نمی توان برای همه محلات نسخه واحد پیچید

نمی توان برای همه محلات نسخه واحد پیچید
لیلادودمان
راستین آنلاین:موضوع مشارکت جویی شهروندان در اداره شهرها سر فصل تازه ای در مدیریت شهری نیست با تشکیل شوراها به عنوان مردمی ترین نهاد تصمیم گیری در مجامع شهری به نظر می رسید این ایده کار آمد در حال تولد و رشد است.


اما پس از چند دوره حضور شورائیان مشخص شد عملیاتی شدن این موضوع نیاز به فراهم آوردن بسترهای فرهنگی و اجتماعی وسیعی دارد که در صورت فقدان آن همچنان شاهد هزینه های مادی و معنوی فراوانی درمدیریت شهرها خواهیم بود .

به واقع گروهی از صاحب نظران معتقدند در صورت حضور اجرایی شهروندان در اداره شهرها علاوه بر ارتقا سطح فرهنگ شهروندی ،عملیات اجرایی مدیریت جامعه با سرعت و موفقیت بیشتری پیگیری خواهد شد.اکنون تجربه چهار دوره حضور شوراها پیش روی شورای پنجم است و به نظر می رسد موضوع شهروند محوری در اداره شهرها نه تنها یک نیاز بلکه به یک الزام برای پیشبرد اهداف و برنامه ها تبدیل شده است؛ موضوعی که رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز نیز آنرا مورد تأکید قرار می دهد و می گوید تا زمانیکه بستر مشارکت شهروندان برای ابراز پیشنهاداتشان فراهم نشود نمی توان انتظار داشت که طرح ها و برنامه ها به خوبی پیشرفت کنند.
شهروند محوری مدیریت شهری باید از یک نقطه شروع شود

دکتر لیلا دودمان با تأکید بر این موضوع که خرد جمعی باید در عمل بتواند به کمک مدیریت شهری بیاید بیان می کند : گستردگی شهرهای امروزی دیگر امکان اعمال نظر و برنامه ریزی یک حلقه محدود برای کل جامعه را نمی دهد و به نظر می رسد متولیان او باید هر ایده و پیشنهادی را برای موفقیت در برنامه ریزی ها مورد بررسی قرار دهند.

عضو هیأ ت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز توجه به ایده های ناب و خلاقانه را تسهیل کننده مسیر اعتماد مردم به شهرداری ها و شوراها می داند و عنوان می کند : شهروند محوری مدیریت شهری باید از یک نقطه شروع شود و به نظر می رسد آغاز به کار شوراها در دور پنجم، با توجه به تجربیات انبوه گذشته می تواند همان نقطه عطفی باشد که سالها ست انتظار آن را می کشیم.
تاریخ مصرف مدیریت بسته و محدود در اداره شهرها به پایان رسیده است

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر شیراز تاریخ مصرف مدیریت بسته و محدود در اداره شهرها به پایان رسیده و باید شورائیان، مدیران شهرداری ها و سایر ادارات و ارگان های خدمت رسان به جای موضوعاتی مانند نظام پیشنهادات که عملاً کارایی خود را از دست داده اند با فرصت سازی مناسب در مسائلی که امکان حضور گروه های مردمی، سازمان های مردم نهاد و تشکل های غیر دولتی وجود دارد مشارکت شهروندان را عملیاتی کنند.

دودمان می گوید: قرار نیست تنها در زمان انتخاب اعضای شورا شهر شاهد حضور مردم باشیم بلکه باید جدا از دو گروه بندی و دسته بندی در طول عمر یک دوره شورا به عنوان متولی اصلی تصمیم سازی های شهری از پتانسیل خلاقانه مردمی استفاده کنیم.

وی با ارایه چند مثال بیان می کند: سپردن امور مردم به خود آنها باعث می شود تا علاوه بر کاستن از هزینه ها، نوآوری های فراوانی را در اجرای برنامه ها بویژه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی شاهد باشیم.

گفته این عضو شورای اسلامی شهر مشارکت مردمی در انجام امور، جزئی از آموزه های دینی به شمار می آید و می توان از پتانسیل مساجد و محلات در اداره بهتر شهر استفاده های فراوانی به عمل آورد.
شهرهای امروزی با شهرهای یک دهه گذشته تفاوت عمده ای دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز می گوید: شهرهای امروزی با شهرهای یک دهه گذشته از نظر خرده فرهنگ ها به دلیل مهاجرت از مناطق کمتر برخوردار به کلانشهرها تفاوت عمده ای دارد بنابراین نمی توان با رویه گذشته به بهبود و ارتقاء سطح کیفی زندگی در اینگونه محیط ها امید داشت.

دودمان ادامه می دهد: در ابتدای دهه هشتاد نزدیک به 30 درصد از جمعیت کشور در شهرها اقامت داشتند و اکنون دقیقاً به دلیل مهاجرت های ناشی از توزیع نامناسب امکانات روند افزایش جمعیت بین محیط های شهری و روستایی نسبت به آن زمان معکوس شده است بنا براین شهرها با چالش جمعیت مهاجر ،سرریز و حاشیه نشینی روبرو هستند که نمی توان این نواقص را تنها با اختصاص منابع مالی حل و فصل کرد.

این عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز تصریح می کند : در شهرهای امروزی با چالش های مختلف فرهنگی و اجتماعی روبرو هستیم و گاهی با پدیده های غیر عمومی در منطقه ای نسبت به سایر مناطق شهری روبرو می شویم به همین دلیل تا زمانیکه اصل مسئله و چالش موجود به خوبی شناسایی نشود نمی توان برنامه ای کاربردی و عملیاتی برای رفع آن تنظیم کرد.

وی تأکید می کند:ریشه یابی و ارائه راهکارهای مناسب علاوه بر اینکه با تکیه بر توان مدیریتی و علمی در ارگان هایی مانند شهرداری ها و دانشگاهها ،امکان پذیر است اما بی شک نیازمند مشارکت مردمی برای شناسایی دقیق چارچوب ،زوایایی پیدا و پنهان و ارائه راه حل ها می باشد .

دودمان می گوید :وقتی در محلات کلانشهری مانند شیراز به بررسی موضوعات فرهنگی و اجتماعی می پردازیم به دلیل وجود خرده فرهنگ ها ،مهاجرت ها،پدیدهای نو ظهور اجتماعی و .... متوجه می شویم که نمی توان برای همه شهر یک نسخه واحد بپیچید و باید برای هر مسئله و چالشی راه حل خاص آنرا در نظر گرفت.

آنطور که رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح می کند می توان با فعال سازی گروه های اجتماعی ،استقبال از ایده های خلاقانه و نو آوری در ارائه خدمات و اجرای برنامه های ،موضوع شهروند محوری اداره امور شهر را تا حد امکان اجرایی کرد واز پتانسیل شهروندان مشارکت جو بهره کافی را برای اجرای بهتر طرح ها و برنامه ها بهره برد.

اکنون و در چنین شرایطی به نظر می رسد شوراهای اسلامی شهر بویژه در کلانشهر هایی مانند شیراز حساب ویژه ای بر روی موضوع شهروند محوری اداره امور باز کرده اند که بنظر می رسد در صورت استقبال بدنه ادارات بخصوص شهرداری ها از فضای بوجود آمده در آینده نه چندان دور شاهد نشاط شهروندی و حل چالش های شهری به دست گروه های مردمی خواهیم بود.
437 کلیک ها  سه شنبه, 28 شهریور 1396 17:21
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
خرید بلیط هواپیما

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

بالا