تداوم فعاليت دانشگاه فرهنگيان چیزی ازآموزش و پرورش باقی نمی گذارد

rastinonline
تداوم فعاليت دانشگاه فرهنگيان چیزی ازآموزش و پرورش باقی نمی گذارد
سیدمحمدعلی افشانی
  • استاندار فارس تاكيد دارد كه تداوم فعاليت دانشگاه فرهنگيان به شكل كنوني در آينده چيزي از آموزش و پرورش باقي نخواهد ماند.

راستین آنلاین:سيد محمدعلي افشاني عصر پنجشنبه 25 آذر در جلسه شوراي آموزش و پرورش فارس كه با حضور دانش‌آشتياني برگزار شد، خود را منتقد جدي دانشگاه فرهنگيان معرفي و تاكيد كرد: دانش‌آموزان بعد از پذيرفته شدن در كنكور اول گزينه‌هاي مربوط به دانشگاه‌هاي معتبر را مي‌زنند و اگر جايي قبول نشدند، گزينه دانشگاه فرهنگيان را هم انتخاب مي‌كنند.

او با بیان اینکه در شهري كه يك دبيرستان خوب وجود ندارد، فعاليت دانشگاه فرهنگيان موثر نخواهد بود، گفت: اعتقاد دارم كه بايد در 4 يا 5 مركز استان كه توانايي‌هاي علمي خوبي وجود دارد بايد دانشگاه تربيت معلم خوب ايجاد شده و بعد از فارغ‌التحصيل شدن افراد از دانشگاه‌هاي معتبر در رشته‌هاي مختلف از متقاضيان شغل معلمي آزمون جامع گرفته شده و نخبگان براي معلمي پذيرش شوند و دوره‌هاي كوتاه مدت را طي كرده و به كار گمارده شوند.

افشاني با اشاره به اینکه استان فارس آمادگي اجراي چنين طرحي را در كشور دارد،‌ گفت: ما 10 هزار متر زمين آماده واگذاري داريم تا 2 مركز براي پسران و دختران ايجاد كرده و اين تجربه را اجرايي كنيم.

وي بر لزوم تعطيل شدن تمام دانشگاه‌هاي فرهنگيان در كشور تاكيد و تصريح كرد: البته اين موضوع احتمالا با مخالفت نمايندگان مجلس و امامان جمعه و ديگر مسئولان در شهرستان‌ها مواجه خواهد شد زيرا اعتقاد براين است كه در هر شهر يك دانشگاه وجود داشته باشد. اما همه ما بايد آينده‌نگر باشيم.

افشاني خطاب به وزير آموزش و پرورش گفت: تجربه نشان داده است كه اگر در چند ماه اول مسئوليت تصميمات سخت اما تاثيرگذار اتخاذ شود، اجرايي مي‌شود وگرنه امكان اتخاذ چنين تصميماتي وجود نخواهد داشت.

استاندار فارس همچنين باقدر داني از مسئولان بنياد صدرهاشمي براي اجرايي كردن پروژه‌هاي بزرگ آموزشي در كشور و فارس، اجراي چنين پروژه‌هايي را تاثيرگذار دانست و گفت: آموزش و پرورش امروز يك مسئله ملي است و نه‌تنها يك وزارتخانه بلكه كل دولت هم به تنهايي قادر به حل كل مسائل آن نخواهد بود. همه بايد در اين امر مشاركت داشته باشند.

او با بيان اينكه از سال‌ها قبل موضوع ساختمان‌هاي آموزشي مسئله مهم آموزش و پرورش بوده است،‌گفت: واقعا نمي‌دانم مشكل فضاي آموزشي تا به چه زماني ادامه دارد. زماني تعداد دانش‌آموزان در كشور 19 ميليون بود و ما با مشكل فضاي آموزشي مواجه بوديم امروز هم كه حدود 13 ميليون دانش‌آموز داريم باز هم اين مشكل وجود دارد.

افشاني با يادآوري اينكه در دوران حضورش در سازمان نوسازي مدارس كشور، ساختمان‌هاي آموزشي داراي شناسنامه بود، گفت: آن زمان فكر مي‌كرديم با حل مسائل مربوط به سخت افزار و فضاي آموزشي امكان پرداختن به نرم‌افزار و مغزافزار به‌وجود خواهد آمد اما مي‌بينيم كه هنوز درگير سخت‌افزار هستيم.

