تكرار تراژدى حادثه ملّى در جاده هاى فارس

خبر واژگونى اتوبوس سربازان در نواحى شرق استان فارس در سال گذشته اين حادثه دردناك را تبديل به عزاى ملّى كرد! تشكيل هيأت پيگيرى ، تسليت و توبيخ مقصران در پى اين حادثه در صدر رسانه هاى كشور و حتی بين الملل قرار گرفت.

اما بامداد آدينه دهم شهريور ماه حادثه اى دردناك باز هم در همين استان و در چند كيلومتر آنسوتر از ناحيه شرقى يعنى حوالى شهرستان داراب رخ داد.

دانش آموزان نخبه ای كه هر كدام از آنها عمرها بايد كه پدر پير فلك نظير اين گونه استعدادها را دوباره پرورش دهد.

حاصل بيش از يكدهه رنج و شفقت خانواده ها از هر قشر از كارگر گرفته تا كارمند از طبقه مرفه تا رنجديده اما حاصل اين پرورش ها نخبه گى آنها در دريافت تعليم بود؛ نكته اى كه سرمايه فرداى جامعه ما در ساير حوزه ها تلقى می شود.

از ساعات اوليه بامداد دوباره گزارش اقدامات و حضور مديران عاليرتبه كه البته بسيار ضرورى هم هست در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته است ؛ همه اينها و علاوه بر آن بيان علت ها و بايد ها و نبايدهاى حادثه دردناك ياد شده بامداد در اخبار و تحليل ها به قدرت ادامه دارد.

نكته دردناك همواره آسيب خيز بودن جاده هاى نواحى شرق و برخى نواحى ديگر استان فارس است بطوريکه از سال ٩١ تا ٩٥، تلفات جاده ای در استان فارس از ١٤٧١ نفر در سال به ١٤٥٨ نفر رسیده، یعنی در این پنج سال فقط یک درصد از تلفات جاده ای این استان کاسته شده، اما آمار تلفات جاده اى در جاده های استان تهران و کل کشور به ترتیب ٢٧درصد و ١٧درصد کاهش یافته است!؟

اكنون با طرح اين پرسش ها در ذهن افراد جامعه حتمأ بررسى بسترهاى مناسب حمل و نقل دربرخى نواحى استان تلقى می شود.

خطاى راننده، خواب آلودگى، سرعت غير مجاز و دهها دليل ديگر را بايد در كنار استاندارد جاده اى قرار داد. اگر همه خطاهاى انسانى در چنين رويدادهاى تلخ برجسته شوند باز هم ذهن جامعه به سمت استاندارد بودن محل عبور جاده اى استان رهنمون می شود.

 دو حادثه دردناك نخست به درّه افتادن اتوبوس سربازان در حوالى نى ريز در سال گذشته و واژگونى اتوبوس  دانش آموزان نخبه در كمتر از يك سال و نيم همه نقدها و جستجوها را به سوى جاده هاى محل حوادث استان هدايت كرده است و جالب اينكه هنوز نمی توان ادعا داشت كه جاده هاى برخى نواحى فارس از بستر مناسب براى عبور برخوردار هستند كه از آن جمله بخش وسيعى از محور مواصلاتى داراب به هرمزگان است؟!

اگر برخى كارشناسان با وجود انتقادات فراوان بر زير ساخت بودن محورهاى مواصلاتى براى توسعه متوازن استان تأكيد دارند گزافه نيست، چنانكه رفت و آمد در برخى مسيرهاى پر خطر در استان اكنون به ريسك نه چندان مورد قبول ساير هموطنان تبديل خواهد شد.

با اين حال بايد پس از ايجاد بستر مناسب حمل و نقل در محورهاى مواصلاتى استان به دلايل ديگر اينگونه حوادث در جاده هاى سراسر كشور توجه شود. با توبيخ و محروميت از ادامه رانندگى راننده متخلف و يا لغو مجوز شركت مسافربرى اينگونه آتش حوادث خاموش نمی شود؛ بايد راهكارى اساسى در جهت پيشگيرى قبل از وقوع حوادث در ساير حوزه هاى حمل و نقل و انتظامی انجام پذيرد.

چگونه بايد جايگزين بيش از ده نفر دانش آموز نخبه را كه كمتر از ١٠ سال ديگر می توانستند در خدمت جامعه باشند پيدا كرد و آيا اين حوادث به آينده علمی و مديريتى كشورمان آسيب نخواهد رساند!؟

و البته كه پاسخ اين پرسش مثبت است از اين رو بايد همتى بلند در جهت جلوگیری از تكرار تلخ حادثه هاى جاده اى و بی تفاوتى ها بكار گرفته شود.

 

صفدردوام-روزنامه نگار

انتهای پیام /  صفدردوام
1275 کلیک ها  یکشنبه, 12 شهریور 1396 09:16
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا