تمجید از شم خبری بالای نظری گفت: در نهمین نشست روزنامه نگار در زوم میزبان خبرنگاری هستیم که اگر از او بپرسید دیگه چه خبر؟ حتما برای شما خبری دارد!

فرزاد صدری

فرزاد صدری افزود: سعید نظری قطعا یکی از بهترین خبرنگاران کشور در زمینه تهیه و تولید خبر است که گاهی از هیچ خبر می‌ساخت! به طوری که وقتی همه فکر می‌کردیم در استان هیچ خبری نیست، نظری خبری می‌داد که چرت همه را پاره می‌کرد تا بدانیم زیر پوست شهر خبرهای بسیاری هست !

سردبیر سابق ایسنا منطقه فارس در عین حال جای خالی گزارش‌های مردمی در آثار سعید نظری را خالی دانست و گفت: او کمتر تمایل به تهیه گزارش‌های میدانی دارد علیرغم آنکه بسیاری از یادداشت‌هایش نتیجه مشاهداتش از جامعه و محیط پیرامونی خود است.

صدری از نظری به عنوان یکی از بهترین سرمایه‌های رسانه‌ای استان یاد کرد و گفت: اگر از این سرمایه مراقبت نشود هم خود او و هم رسانه‌های استان ضرر خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه نظری خبر را خوب می‌شناسد و مطالعات خوبی نیز دارد گفت:سعید بر حوزه گزارش و مصاحبه نیز اشراف دارد اما باید دراین بخش به ویژه در مصاحبه‌های پینگ پنگی خود را تقویت کند.

وی بار دیگر تاکید کرد: سعید نظری،روزنامه نگاری است که می‌تواند ازهیچ همه چیز بسازد.

سیروس رومی

سیروس رومی: معیار زبان روزنامه باید سادگی باشد/ نظری روزنامه نگار با اخلاقی است

مولف کتاب تاریخ مطبوعات فارس و پیشکسوت حوزه رسانه در این استان معتقد است: اگرچه گزارش یا برخی اوقات یادداشت به هنر نزدیک می‌شود اما روزنامه نگاری در مجموع به هنرنزدیک نمی‌شود.

سیروس رومی در نشست نقد آثار سعید نظری در نهمین جلسه از سلسله جلسات روزنامه نگار در زوم گفت:نویسنده‌ای مثل گابریل گارسیا مارکز اگرچه از تجربیات روزنامه‌ای خود استفاده می‌کند، اما همه روزنامه‌نگاری او نیست که می‌شود صد سال تنهایی.

وی با اشاره به وجود شخصیت در گزارش گفت: در «خبر» به دلیل کوتاه بودن، فرصت پرداختن به شخصیت دست نمی‌دهد.گزارش گاهی چند روایی است.از یک شخصیت صحبت می‌کنیم و از شخصیت‌های فرعی کمک می‌گیریم و روایتی چند لایه در گزارش داریم و‌ گاهی ناچاریم فلاش بک و یا فلاش فوروارد بزنیم و هدفمان را برای مخاطب مشخص کنیم.لذا سلیقه‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی که در گزارش است، کمتر در گفت‌وگو پیدا می‌شود.

رومی در ادامه به خوانش یکی از یادداشت‌های سعید نظری با عنوان مشق عشق کارگری پرداخت و گفت: اگرچه فرزاد صدری در مقام سردبیر برای یادداشت نظری تیتر زده نوستالژی شاعرانه سعید نظری برای کودکان افغان، اما واقعیت آن است که یادداشت گزارش گونه سعید نظری شاعرانه نیست بلکه توصیفی مستندگونه است که البته از عنصر احساس برخوردار است.

این پژوهشگر حوزه مطبوعات در استان فارس نقطه تمایز داستان و گزارش را استفاده از عنصر خیال پرداخت و‌ گفت: در داستان نویسی عنصر خیال است که به داستان جان می‌دهد اما در گزارش، مستندات از اهمیت بیشتری برخوردارند. به همین دلیل می‌بینیم که مارکز چنان از تخیلاتش استفاده می‌کند که به رئالیسم جادویی مورد اشاره در این نشست،نزدیک می‌شود.

وی افزود همانطور که ممکن است یک گزارش به داستان نزدیک شود گاهی هم ممکن است یک داستان به گزارش نزدیک شود که اگر درست مرزبندی نشوند در هر دو صورت ممکن به مشکل می‌خوریم.

وی زبان مورد استفاده روزنامه را زبانی ساده دانست و‌گفت: زبان روزنامه باید معیارش سادگی باشد.نه زبان فاخر روشنفکری برای روزنامه توصیه می‌شود و نه زبان پر از احساس شاعری.

رومی با تاکید بر رعایت اخلاق در زبان نوشتاری روزنامه نگاری گفت: سعید نظری در نوشته‌هایش عمدتا روزنامه نگار با اخلاقی نشان داده که این یک امتیاز خوب برای اوست اما گاهی در نثرش به سمت شعار می‌رود و از هدف اصلی خود دور می‌شود.

وی با خوانش متنی از سعید نظری که نوشته بود” وقتی مهرماه امسال کودکی افغان را دیدم که در کنار فرزندم در مدرسه با ذوق کودکانه خود، الفبا و حساب را مشق می‌کرد، قلبم سرشار از امید شد که در آینده نه چندان دور به جای تروریسم سفاک بر کشور دوست، افغانستان، این کودکان مهر آموخته در مدارس ایران هستند که حکمفرمایی کرده و رنج سال‎ها جنگ و خشونت را از دامن کشور خود خواهند زدود.” گفت : من سئوال می‌کنم آیا سواد باعث می‌شود ما تروریسم نداشته باشیم؟ و آیا داعش از باسوادان اروپا برای تروریسم استفاده نمی‌کند؟ لذا معتقدم یک روزنامه‌نگار وقتی می‌نویسد شعار زده نشود و به نتیجه و هدفی که برای نوشته خود در نظر گرفته فکر کند.

رومی در ادامه به خوانش یادداشت مشق عشق کارگری نوشته سعید نظری پرداخت و به نقش و جایگاه واژه در این متن و استفاده‌های درست و نادرست نظری از واژه‌ها در متن پرداخت.

پیمان بهادری

پیمان بهادری:قلم نظری در تنظیم خبر جادو می‌کرد

مدیر مسئوول روزنامه افسانه نیز در نهمین نشست از روزنامه نگار در زوم تجربه و دانش را لازمه کار روزنامه نگاری دانست و گفت:سعید نظری پس از دو دهه کار روزنامه نگاری نه تنها تجربه بلکه دانش آن را نیز دارد.

پیمان بهادری که مدتی در خبرگزاری ایسنا همکار نظری بود به روزهای همکاری خود با وی اشاره کرد و گفت:خاطرم هست فکس‌های ارسالی روابط عمومی‌ها که عمدتا ارزش خبری نداشت با قلم جادویی نظری ارزشمند می‌شد و گاهی یک فکس دریافتی که خبر منتشر شده روزنامه دیروز بود را او چنان تنظیم می‌کرد که همان روزنامه در فردای آن روز آن خبر را تیتر یک می‌کرد!

وی گفت: شناخت عمیق نظری از عناصر خبر او را یک خبرنگار ماهر بار آورده بود و روزنامه‌های شیراز دیگر خبرگاری به قوت نظری پیدا نمی‌کنند.

بهادری سادگی در نوشتن را حسن یک روزنامه نگار دانست و گفت:اگر واژه‌های نظری دم دستی و ادبیاتش ساده است این از ویژگی اوست چرا که زبان وی زبان مردم است.

وی سلامت و صداقت سعید نظری در آثارش را ستود و گفت: نظری هرگز آلوده برخی از حاشیه‌های روزنامه نگاری نشد. او حتی مصلحت اندیش هم نبود و حرفی را که باید، می‌زد حتا اگر به سودش نبود.

علی محمد پشوتن

علی محمد پشوتن:نظری همواره به‌دنبال تصوير يك مدينه فاضله است

سردبیر خبرگزاری ایسنا درفارس نیز که به عنوان یکی دیگر از منتقدین این روزنامه نگار در این نشست حرف می زد گفت: با توجه به فضاي كنوني رسانه، خصوصا در استان فارس و وجوه غالب اين فضا، فرصت برگزاري نشست‌هاي روزنامه‌نگار در زوم، زمان مغتنمي است تا ديدگاه‌هايي در كنار طرح موضوع اصلي كه بررسي علمي آثار و عملكرد فعالان رسانه است، مطرح شود.

علی محمد پشوتن افزود:رسانه در ديدگاه‌هاي مترقي، جايگاهي است براي هموارسازي مسير حركت رو به تعالي جامعه در ابعاد مختلف. لذا كساني كه در رسانه مشغول به ‌فعاليت مي‌شوند، بايد همانند ساير حوزه‌ها، داراي تخصص لازم بوده و نسبت به علوم مرتبط، آشنايي و در مواردي اشراف كامل داشته باشند.

وی با ذکر این مثال که وقتي ساختماني به دست يك معمار احداث مي‌شود، هرچند اين معمار انساني توانمند باشد، اگر بدون اطلاع از علوم مهندسي و زواياي مختلف آن، تنها با معيار تجربه كار را به جلو ببرد، قطعا شاهد ايرادي شكلي يا محتوايي در كار خواهيم بودافزود:امروز هم ساختمان رسانه، بيش از هرچيز نيازمند مهندسان رسانه است. افرادي كه متخصص كار رسانه‌اي باشند.

پشوتن گفت :اگرچه در ايران فارغ‌التحصيلان رسانه، علوم ارتباطات و ... در عمل نتوانسته‌اند تحولي زيربنايي و تاثيرگذار را در اين بخش ايجاد كنند اما همچنان بايد اميدوار بود زيرا اين علم، جوان است و رو به رشد.

وی ادامه داد:ابتدا به كليات در خصوص ديدگاه‌هاي جامعه شناسي اشاره مي‌كنم و در بخشي هم نيم‌نگاهي به سعيد نظري و آثار او خواهم داشت.

پشوتن گفت:اميل دوركيم، كه قطعا نام او براي گوش اهالي رسانه، آشناست. در واقع پدر جامعه شناسي است. او نظريه پرداز پوزيتويسم يا همان اثبات‌گرايي شناخته مي‌شود.

وی افزود:دوركيم در نظرياتش اين اعتقاد را مطرح مي‌كند كه در جوامع 2 نوع همبستگي وجود دارد، يكي همبستگي بر مبناي همانندي كه در جوامع سنتي بيشتر وجود دارد و دومي همبستگي برمبناي ارگانيك كه جوامع مدرن به آن نظر دارند.

پشوتن ادامه داد:در همبستگي همانندي معمولا تقابل‌ها 2 به 2 يي است. لذا افراد و تفكرات غيرمشابه با حاكميت يا اكثريت محكوم به انزوا يا حتي حذف خواهند بود.

این خبرنگار شیرازی با بیان اینکه برخوردها شديد، تند و سخت است واگر فردي با هنجارهاي مد نظر جامعه، مطابقت رفتاري و گفتاري نداشته باشد، نشان‌دار يا حذف مي‌شود،افزود:شكل‌گيري خودي و غيرخودي در اين جوامع در ابعاد مختلف حتي در اركاني مانند خانواده هم وجود دارد.

وی ادامه داد:اگر براساس آنچه جامعه به‌عنوان يك هنجار مطرح مي‌كند، نپوشيم، نخوريم، حرف نزنيم و تعامل نداشته باشيم. اجازه بسياري از فعاليت‌هاي اجتماعي را هم نخواهيم داشت.

