راستین آنلاین:محمدکیانوش راد که به مناسبت۱۶ آذر و روز دانشجو به دعوت انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز ، در جمع دانشجویان این دانشگاه حضوریافته بود با گرامیداشت روز دانشجوافزود:به این مسئله باید توجه داشته باشیم که ۱۶ آذر، یه حرکت تواَمان ضد استبدادی و ضد استعماری است.
نماینده مردم اهواز در مجلس ششم با بیان اینکه نمی توان در ۱۶ آذر، سخن از مرگ بر آمریکا و مقابله با آمریکا گفت اما از اصلی ترین مسائلی که در اطراف خود ما هست، بی توجه باشیم و آن را فراموش کنیم،افزود: دانشجویان همواره، یک جریان پویا بوده اند و به هیچ عنوان از صحنه ی مبارزات اجتماعی و سیاسی دور نشده اند و در کمای سیاسی فرو نخواهند رفت.
کیانوش رادبا بیان اینکه دانشجویان، تعهد اجتماعی خود را فراموش نکرده اند افزود:جنبش دانشجویی در مقاطعی به دلیل تسلط قدرت و فشار، نوع دیگری از حرکت را انتخاب کرده و دانشجویان در بزنگاه های تاریخی، مجددا قدرت شان را در جامعه ی ایران نشان داده اند.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در ادامه این نشست که با موضوع الزامات و چالش های حکمرانی خوب،برگزار شده بود گفت: حکمرانی خوب از ديد مكاتب و جريانات سياسي گوناگون، تعاريف متفاوتي دارد.
کیانوش راد افزود: امروزه حكمراني ها را در يك تقسيم بندي كلي به حكومت هاي ايدئولوژيك و غير ايدئولوژيك تقسیم می کنند. حكومت هاي غير ايدئولوژيك، بر اساس تجربه و سعي و خطا و با مهندسي تدريجي اجتماعي، راه بهبود مستمر جامعه خويش را با تكيه به آراء اكثريت مردم خويش به صورتي منعطف دنبال مي كنند و راه هرگونه تغيير مستمر در جهت بهبود اجتماعي را بر روي خود باز نگه مي دارند.
وی ادادمه داد: اما در حكمراني ايدئولوژيك ، نظام بايد ها و نبايد هاي متصلبِ ايدئولوژيك ، تعريف ديگري را از حكمراني خوب عرضه مي كند. نظام های كمونيستي و فاشيستي نمونه روشن اين ديدگاه هستند.
نماینده مردم اهواز در مجلس ششم افزود:در جامعه ما نيز، بايد ديد منظور از حكمراني اسلامي چیست و آيا مردم، نقش تعيين كننده اي در همه ي مقدرات كشور دارند يا نظام جمهوري اسلامي به گونه اي تفسير مي شود كه مردم باید نقش تبعي و طفيلي و صرفا حمايتي از حكمرانان را بايد برعهده داشته باشند.
کیانوش راد اضافه کرد: برخي تفاسير در مورد جمهوري اسلامي به نحوي ارائه مي شود که گويای آنست که حكمراني خوب ، حكمراني از بالا به پايين است و مردم تا جايي حق دارند و تا جايي محترم هستند كه در مقابل امر و نهي حكومت ، با حالت تسليم و اطاعت برخورد كنند. برخی دیگر هم چنین عقیده ای ندارند و حمکرانی خوب با این دو نگاه، نتایج متفاوتی خواهد داشت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت:اختلاف واقعي جناح اصول گرا و اصلاح طلب، در مفروضات و الزامات حكمراني خوب است وگرنه هيچكس نمي گويد اختلاس و دزدي خوب است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب باابراز تاسف از اینکه اصولگرايان در بيان مفروضات و اصول واقعي نظرات خويش با مردم صادقانه برخورد نمي كنندافزود:آنها بايد صادقانه بگويند كه مردم را تاجايي قبول دارند كه نظرات آنها را بپذيرند.
كيانوش راد با بيان شرايط و بستر تحقق حكمراني خوب گفت: وقتي از حكمراني سخن مي گوييم ، به دو نهاد مهم اشاره داريم.
وی ادامه داد:نهاد حكومت به معناي عام آن كه فراتر از مفهوم دولت است و در سوي ديگر به نهاد جامعه كه در يك وضعيت تعاملي ، حكمراني خوب را تحقق مي بخشند.
كيانوش راد با اشاره به چهار وضعيت در مورد رابطه نهاد حكومت و نهاد جامعه تاکید کرد: اگر جامعه اي ضعيف باشد ، يعني نهادهاي مدني و احزاب و سنديكاها بوجود نيامده باشند ، دموكراسي هم ضعيف و صرفا صوري است. نهادها هاي مدني، فونداسيون دموكراسي است و با فقدان آن ، دموكراسي هم ظاهري و تشريفاتي خواهد بود.
