چاپ کردن این صفحه

مجمع نیروهای خط امام استان فارس باصدوربیانیه ای به مناسبت چهاردهم و پانزدهم خرداد؛

پانزده خرداد ۱۳۴۲ یادآور حرکتی تاریخی است که با بعثت نبی مکرم اسلام (ص) آغاز و به‌وسیله مشتاقان و پیروان آن حضرت تداوم یافت

به گزارش راستین آنلاین از شیراز،متن بیانیه مجمع نیروهای خط امام استان فارس به این شرح است …

بسم‌الله الرحمن الرحیم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ ﴿۸﴾

اى کسانى که ایمان آورده‌اید براى خدا به داد برخیزید [و] به عدالت ‏شهادت دهید و البته نباید دشمنى گروهى شمارا بر آن دارد که عدالت نکنید… (مائده/۸)

پانزده خرداد ۱۳۴۲ یادآور حرکتی تاریخی است که با بعثت نبی مکرم اسلام (ص) آغاز و به‌وسیله مشتاقان و پیروان آن حضرت تداوم یافت. رهبری قیام پانزده خرداد بر عهده مرجعی بود که بنا به آیه شریفه قرآن کریم که: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ اى کسانى که ایمان آورده‌اید پیوسته به عدالت قیام کنید.» قیام خود را آغاز نمود و در این راه همه سختی‌ها و مشکلات را برای خود و خانواده‌اش به جان خرید.

روح حرکت امام خمینی (ره) و هدف اصلی آن توجه به معنویت و مبارزه با طاغوت و قیام به عدالت و بسط عدالت فردی و اجتماعی، جلوگیری از ظلم و جور، ایجاد حکومت قانون و اجرای قوانین بر معیار قسط و عدل بود، همان‌که یکی از اهداف اصلی بعثت انبیاء الهی نیز بوده است.

حضرت امام خود را «سرتاپا متعهد به اسلام و قرآن» می‌دانست و به آن مفتخر بود و به قرآنی ایمان داشت که سراسر آن پیام وحدت بین مسلمین بلکه بشریت است و می‌خواهد به‌عنوان بزرگ‌ترین نسخه نجات‌دهنده، بشریت را از قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است نجات دهد.

در نگاه امام خمینی اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که با به کار بستن آن سعادت مردم در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین می‌شود. ایشان مردم را ولی‌نعمتان انقلاب می‌دانستند و بر این باور بودند که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله (ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی ـ صلوات الله و سلامه علیهما ـ می‌باشند؛ و لذا توصیه اکید ایشان به مسئولان این بود که خود را از مردم و آنان را از خود بدانید.

مسئله خدمت به مردم آن‌قدر در تفکر امام جایگاه و اهمیت داشت که در وصیت‌نامه سیاسی – الهی خویش به رهبر و شورای رهبری در عصرهای آینده، توصیه نماید که خود را وقف خدمت به اسلام و جمهوری اسلامی و محرومان و مستضعفان بنمایند و «لغزش در آن را ننگ ابدی در این دنیا و آتش غضب خدای قهار در جهان دیگر» می‌دانست و خود نیز از خداوند منان می‌خواست که از این «امتحان خطرناک» روسفید بیرون بیاید.

و نیز به دیگر مسئولان تأکید داشت که بودجه‌ای که از آن ارتزاق می‌کنید مال ملت است و باید همه خدمتگزار ملت و خصوصاً مستضعفان باشید و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن را حرام و موجب غضب الهی می‌دانستند.

رأی و نظر مردم در اندیشه امام خمینی جایگاه ویژه‌ای داشت: بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نه‌تنها میزان را رأی ملت می‌دانست بلکه معتقد بود «حتی اگر همه‌کسانی که در رأس هستند پیشنهاد کنند که فلان آدم وکیل بشود اگر به نظر مردم درست نباشد جایز نیست تبعیت کنند، بلکه باید خودشان تشخیص بدهند» و این مصداق اعتماد و اعتقاد به مردم و رأی آن‌ها بود و نیز معتقد بود که «انتخابات جوری باشد که مردم‌پسند باشد، نه جوری باشد که خان پسند باشد! دیکتاتوری این است که برخلاف مسیر ملت، برخلاف رأی ملت یک‌چیز را به‌زور گردن ملت بگذارند.»

ماهیت نهضت امام خمینی، نفی هرگونه استبداد فکری و اجتماعی و اقتصادی بود و بر این اصول تأکید داشت که مردم از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند، در حمایت قانون قرار دارند، تفتیش عقاید آن‌ها ممنوع است و این حق خدادادی آن‌هاست که بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم باشند و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق الهی را از آن‌ها سلب کند.

آنچه امروز و در شرایط کنونی باعث نگرانی دوستداران اسلام و انقلاب اسلامی شده است برخوردهای گزینشی با تعالیم روح‌بخش اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی و قانون اساسی است؛ اینکه برخی از آن تعالیم، قوانین و آرمان‌ها پررنگ و مدام بر روی آن تأکید شود و در برابر برخی سکوت و یا به توصیه اکتفا شود سم مهلکی است که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند.

اکنون، پس از گذشت ۵۳ سال از قیام خونین پانزده خرداد و ۲۷ سال از ارتحال امام خمینی پرسش‌های مهمی فراروی نظام جمهوری اسلامی قرار دارد که توجه به آن‌ها ضروری است:

نظام جمهوری اسلامی در رسیدن به آرمان‌های انقلاب تا چه اندازه توفیق داشته و تا چه میزان توانسته است سعادت دنیا و آخرت مردم را تأمین ‌کند؟

آیا در بسط عدالت فردی و اجتماعی و جلوگیری از ظلم و جور و ایجاد حکومت قانون و اجرای قوانین بر معیار قسط و عدل موفق بوده‌ است؟

آیا بر اساس تعالیم اسلامی و اصول متعدد قانون اساسی آزادی‌های فردی و اجتماعی را محترم شمرده است؟

آیا در عمل مردم را ولی‌نعمتان خود دانسته و در جهت تأمین حقوق مسلم آن‌ها تلاش و کوشش نموده است؟

و البته سؤال‌های دیگری که توجه و پاسخگویی به آن‌ها نه‌تنها یک ضرورت بلکه باعث خواهد شد تا با نظارت مستمر مردم و نمایندگان آن‌ها آرمان‌های انقلاب اسلامی به فراموشی سپرده نشود و این امر میسر نخواهد شد جز اینکه مردم که ولی‌نعمتان همه ما هستند و نمایندگان منتخب آن‌ها بتوانند بر همه ارکان حکومت نظارت داشته باشند.

در پایان این سخن حکیمانه امام را یادآور می‌شویم که «بی‌تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد.» می‌باشد.

«بعون الله و فضله»

مجمع نیروهای خط امام استان فارس

خردادماه ۱۳۹۵

Google+Twitter
انتهای پیام /  101
1213 کلیک ها  پنج شنبه, 13 خرداد 1395 12:21
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

بیشتر بخوانید 101

موارد مرتبط