او در خصوص وجود مشكل فضاي آموزشي در نقاطي كه مجتمع‌هاي مسكن مهر احداث شده است،‌گفت: اين اعتقاد وجود دارد كه مسكن مهر بدون مطالعه و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم و تنها با اين هدف كه اگر بتوانند خانه‌اي در حد معمولي احداث و به افراد واگذار كنند اجرايي شد.

افشاني با اشاره به الزامات قانوني در خصوص تامين فضاهاي آموزشي به ازاي هر 200 واحد مسكوني، تصريح كرد: منابع دولتي بسيار محدود است و نمي‌توان بار را تنها بر دوش راه و شهرسازي گذاشت، براي تامين فضاهاي آموزشي مورد نياز بايد همه كمك كنيم.

استاندار فارس گفت: با كمال تاسف هرچه برنامه درست وجود داشت،‌در دوره‌اي به هم ريخت، قبلا حدود 70 درصد از اعتبارات استاني بود اما اكنون 86 درصد از اعتبارات كشور ملي و 14 درصد استاني است و از اين ميزان هم 7 درصد الزامات قانوني دارد و با اين توصيف اختيار استانداران متولي 7 درصد از اعتبارات هستند.

او با اشاره به قوانين بودجه سال‌هاي 82 تا 84،‌ گفت: بر اساس قانون در آن دوره، به ازاي هر ميزان خيرين كار مي‌كردند دولت موظف بود خارج از سهم آموزش و پرورش هزينه كند، اما اين مورد هم برداشته شد و براي آن سقف تعيين كردند. لذا اگر نمايندگان مجلس اين موضوع را اصلاح كنند، كمك بزرگي در بخش‌هاي مختلف خواهد بود.

استاندار فارس در بخشي از سخنان خود به مشكلات استان نيز پرداخت و گفت: فارس غير از اينكه جمعيت قابل ملاحظه‌اي يعني 30 درصد از كل جمعيت را در روستاها دارد، به دليل خشكسالي‌هاي 10 ساله، شاهد افزايش موج مهاجرت روستائيان به شهرها خصوصا شيراز هستيم.

افشاني با بيان اينكه مهاجران عمدتا به حاشيه نشينان شهرها تبديل مي‌شوند، گفت: امروز شايد در روستاها مدرسه و فضاي اموزشي وجود داشته باشد اما وقتي روستائيان به شهر مهاجرت كرده و در حاشيه شهرها ساكن مي‌شوند، ما با كمبود فضاي آموزشي مواجه مي‌شويم.

او فارس را كانوني دانست كه مورد توجه تمام ساكنان استان‌هاي جنوب كشور است و گفت: بحث مهاجرت تنها محدود به داخل استان نيست و ساكنان ساير استان‌ها را نيز در بر مي‌گيرد.

استاندار فارس با بيان اينكه امسال و بعد از تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص تحصيل دانش‌آموزان اتباع بيگانه، فارس بيشترين تعداد ثبت‌نامي را داشته است،‌گفت: امسال حدود 28 هزار دانش‌آموز اتباع بيگانه در مدارس ثبت‌نام شده‌اند حتي اتباع بيگانه‌اي كه غيرمجاز تلقي مي‌شوند.

افشاني در بخش ديگري از سخنان خود لزوم تهيه شناسنامه فني ساختمان را يادآور شد و اعلام آمادگي كرد كه در فارس اين طرح به شكل پايلوت اجرايي شود و گفت: مي‌توان توزيع فضا و معلم، فضا و دانش‌آموز و ... را با تهيه شناسنامه ساختمان، مد نظر قرار داد.

استاندار فارس اعتقاد دارد كه ايران به لحاظ تعداد دانش‌آموز نسبت به معلم از تمام كشورهاي اروپائي وضعيت بهتري دارد،‌ گفت: در كشورهاي اروپايي به ازاي هر 18 تا 29 دانش‌آموز يك معلم و در ايران به ازاي هر 11 تا 13 دانش‌آموز يك معلم وجود دارد لذا با به‌دست آوردن شاخص‌هاي توزيع معلم نسبت به دانش‌آموز و فضا، نيازها و مازاد نيازها را مشخص و براي آنها برنامه‌ريزي كرد.  

198 کلیک ها  پنج شنبه, 25 آذر 1395 ساعت 22:54
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
rastinonline
rastinonline

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

بالا