پشوتن ادامه داد:همبستگي در نوع ارگانيك آن دقيقا نقطه مقابل چنين تفكري را مطرح مي‌كند. در اين نوع همانندي، جامعه موزائيك‌وار است. غيرمشابه حذف نمي‌شود بلكه به‌مانند پازلي براي شكل‌دهي به نقشه كلي جامعه، مورد استفاده قرار مي‌گيرد، جهتي از آن پررنگ‌تر و جهتي كم‌رنگ‌تر.

در اين جوامع مي‌بينيم كه در بحث كيفرها هم تفاوت‌هاي زيادي وجود دارد. افراد به دليل ارتكاب جرم، نشان‌دار يا حذف نمي‌شوند بلكه در كنار يك هميار، يا ياور يا مشاور قرار مي‌گيرند تا با اصلاح تفكر به جامعه بازگردانده شوند.

وی تاکید کرد:نوع مواجهه در اين جامعه، شديد و خشن نيست و در نهايت نتيجه و محصول كار، همبستگي بيشتر است.

پشوتن وظيفه روزنامه‌نگار را بر اساس آنچه كانت و ديگر متفكرين عنوان كرده اند روشنگري دانست و افزود: اين وظيفه وراي منافع و ديدگاه‌هاي شخصي شكل‌گرفته و مسير خود را ادامه مي‌دهد.

وی با بیان اینکه زاويه نگاه سعيد نظري را مي‌توان اينگونه ارزيابي كرد كه همواره به‌دنبال تصوير يك مدينه فاضله است افزود:احساس در شكل‌گيري اين جهان‌بيني و زاويه نگرش موضوعي به مسائل بسيار نقش دارد.

پشوتن ادامه داد:زماني كه نظری  وارد يك موضوع مي‌شود، تلاشش به سرانجام رساندن مطلب با استفاده از توان و دانش و داشته‌هاي فردي است و كمتر از ديگران براي رسيدن به مقصود هزينه مي‌كند.

وی افزود:"سعيد" در مقايسه با روزنامه‌نگاران امروز عرصه رسانه در استان فارس، قامتي بلندتر دارد و بي‌اغراق، قامت بسياري از خبرنگاران در كادر قامت او نمي‌گنجند لذا قابل مقايسه نيستند.

سردبیر کنونی ایسنا ی فارس ادامه داد:در بررسي آثار سعيد متوجه خواهيم شد كه در گزارش‌نويسي، او در جايگاه يك داناي كل قرار مي‌گيرد و نه يك گزارشگر، اين شايد بزرگترين آسيبي باشد كه به‌لحاظ نگاه آكادميك مي‌توان به آثار اين روزنامه‌نگار برجسته داشت.

پشوتن افزود:در گزارش‌هاي او كمتر مي‌توان همبستگي از نوع ارگانيك را ديد. اگرچه وقتي با او هم‌كلام مي‌شويم، كنه تفكراتش، اعتقادي راسخ به اين نگرش وجود دارد.

وی سعيد نظري  راخبرنگار تيزبيني دانست كه علي‌رغم احاطه كامل بر سبك‌هاي مختلف خبر، خود را در چهارچوب‌ها محدود و محصور نكرده و متناسب با شرايط و فضاي خبر، كارش را دنبال كرد و موفق هم بود.

پشوتن افزود:"سعيد "مي‌تواند گزارش بنويسد،‌ توان انديشه‌اي و قلم قوي او به‌علاوه اشراف بر شيوه‌هاي رايج گزارش‌نويسي و باليدن در فضاي ايسنا، به‌عنوان پرورش‌گاه استعدادهاي خبر و رسانه، از او فردي قابل ساخته است.

اما مانعي به‌نام دشواري‌هاي تهيه گزارش كمتر او را به‌اين وادي كشاند!

به اعتقاد پشوتن يكي از نكات بسيار مثبت شخصيت رسانه‌اي سعيد نظري، آن است كه او مسير رشد و تحول را در حوزه رسانه به‌خوبي و با سرعت طي كرد. كيفيت آثار او اثبات مي‌كند كه به لحاظ انديشه و توان، روز به‌روز بهتر بوده است.

اگرچه هنوز هم رد‌پاي عجله را مي‌توان در برخي آثار او ديد.

وی ادامه داد:به نظر من "سعيد"در حوزه رسانه، خبرنگاري بسيار توانمند محسوب مي‌شود. او امروز علاوه بر اشراف كامل بر خبر، به واسطه شرايطي، بيشتر يادداشت و مقاله مي‌نويسد.

پشوتن سعيد نظري را يك مقاله‌نويس، يادداشت‌نويس و سرمقاله‌نويس متبحر معرفی کرد  كه به‌واسطه اشراف بر موضوعات مختلف و توان مرتبط كردن مسائل، قلم شيوايي در اين حوزه دارد.

وی افزود:از نگاه من سعيد يكي از بهترين مقاله‌نويسان، يادداشت‌نويسان و اگر فضايي باشد، سرمقاله‌نويسان حوزه رسانه محسوب مي‌شود كه حرف براي گفتن بسيار دارد.

هژیر فتحی

هژیر فتحی: نظری به روزنامه نگاری افشاگرانه نزدیک است

دبیر خبرگزاری مهر در جنوب کشور نیز با تمجید از سعید نظری خبرنگار پیشین ایسنا در استان فارس گفت: سعید نظری خبر را خوب می‌شناسد و با تعریف علمی و آکادمیک خبر را تولید می‌کند.

هژیر فتحی در نهمین نشست روزنامه نگار در زوم به بررسی کارنامه خبری سعید نظری پرداخت و‌گفت: یک ویژگی خوب نظری این بود که خبر را نه از تریبون‌های رسمی ادارات که از محاوره‌های روزانه خبرنگاران بیرون می‌کشید و معتقدم او نمادی از خبرنگاران با مطالعه است.

وی در توصیف ویژگی دیگر کار سعید نظری در حوزه رسانه گفت: در حال حاضر و در استان فارس،روزنامه نگاری تحقیقی یا افشاگرانه نداریم اما سعید نظری به این نوع از روزنامه نگاری خیلی نزدیک بود و گزارش تحقیقی او از قاچاق گندم در فارس هنوز در یادها مانده است.

فتحی با بیان اینکه فکس ارسالی روابط عمومی‌ها به خودی خود از ارزش خبری چندانی برخوردار نیستند گفت: نظری به فکس ارسالی روابط عمومی‌ها ارزش افزوده می‌داد و به سایر خبرنگاران می‌آموخت که یک خبر ارسالی از ادارات هم می‌تواند مهم باشد مشروط به آنکه نگاه ما به آن خبر متفاوت باشد و نظری این نوع نگاه را به خوبی می‌دانست.

فتحی از نظری به عنوان یک دروازه بان خوب خبر نیز یاد کرد و گفت: نظری خط مقدم تولید خبر بود و دلیل آن نیز شناخت وی از دروازه بانی خبر بود. معتقدم کسی که دروازه بانی خبر را خوب بلد باشد، تولید محتوای خوبی هم دارد. این در حالی است که دروازه بانی خبر، وظیفه ذاتی خبرنگار نیست اما او این وظیفه را هم خوب بلد بود و هم خوب عمل می‌کرد.

shaltookkar

محمدجوادشلتوک‌کار:نظری به حرفه خبرنگاری شخصیت می‌دهد

درادامه سرپرست خبرگزاری ایلنا در استان فارس، با تمجید از قلم توانای نظری در آفرینش آثار خبری، از وی به عنوان یکی از خبرنگاران توانمند استان یاد کرد.