به اعتقاد وی در اين وضعيت، وجود يك دولت و حاكمان ضعيف ، نتيجه اي جز پذيرش خواسته يا ناخواسته وابستگي و استعمار حاصلي نخواهد داشت.
وی افزود:در وضعيت دوم، اگر جامعه ضعيف باشد و دولت قوي ، نتيجه استبداد و ديكتاتوري است. استثناء ان جاست كه مردم شانس بياورند و ديكتاتور ي مصلح زمام امور را بدست بگيريد كه آنهم امري موقتي و گذرا خواهد بود.
کیانوش راد ادامه داد:در وضعيت سوم، مي توان جامعه مدني را قوي و حكومت را ضعيف فرض کرد،در اين وضعيت، بحران ناكارمدي دولت ها به ظهور مي رسد اما می توان امیدوار بود که با يك جنبش اجتماعي اصلاح گر و سازمان يافته ، دولت و حكومت در جهت بهبود حركت كند.
نماینده اسبق مردم اهواز درمجلس شورای اسلامی ادامه داد:در وضعيت چهارم كه وضعيت مطلوب و بستر تحقق حكمراني خوب فراهم خواهد شد، وضعيتي است كه دولت و حكومت قوي و جامعه مدني نيز، با حضور نهادهاي مدني، با كنترل و نظارت شرايط مطلوبي را فراهم سازد.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه به شرايط يك حكمراني خوب اشاره كرد و گفت: پس از تحقق بستر مناسب براي حكمراني خوب ، شرايط حكمراني را مي توان با متغيرهايي چون حاكميت مردم ، حاكميت قانون ، مشاركت و نظارت مستمر و دائمي مردم بر امر حكومت، پاسخگو بودن حكومت در تمامي سطوح ، شكل گيري نظام ديوانسالاري عقلاني، آنگونه كه وبر مشخص مي كند و كارايي حكومت و مسوليت پذيري مردم ذكر كرد.
كيانوش راددرادامه با اشاره به ضرورت قانون گرايي گفت: قدرت مشروع، از آن حكومت و آزادي قانوني، از آن مردم است. قدرت را با قانون و آزادي را با قانون بايد كنترل كرد. قدرت بدون قانون، در اختيار هركس باشد به استبداد و ديكتاتوري ختم خواهد شد و آزادي بدون قانون نيز به هرج و مرج و آنارشي کشیده خواهد شد.
وي با توجه به نقد منتقدان در نظام جمهوري اسلامي گفت: انقلاب شد که انسداد سیاسی نباشدو انقلاب شد تا مردم، آزادانه انتقاد كنند.
کیانوش راد با بیان اینکه امروز، فعالان سياسي به دليل انتقاد، محاكمه مي شوندگفت: منتقدان در يك نظام سياسي، بهترين تقويت كنندگان حكومت هستند. وی افزود:حتي مخالفان يك نظام سياسي را بايد در خدمت تقويت نظام تلقي كرد.
کیانوش راد با تشريح ضرورت دوري از افراط و تفريط و تكيه به قانون به عنوان داور نهايي حل اختلافات گفت: داور نهايي اختلافات در كشور قانون اساسي استو از همین رو بايد حركتي با عنوان جريان قانون اساسي گرايي بوجود آيد.
وی بابیان اینکه هردوجناح اصلاح طلب و اصول گرا بايد همه در مسير قانون اساسي حركت كنندافزود: نمي گوييم قانون اساسي بي نقص است، حتما اشكالاتي وجود دارد اما راه هرگونه تحول و تغيیري را بايد با تكيه به قانون اساسي دنبال كرد.
وی استناد به قانون اساسي در برخود با قانون شكنان رابهترين راه و احتمالا كم هزينه ترين و موثرترين اقدام دانست و افزود:نخبگان و دانشگاهیان بايد فراتر از جناح چپ و راست ، اصلاح طلب و اصول گرا ، با هم ميثاق ببندند كه در چهارچوب قانون اساسي عمل كنند و نهضت و جنبش و حركت قانون اساسي خواهي را راه بيندازند.
کیانوش راد با بیان اینکه نباید فريب عدالت خواهان و دلواپسانِ عدالت را كه بدون قانون مي خواهند عدالت را مستقر كنند خوردتصریح کرد: هر كس و در هر جايگاهي اگر به دنبال عدالت است بايد با تبعيت از قانون اين راه را دنبال كند و گرنه عوام فريبي و نابود كردن منابع كشور را رقم زده است.