محمدجواد شلتوک‌کار با بیان اینکه در شرایط خاص کنونی و در حالی که فضای مطبوعات فارس از داشتن خبرنگار و روزنامه‌نگار تمام عیار محروم است، افزود: توانایی‌های نظری در نگارش باعث می‌شود تا وی به  حرفه خبرنگاری شخصیت دهد.

وی ادامه داد: زمانی‌که قرار است نظری یک گزارش را تهیه کند، با تکیه برمستندات و اسناد موجود و کمیاب چنان گزارش محکم و مستدلی را تهیه و تنظیم می‌کند که گویی قرار است به مخاطب درس تاریخ دهد.

سردبیرسایق هفته نامه سراسری ماه رویان نگاه محلی نظری را نقطه ضعف نظری دانست و افزود:این مایه تاسف است که نظری افق نگاه خود را به یک نگاه ملی ارتقاء نمی‌دهد تا شاهد درخشش نام وی کنار نام روزنامه‌نگاران برتر کشور باشیم.

سعید نظری: مهمترین دغدغه بیرونی من توسعه استان فارس است/بر سنگ قبرم بنویسید خبرنگار!

سعید نظری در نشست نقد و بررسی آثارش گفت: خوشحالم که بالآخره کسی پیدا شد آثار روزنامه نگاران را نقد کند چرا که عمدتا این قشر زحمتکش شکایت و یا گاهی تهدید می‌شوند.

وی با بیان اینکه روزنامه نگاران معمولا تشویق نمی‌شوند بلکه احضارمی‌شوند گفت: اگر هم کسی اهالی رسانه را تشویق کند، پشت آن منفعتی نهفته است و‌ متاسفم از اینکه کسی گاهی ما را به چالش نکشید و مسیر را به ما نشان نداد. درعین حال تشکر ویژه دارم از جناب آقای کمالی سروستانی ریاست محترم مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس که بی هیچ چشمداشتی جلسات نقد روزنامه نگاران را برگزار می‌کند.جلساتی که نتیجه آن می‌تواند رشد و توسعه استان باشد.

خبرنگار پیشین خبرگزاری ایسنا در فارس کار خبری را چالشی شیرین توصیف کرد و گفت: هیچ چیز به اندازه خبر و روزنامه روح مرا جلا نمی‌دهد به همین دلیل هیچ وقت هیچ خبری در دلم باقی نماند چرا که اگر خبری در دلم باقی ماند،باعث اذیت و آزارم می‌شود.

وی مدعی شد : آثار همه همکاران خود در استان فارس را می‌خواند و دائم همکارانش را نقد کرده اما متاسفانه تا امروز و این نشست که آثارش نقد شد کسی به نقد او نپرداخته است.

سردبیر پیشین خبرگزاری ایکنا در استان فارس اظهار داشت کرد: توسعه استان و کشور آرام و قرار را از من گرفته و مهمترین دغدغه بیرونی من توسعه استان فارس در زمینه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی سیاسی ورزشی و علمی است و اگر هم برخی دوستان در نقد آثار من گفتند به دنبال مدینه فاضله هستم ناشی از همین بی‌قراری من برای توسعه فارس است.

نظری که در حال حاضر برای سایت محلی خبر پارسی یادداشت و‌گزارش می‌نویسد، در پاسخ به اینکه چرا کمتر گفت‌و‌گوی چالشی و تفصیلی می‌گیرد، گفت: از گفت‌و‌گوهای تفصیلی و چالشی خیری ندیدم! فضای استان فارس برای این سبک از گفت‌و‌گوها را مناسب نمی‌بینم و متاسفانه گفت‌و‌گوهای پینگ پونگی گاهی موجب پرداخت هزینه می‌شود!

این روزنامه نگار با سابقه پرداختن به مسائل استانی و محلی را برای روزنامه نگاران استان فارس یک ضرورت دانست و گفت: شیراز شهر بزرگی است و پرداختن به شهر بزرگی چون شیراز،باید باعث افتخار من و امثال من باشد.

وی همچنین از فضای رسانه‌ای استان فارس دفاع کرد و‌ گفت: علی رغم همه مشکلات و‌ موانعی که بر سر راه رسانه‌های استان قرار دارد،من این فضا را محکم می‌بینم!

نظری در پایان لذت خبرنگاری را وصف ناپذیر دانست و گفت: من به پیشینه خبرنگاری خودم افتخار می‌کنم.من یک خبرنگارم و یک خبرنگار خواهم ماند و‌هیچ وقت دنبال پست و مقام نبوده‌ام حتی در رسانه، چرا که معتقدم هیچ پستی بالاتر از خبرنگاری نیست و دوست دارم وقتی از دنیا رفتم بر سنگ قبرم بنویسند یک خبرنگار بود!

کمالی سروستانی

کمالی سروستانی: نقادی هنر است نه آگاهی

مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز با اشاره به سلسله نشست‌های روزنامه نگار در زوم از اینکه مرکز اسناد هر ماه میزبان اهالی رسانه است ابراز خوشحالی کرد و‌گفت: جلسه به جلسه بر کیفیت نشست‌های روزنامه نگار در زوم افزوده می‌شود و این موضوع می‌تواند اتفاق خوبی برای رشد روزنامه نگاری استان باشد.

کوروش کمالی سروستانی بر لزوم اهمیت نقد تاکید کرد و‌گفت: در نقد باید به متن پرداخته شود نه حاشیه، نقد باید روشن باشد نه مبهم و نکته دیگر اینکه نقد باید به نتیجه برسد نه اینکه رها شود.

وی با بیان اینکه نقادی هنر است نه آگاهی افزود: برخی اوقات ممکن است کسی راجع به یک موضوع خیلی آگاه باشد و اطلاعات مفصلی هم داشته باشد اما نقاد خوبی نباشد،لذا آموختن نوع نقد خود یک هنر است.

به اعتقاد کمالی سروستانی،جای چگونه نقد کردن و چگونه اندیشیدن و نیز چگونه پرسش‌های به جا پرسیدن در دانشگاه‌های ایران خالی است .

مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس سعید نظری را محصول مکتب ایسنا در حوزه رسانه دانست و گفت: حلقه ایسنا در تاریخ مطبوعات بعد از انقلاب ،حلقه مهمی است.حلقه‌ای که الآن دور هم نیست اما به بار نشسته است.امروز سعید پورعلی،فرزاد صدری،سعید نظری،حمید روستا،امید صدیق،پیمان بهادری،مهدی آماده،علی محمد پشوتن و برخی دیگر از دوستان هرکدام در حوزه رسانه وزنه‌ای هستند.اگرچه ایسنا در دوره‌ای از فضای دانشجویی خود فاصله گرفت اما در دورانی که هسته اولیه‌اش شکل گرفت نیروهای خوبی در حوزه رسانه تربیت کرد.

کمالی سروستانی در پایان دغدغه رسانه‌ای سعید نظری برای توسعه استان و کشور را ستود و با اشاره به بیتی از اشعار سعدی گفت: طمع بند و دفتر زحکمت بشوی/طمع بگسل و هرچه خواهی بگو….لذا وقتی طمع ببندی دیگر حکمتی نداری،بلکه آنچه دیگران بخواهد حکمت می شود،اما وقتی طمع بگسلی بهاء هم دارد که نظری بهای آن را پرداخت کرده و در حالی که خیلی از خبرنگاران در ارتباط با یک مدیر می‌توانند سکه یا حواله و یا مجوز بگیرند،سعید نظری طمع می گسلد و طمع گسلی نظری به او بهاء داده است.

745 کلیک ها  چهارشنبه, 08 ارديبهشت 1395 ساعت 23:25
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

بالا